- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Komiks – strony wewnętrzne. Indywidualne Szkolenie Artystyczne 3700-KON354-AL-OG
Przedmiot stanowi wprowadzenie do wiedzy o komiksie – ma pokazać studentkom i studentom narzędzia przydatne do lektury tekstu artystycznego, jakim jest komiks, ale także poszerzyć ich wiedzę o problemy warsztatowe czy związane z np. obecnością komiksów czy plansz w kolekcjach. Przyglądamy się komiksowi wieloaspektowo.
Zajęcia poświęcone są więc, po pierwsze, zagadnieniom poetyki, związanym ze specyfiką komiksu jako medium tekstowo-obrazowego (konstrukcja akcji w komiksie, bohater komiksowy, sposoby pokazywania upływania czasu, sposoby zarysowania miejsca akcji lub zasygnalizowania zmiany przestrzeni, tzw. rytm itp.). Po drugie, mają dać wgląd w różnorodne metody pracy artystów komiksowych (plansze rysowane całościowo lub kolaże komputerowe z rysunków wykonanych na papierze, lub plansze w całości wykonane na papierze albo komputerze; rodzaje liternictwa – komputerowe lub odręczne; jak artyści komiksowi kolorują komiksy?). Po trzecie, na zajęciach dokonywana będzie analizie niektórych zjawisk, problemów, takich jak komiks a animacja (zależności między komiksem a animacją, analogie między komiksowym kadrem a klatką kluczową w animacji), adaptacje komiksów na wielki ekran (w tym ciekawe projekty, które umarły na etapie dewelopmentu), funkcjonowanie plansz jako obiektów kolekcjonerskich, oddziaływanie społeczne komiksu, propaganda w komiksie, współczesny komiks dotacyjny/ komiks na zamówienie publiczne, komiks a rewolucja kulturowa i polityka (np. jak off wpłynął na współczesny mainstream), manga i jej obecność w Europie (czy Pszczółka Maja jest mangą?).
Przygotowanie studentów do spotkań zajmowało będzie około 4 godzin tygodniowo.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent(ka):
K_W06 zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki
K_W09 ma wiedzę na temat życia kulturalnego w Polsce i na świecie P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki
K_W10 rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki
K_U02 potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
K_U05 wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
K_U11 rozumie i stosuje reguły pracy zespołowej P7S_UO kierować pracą zespołu
K_K05 szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych P7S_KO Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego
K_K07 ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej P7S_KO Odpowiedzialność / wypełnianie
zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego
K_K08 świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim P7S_KO Odpowiedzialność / wypełnianie
zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego
Kryteria oceniania
- aktywność na zajęciach (w tym wykazywanie przygotowania się na zajęcia);
- student(ka) w ciągu semestru powinien(na) wygłosić jeden około 12-minutowy referat stanowiący wstęp do zagadnienia omawianego na danych zajęciach;
- w ramach pracy semestralnej: 4-5-stronicowy esej (może mieć formę recenzji) na temat wybranego komiksu bądź problemu związanego z kulturą komiksową, odwołujący się do literatury teoretycznej (konieczne operowanie terminologią).
Literatura
N. Cohn, The Visual Language of Comics: Introduction to the Structure and Cognition of Sequential Images, London 2013.
U. Eco, The Myth of Superman, “Diacritics” 1972, vol. 2, no. 1.
S. Frąckiewicz, Wyjście z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce, Warszawa 2012.
S. McCloud, Zrozumieć komiks, przeł. M. Błażejczyk, Warszawa 2015.
J. Szyłak, Komiks: świat przerysowany, Gdańsk 2009.
J. Szyłak, Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku, Gdańsk 1999.
J. Szyłak, Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: