- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
O golemach, które domagają się duszy. Czytanie feministek żydowskich 3700-KON369-AL-OG
Celem zajęć jest spojrzenie na feminizm jako na strategię negocjowanie własnego miejsca we wspólnocie (religijnej, społecznej, politycznej) za pomocą aktu interpretacji. Badany przez nas przypadek będzie o tyle interesujący, że odwołuje się do żydowskiej tradycji, w której interpretacja ma kluczowe znaczenie, ponieważ umożliwia szukanie odpowiedniej wykładni Prawa, ale też odpowiedniego rozumienia przeszłości.
Podczas zajęć spróbujemy poszukać odpowiedzi na następujące pytania: Co wynika ze wzajemnych wpływów między feminizmem amerykańskim czy francuskim a feminizmem żydowskim? W jaki sposób feminizm żydowski odnosi się do filozofii żydowskiej? Co zmienia w myśleniu o tożsamości żydowskiej, historii czy pamięci?
Proponowana kolejność zagadnień:
Feminizm żydowski, czyli wyostrzona świadomość społeczna
— Cynthia Ozick: "Notes toward finding the Right Question", [w:] On Being a Jewish Feminist: A Reader, Susannah Heschel (red.), New York 1983, ss. 120-151.
— Rachel Adler, „The Jew Who Wasn’t There”, Davka 1971: 6–11.
— Blu Greenberg, „The Theoretical Basis of Women’s Equality In Judaism”, [w:] On Women And Judaism. A View from Tradition, Philadelphia 1998, ss. 39–56.
— Rachel Adler, "Judaism", [w:] A Companion to Feminist Philosophy, Alison M. Jaggar, Iris Marion Young (red.), Oxford 1998, ss. 245-252.
— Emmanuel Lévinas, „Etyka i duch” [1952], „Religia dorosłych” [1957], [w:] Trudna wolność. Eseje o judaizmie, przeł. Agnieszka Kuryś, Gdynia 1991, ss. 3–25.
Feminizm żydowski, czyli głos z wewnątrz tradycji
— Gershom Scholem, "Objawienie i tradycja jako kategorie religijne w judaizmie", [w:] Judaizm. Parę głównych pojęć, przeł. Juliusz Zychowicz, Kraków 1991, ss. 115-151.
— Judith Plaskow, „Setting the Problem, Laying the Ground”, [w:] Standing Again at Sinai. Judaism From a Feminist Perspective, New York 1990, ss. 1–24.
— Ks. Wyjścia (19)
Feminizm żydowski, czyli odzyskanie ciała i języka
— Helene Cixous, „Śmiech Meduzy”, przeł. Anna Nasiłowska, Teksty Drugie nr 4/5/6 (22/23/24) 1993: 147-166.
— Julia Kristeva, „Semiotyka obrzydliwości w Biblii”, [w:] Julia Kristeva, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. Maciej Falski, Kraków 2007, ss. 87-106.
— Ks. Rodzaju (29), Ks. Kapłańska (12–22)
— Blu Greenberg, „Jewish Women: Coming of Age”, [w:] On Women And Judaism. A View from Tradition, Philadelphia 1998, ss. 57–74.
— Rita Gross, „Female God Languague in a Jewish Context", [w:] Woman Spirit Rising: A Feminist Reader in Religion, Carol P. Christ i Judith Plaskow (red.), Sań Francisco 1979, ss. 167–173.
Feminizm żydowski, czyli praca pamięci
— Yosef Haim Yerushalmi, Zachor. Żydowska historia i żydowska pamięć [1982], przeł. Mirosław Wójcik, War- szawa 2014 (fragmenty).
— Heidi Ravven, „Observations on Jewish Philosophy and Feminist Thought”, Judaism 46.4 (1997), ss. 422-438.
Feminizm żydowski, czyli tikkun, mistyczna naprawa świata
— Melissa Raphael, „The redemption of God in Auschwitz”, [w:] Melissa Raphael, The Female Face of God in Auschwitz. A Jewish Feminist Theory of the Holocaust, Londyn i Nowy Jork 2003, ss. 128-160.
— Gershom Scholem, „Rozważania o teologii żydowskiej w naszych czasach” [1973], przeł. Adam Lipszyc, [w:] Żydzi i Niemcy, Sejny 2006, ss. 337–372.
Feminizm żydowski, czyli odzyskanie religii
— Melissa Raphael, „Goddess Religion, Postmodern Jewish Feminism, and the Complexity of Alternative Religious Identities”, Nova Religio 1.2 (1998), ss. 198–215.
— Rachel Adler, Engendering Judaism. An Inclusive Theology and Ethics, Skokie 1998 (fragmenty).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
– zna i rozumie metody analizy i interpretacji procesów związanych z rolą religii w kulturze (K_W06);
– zna twórczość najważniejszych współczesnych żydowskich feministek (K_W09);
– potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów związanych z rolą judaizmu w kulturze, stosując oryginalne podejście, oparte o najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych (K_U02);
– posiada umiejętność formułowania problemów badawczych i opinii krytycznych o tekstach kultury dotyczących judaizmu (K_U04);
– potrafi samodzielnie, w sposób twórczy i pogłębiony poddać analizie tekst o charakterze naukowym w języku polskim oraz w języku angielskim dotyczący zagadnienia żydowskiego feminizmu(K_U11);
– rozumie miejsce i rolę religii w kulturze współczesnej (K_K01);
– rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych w odniesieniu do różnych religii (K_K07).
Kryteria oceniania
Konwersatorium zaliczane jest na ocenę.
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność. Dopuszczalne są dwie nieobecności, pod warunkiem czynnego uczestnictwa w pozostałych zajęciach. Trzecia i czwarta nieobecność wymaga pisemnego zaliczenia indywidualnego.
Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
1/ aktywny udział w dyskusjach i analizie tekstów podczas zajęć (65% oceny końcowej);
2/ kolokwium ustne z wybranej przez studenta lub studentkę lektury omawianej podczas zajęć (35%).
Literatura
Adler, Rachel. 1971. "The Jew Who Wasn't There." Davka: 6-11.
Adler, Rachel. 1998. Engendering Judaism. An Inclusive Theology and Ethics. Skokie, Illionois: Varda.
Christ, Carol P., and Judith Plaskow. 1979. Womanspirit Rising: A Feminist Reader in Religion. San Francisco: Harper & Row.
Devine, Luke. 2014. "How Shekhinah Became the God(dess) of Jewish Feminism." Feminist Theology 23.1: 71-91.
Goodman, Lenn E. 2002. "What Does Spinoza's Ethics Contribute to Jewish Philosophy?" In: Jewish Themes in Spinoza's Philosophy, edited by Heidi M. Ravven and Lenn E. Goodman, 17-89. Albany: SUNY Press.
Gottlieb, Lynn (1995), She Who Dwells Within: A Feminist Vision of a Renewed Judaism, Harper & Row.
Greenberg, Blu. 1981. On Women and Judaism. A View from Tradition. Philadelphia: Jewish Publication Society.
Gross, Rita (1979), Female God Language in a Jewish Context, [w:] Woman Spirit Rising: A Feminist Reader in Religion, Carol P. Christ i Judith Plaskow, Harper & Row, ss. 167–173.
Gross, Rita M. 1983. "Steps Toward Feminine Imagery of Deity in Jewish Theology." In: On Being A Jewish Feminist: A Reader, edited by Susannah Heschel, 183-193. New York: Schocken Books.
Plaskow, Judith. 1990. Standing Again at Sinai. Judaism From a Feminist Perspective. New York: Harper & Row.
Plaskow, Judith. 1994. "Jewish Theology in Feminist Perspective". In: Feminist Perspectives on Jewish Studies, edited by Lynn Davidman and Shelly Tenenbaum, 62-84. New Haven and London: Yale University Press.
Ravven, Heidi M. 1997. "Observations on Jewish Philosophy and Feminist Thought." Judaism 46.4: 422-438.
Ravven, Heidi M. 2004. "Spinoza's Ethics of the Liberation of Desire." In: Women and Gender in Jewish Philosophy, edited by Hava Tirosh-Samuelson, 78-105. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
Raphael, Melissa. 2003. The Female Face of God in Auschwitz. A Jewish Feminist Theology of the Holocaust. New York: Routledge.
Ross, Tamar (2004), Expanding the Palace of Torah: Orthodoxy and Feminism, Brandeis University Press.
Ross, Tamar. 2013. "The Implications of the Feminization of Theology. Deconstructing Sacred Texts as an Educational Issue." In: Gender, Religion and Education in a Chaotic Postmodern World, edited by Zehavit Gross, Lynn Davies and Al-Khansaa Diab, 125-136. New York: Springer.
Ross, Tamar. 2014. "Knowledge and Reality in Modern Kabbala." In: Paradigms and Perspectives on Value and Reality, edited by Chandana Chakrabati and Richard Vulich, 121-130. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Umansky, Ellen M., Dianne Ashton. 2008. Four Centuries of Jewish Women's Spirituality: A Sourcebook. Revised Edition. Boston: Beacon Press.
Wenig, Margaret (1992), God is a Woman and She is Growing Older, [w:] Best Sermons, red. James Cox, Harper Collins.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: