- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kultura cyfrowa - estetyka i polityka 3700-KON348-AL-OG
Kurs omawia zjawisko najczęściej określane jako kultura cyfrowa. W jego ramach będziemy przyglądać się i analizować zarówno aspekty estetyczne i formalne cyfrowych tekstów kultury, jak i polityczne i socjologiczne uwarunkowania należących do kultury zjawisk. Ważnym elementem kursu jest wyrobienie krytycznego spojrzenia na cyfrowe media oraz ich retorykę napędzaną obietnicami nieustannego połączenia, elastyczności i indywidualizacji doświadczenia kultury.
W ramach kursu zajmiemy się między innymi takimi zagadnieniami, jak:
• kultura bazy danych
• kultura partycypacji
• kultura cyfrowa i globalny kapitalizm
• cyfrowe pieniądze: kryptowaluty i waluty wirtualne
• kultura remiksu
• prawo autorskie w erze cyfrowej
• software i jego polityka
• gry wideo jako nowy paradygmat medialny
• algorytmy i obraz świata
• toksyczne fandomy
• trolling, griefing, pranking
• aktywizm cyfrowy
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
• ma wiedzę o najnowszych metodach badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych i przyrodniczych (K-W05)
• zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych (K_W06)
• zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury (K-W08)
UMIEJĘTNOSĆI:
• potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny (K_U01)
• potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych (K_U04)
• wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury (K_U05)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (K_K02)
• szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych (K_K05)
• ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej (K_K07)
Kryteria oceniania
Krótkie zadania w ciągu semestru
Projekt semestralny:
udział w dyskusji – 20%
zadania śródsemestralne – 40%
projekt semestralny – 40%
Ocena końcowa (oparta na powyższych):
• ponad 90% – 5
• 85-89% – 4+
• 80-84% – 4
• 70-79% – 3+
• 60-69% – 3
Literatura
Wybrane lektury:
• Vannevar Bush “As We May Think”
• Nicholas Carr The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains
• Alexander R. Galloway “Brometheanism”
• Adam Harper “Vaporwave and the pop-art of the virtual plaza”
• N. Katherine Hayles “How We Read. Close, Hyper, Machine,” from How We Think. Digital Media and Contemporary Technogenesis
• Matt Hills “Participatory Culture”
• Steven Johnson “Games,” from Everything Bad Is Good for You
• Andrew Keen The Cult of the Amateur; How Today's Internet is Killing Our Culture
• Virginia Kuhn "The Rhetoric of Remix”
• Jeremy Rifkin The Age of Access. The New Culture of Hypercapitalism, Where All of Life Is a Paid-for Experience (Chapters 1, 2, and 8)
Średnie obciążenie zajęć: 1-2 artykuły/rozdziały średniej długości na każde zajęcia
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: