- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Postsowiecki rasizm kulturowy 3700-KON366-AL-OG
Zajęcia realizowane w formie konwersatorium i poświęcone zapoznaniu się i analizowaniu tekstów i materiałów audiowizualnych z szeroko rozumianego postsowieckiego obszaru kulturowego. Zajęcia logicznie podzielone na dwa bloki: teoretyczny i praktyczny. W bloku teoretycznym (pierwsze 5 zajęć) zostaną przedstawione podstawowe pojęcia z obszaru krytycznych nurtów humanistycznych, kwestie tożsamościowe po rozpadzie ZSRR., źródła i ewolucja rasizmu kulturowego od czasów imperium rosyjskiego i ZSRR do współczesnego dyskursu o przeszłości w krajach postsowieckich. Blok praktyczny będzie poświęcony przedstawieniu i analizie współczesnego języka, procesów i zjawisk kulturowych, społecznych, gospodarczych i politycznych w odniesieniu do kwestii dyskryminacji etnicznej, stereotypów narodowych, narracji nienawiści czyli szeroko rozumianego w ramach zajęć rasizmu kulturowego. Zakres terytorialny obejmuje wszystkie kraje postsowieckie, które będą analizowane z perspektywy relacji centrum/peryferii, kolonizator/podporządkowany. Sednem zajęć będzie wytłumaczenie przyczyn istnienia rozmaitych form dyskryminacji rasowej i etnicznej, jej pochodzenie i reakcji na ów dyskurs społeczności wewnątrz obszaru badanego a ewentualne podobieństwa w Europie Środkowej.
Konwersatorium ma za zadanie poszerzyć wiedzę na temat regionu postsowieckiego, umożliwić uczestnikom zajęć krytyczne spostrzeżenie na ważne „ostre” aspekty życia społecznego tj. dyskryminacja, rasizm, mowa nienawiści, stereotypy narodowe i kulturowe etc.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- wiedza (W)
K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze;
K_W02 zna podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę kulturze;
K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury.
- umiejętności (U)
K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych;
K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych.
- kompetencje społeczne (K)
K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych;
K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych;
K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej
Kryteria oceniania
Egzamin ustny lub pisemny (esej), obecność, aktywność na zajęciach.
Egzamin ustny z zakresu proponowanych w ramach przedmiotu tematów
Egzamin pisemny w formie eseju na temat ustalony z prowadzącym zajęć
Literatura
1. Wprowadzenie teoretyczne. Podstawowe pojęcia i definicje.
• Bhabha, H. Miejsca kultury, Kraków 2010, s. 79-88.
• Spivak, G. C. Czy podporządkowani inni mogą przemówić?, Krytyka Polityczna 24-25, s. 196-239.
2. Tożsamość człowieka Drugiego świata w czasach second hand.
• Aleksijewicz, S. Czasy secondhand: koniec czerwonego człowieka, tłum. J. Czech, Wołowiec (Czarne) 2014. (części: O czasie, w którym, każdy, kto zabija, myśli, że służy Bogu; O Romeo i Julii… tyle że nazywali się Magarita i Abulfaz)
3. Kolonializm rosyjski wobec podporządkowanych Innych.
• Karklins, Rasma, Ethnic Relation in the USSR. The Perspective from Below, ALLEN&UNWIN 1986, p. 63-73.
4. Stereotypy kulturowe i etniczne w kulturze sowieckiej.
• Wakacje Bonifacego (ros. Каникулы Бонифация) [https://www.imdb.com/title/tt1332537/] [https://www.kinopoisk.ru/film/256092/] [https://www.youtube.com/watch?v=HwV_vpY3wB4] PL [https://www.youtube.com/watch?v=QHOj5lP3Zvs] [https://www.youtube.com/watch?v=6U2H0bUFq08]
• Białe słońce pustyni (1970) – pol. https://www.cda.pl/video/1807586a5х
5. Inny i Obcy w historiografiach postkolonialnych i imperialnej narracji historycznej.
• Etkin, A. Internal colonization : Russia's imperial experience, Cambridge 2011. p. 61-71.l
• Gandhi Leela, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Poznań 2008, s. 127-137.
6. Obraza i stereotyp wobec Innego w języku rosyjskim.
• Balibar, E. Racism and Nationalism, [in:] Race, Nation, Class. Ambiguous Identities, London-New York 1995, p. 37-68.
• Magnone, L. (tłum.) Franz Fanon, Czarna skóra, białe maski [w:] Studia postkolonialne nad kulturą i cywilizacją polską, red. K. Stępnik, D. Trześniowski, Lublin 2010, s. 359-379.
7. Dawni przyjaciele – nowi wrogowie. Wojny na przestrzeni postsowieckiej i narracja poróżnienia.
• Central Asian migrants describe injustice, racism in Russia, [w:] http://central.asia-news.com/en_GB/articles/cnmi_ca/features/2018/07/03/feature-01
• Czyściec (1997) - https://www.youtube.com/watch?v=334v9LnScws
8. Ewolucja rasizmu kulturowego w postsowieckich subkulturach młodzieżowych.
• Rosja 88 (2009) – (rosyjski; polski)
• Russia: Sentences In Tajik Girl's Slaying Spark Public Outcry, Radio Liberty [https://www.rferl.org/a/1067292.html]
• Ukraine: Government must act to stop racial discrimination. A report by Amnesty International, [w:] https://www.amnesty.org/en/documents/EUR50/005/2008/en/
9. Rasizm w postsowieckiej kulturze popularnej. cz. 1
• Nikolai Lukinski – Monolog niegra (2001) - https://www.youtube.com/watch?v=cTouxcicJUo
https://www.youtube.com/watch?v=UiiCaxSEwc8
• KVN RUDN – ros. https://www.youtube.com/watch?v=RZQtTOOsREQ&t=364s
• Pierr Narciss – Shokoladnyj zajac (pol. Czekolodowy zając) - https://www.youtube.com/watch?v=zXSSzJEmGew
10. Rasizm w postsowieckiej kulturze popularnej. cz. 2
• Nasza Rasza (film) – pol. https://www.cda.pl/video/2856056;
• Nasza Rasza (Rowszan i Dżamszud) – ros. https://www.youtube.com/playlist?list=PLMtafQSG9B9goiIb0Ff1rYG7czFk5sWMN
• Soso Paviliashvili – Zhdiot tebia gruzin (pol. Czeka na Ciebie Gruzin) https://www.youtube.com/watch?v=nw9BFo3WSFE
11. Współczesny orientalizm postsowiecki.
• Said, E. Orientalizm, Poznań 2018 (2005), s. 27-56.
• Абашин С, Нации и постколониализм в Центральной Азии двадцать лет спустя // Ab Imperio_3_2011
12. Przestrzeń wirtualna – rasizm bez ograniczeń.
• https://vk.com/are_we_russian
• https://vk.com/rus.prav
• https://vk.com/nsk_za_vizu
• https://www.youtube.com/watch?v=mZHvXE8Wtp8
• https://www.youtube.com/watch?v=q2WY4bgp0S4
• https://www.youtube.com/watch?v=S_Vn_-ywqjs
• https://www.youtube.com/watch?v=aQP4npwyyY8
• https://www.youtube.com/watch?v=uWjkCxLegR8
• https://www.youtube.com/watch?v=M_PL12w9Ws4
13. Postsowiecki rasizm kulturowy a globalizm.
• Bilaniuk, L. Race, Media, and Postcoloniality: Ukraine Between Nationalism and Cosmopolitanism, [w:] https://krytyka.com/en/race-and-postcolonialism-ukraine-and-north-america/articles/race-media-and-postcoloniality-ukraine
• Can Russia, with its history of racist attacks and hooligans, put on a World Cup welcome? [w: ] https://www.washingtonpost.com
14. Rasizm kulturowy w relacji wiedza-władza na przestrzeni postsowieckiej.
• Shevel, O. Migration, Refugee Policy, and State Building in Postcomunist Europe, Cambridge 2011, p. 26-39 and 73-92.
• ECRI - Country monitoring in Russian Federation
• ECRI - Country monitoring in Ukraine
• Банальность расизма
15. Przyszłość kulturowego rasizmu na obszarze postsowieckim.
• Mitrofanova, A. Russian ethnic nationalism and religion today, [in:] THE NEW RUSSIAN NATIONALISM Imperialism, Ethnicity and Authoritarianism 2000–15, p. 104-131.
• На суде в Петербурге не усмотрели национализма в лозунге "Россия для русских"
• Алампиев, О. ИНТЕГРАЦИЯ ИММИГРАНТОВ ИЗ ИСЛАМСКИХ СТРАН В БЕЛОРУССКОЕ ОБЩЕСТВО, http://elib.bsu.by/bitstream/123456789/97885/1/132-141.pdf
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: