- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Różne oblicza Alicji - poszukiwania transmedialne 3700-KON372-AL-OG
„We are all mad here…”
4 lipca 1865 roku w wiktoriańskiej Anglii po raz pierwszy ukazała się drukiem powieść oxfordzkiego matematyka i fotografa Charlesa Lutwidge’a Dodgsona Alice’s Adventures in Wonderland („Przygody Alicji w Krainie Czarów”). Od tamtego czasu tekst ten jak i jego druga część Through the Looking-Glass and What Alice Found There („O tym co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra”) fascynują, mamią, zwodzą i bawią czytelników na całym świecie, inspirują twórców różnych dziedzin (od reżyserów, poprzez pisarzy czy ewolucjonistów, aż po twórców gier komputerowych) i do rozpaczy doprowadzają rozlicznych tłumaczy.
Podczas kursu celem studentów i prowadzącej będzie wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie dlaczego i w jaki sposób historia opowiedziana małej Alicji Liddell, jej siostrom (Lorinie i Edith) oraz wielebnemu Robinsonowi Duckworthowi przez anglikańskiego pastora znanego nam pod pseudonimem Lewis Caroll podczas wycieczki łódką po Tamizie ma taką moc by nadal, po niemal 160 latach rozpalać wyobraźnie twórców i odbiorców różnych mediów i różnych kultur.
Narzędziami, które pomogą nam w poszukiwaniach będą:
1. Założenia lektury głębokiej zastosowane do lektury „Alicji w Krainie Czarów” oraz „Alicji po drugiej stronie lustra”;
2. Zestaw pojęć zaczerpniętych ze współczesnej narratologii inter i transmedialnej (np.: skrypt narracyjny, narracja ikoniczna, afektywność, remediacja, interaktywność, światoopowieść…);
3. Teoria adaptacji;
4. Ingardena metoda badania dzieła literackiego.
Podczas spotkań o charakterze dyskusyjno – warsztatowym będziemy za każdym razem:
1. wprowadzać pojęcia i narzędzia teoretyczne,
2. analizować i interpretować lektury zadane do domu,
3. doświadczać kolejnych oblicz Alicji i rozszerzać nasze przemyślenia o te doświadczenia.
Sięgniemy do wybranych dzieł różnych mediów: filmów, gier komputerowych, Escape Room’ów, doświadczeń VR, sztuk teatralnych, a także powieściowych kontynuacji, adaptacji i reinterpretacji by zastanowić się w jaki sposób oryginalna powieść zainspirowała danych twórców, które „miejsca niedookreślenia” zostały wypełnione, w jakim stopniu dany utwór jest adaptacją, w jakim celu wprowadzono zmiany, jak charakterystyka danego medium wpływa na narrację i odbiór dzieła. Ostatecznie będziemy rozważać to czym jest i gdzie kryje się „Alicja”.
Zajęcia wyposażą studentów w narzędzia teoretyczne i metodologiczne do tego, by analizować, przyglądać się i samodzielnie interpretować teksty kultury z perspektywy narratologii transmedialnej i studiów nad adaptacją.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze P6S_WG Zakres i głębia
K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki
K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki
K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
P6S_UO Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa
K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
P6S_UK Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym
K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
K_U11 zaplanować i zrealizować pracę grupową P6S_UO Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa
K_U12 potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej P6S_UK Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym
K_U13 wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy / rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu,
K_K02 jest gotów do podejmowania pracy zespołowej P6S_KO Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego
P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu,
K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu
K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu
P6S_KK Oceny / krytyczne podejście
K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań P6S_KO Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego
K_K08 docenia bogactwo kultury P6S_KO Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego
K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej P6S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu
Kryteria oceniania
Zaliczenie:
Aktywność, przygotowanie i udział w zajęciach (50 %)
Praca twórcza (nowe oblicze Alicji) lub esej naukowy (wg ustalonych kryteriów). (50%)
Literatura
Lektury (do zapoznania się w domu na konkretne zajęcia, szczegółowa rozpiska dat zostanie podana podczas pierwszego spotkania teoretyczno - organizacyjnego):
Książki
1. Levis Carroll, Przygody Alicji w Krainie Czarów (spotkanie 3)
2. Levis Caroll, O tym, co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra (spotkanie 4)
3. Roland Topor, Alicja po drugiej stronie liter (spotkanie 5)
4. Robert Gilmore, Alicja w krainie kwantów (spotkanie 5)
Film:
1. Alice in Wonderland, 1933, reż. Norman Z. McLeod (spotkanie 6)
2. Alice in Wonderland, 1951, Disney, animacja (spotkanie 7)
3. Alice in Wonderland: A Musical Porno, 1976, reż. Bud Townsend (nieobowiązkowo, spotkanie 8)
4. Alice in Wonderland, 2010, reż. Tim Burton, James Bobin, (spotkanie 8)
Gry cyfrowe (1 wybrana przez studenta, spotkanie 9 i 10):
1. Down the Rabbit Hole: VR 2019 Wands developer Cortopia LUB Alice in VR
2. Alice: Madness Returns
3. American McGee Alice
4. Disney Alice In Wonderland
5. Zgłoszona wcześniej przez studenta
Obraz / ilustracja – analiza zgłoszonego przez studenta / studentkę dzieła (spotkanie 11)
Wyjście do Escape Roomu (do potwierdzenia, około spotkania 14)
Lektury, które poznamy w trakcie zajęć we fragmentach:
1. James Joyce, Finneganów Tren (powieść)
2. Haruki Murakami, Koniec świata i hard-boiled wonderland
3. Quin Rose, Alicja w krainie serc (powieść wizualna, manga, film, gra);
4. Haruhiko Shono, Alice: Interactive Museum, 1991 (powieść wizualna, gra);
5. Zimowe opowieści (gra planszowa);
6. Tom Waits, płyta Alice (muzyka i teksty);
7. Alice's Adventures in Wonderland, Christopher Wheeldon, Nicholas Wright, 2011 (balet);
8. Alice in Wonderland, 1903, reż. Cecil M. Hepworth, Percy Stow, (krótkometrażowy film niemy);
9. Alice au pays des merveilles 1949, reż. Dallas Bower (film);
10. Jabberwocky, 1977, reż, Terry Gilliam (film);
11. Bryan Talbot, Alice in Sunderland, 2007 (komiks)
12. Wybrany Escape Room (wyjście poza uniwersytet w miarę możliwości).
Teoria:
1. Ingarden Roman, O dziele literackim (fragmenty);
2. Ingarden Roman, O poznawaniu dzieła literackiego (fragmenty);
3. Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, K. Kaczmarczyk (red.), Universitas Kraków 2017 (fragmenty);
4. Hutcheon Linda, O’Flynn Siobhan, A Theory of Adaptation (fragmenty)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: