Ciągłość miasta 3700-KON323-AL
Realizacja przedmiotu ma formę mieszaną: po części jest to wykład (10 godzin), po części – konwersatorium (10 godzin), po części – zajęcia terenowe (10 godzin).
SPOSÓB REALIZACJI PRZEDMIOTU.
Początkowa część zajęć ma charakter wykładowy (wtedy przybliżone zostaną podstawowe kwestie i wykładnie związane z miastem i ciągłością, czasem, przestrzenią i kulturą), druga
część utrzymana jest w trybie rozmowy – czyli konwersatoryjnym (wtedy treść merytoryczna poddana zostaje interpretacji i dyskusji), trzecia część zaś – plenerowa – zrealizowana będzie w otwartej przestrzeni miejskiej Warszawy (wtedy analizowane uprzednio treści merytoryczne i metodologiczne zyskają wymiar quasi-praktyczny).
OGÓLNA STRUKTURA MERYTORYCZNA.
Zajęcia dotyczą problematyki szeroko pojmowanej dynamiki przestrzeni miejskiej w różnych skalach czasowych (tysiąclecie, stulecie, dekada – czyli mowa o dynamice strukturalnej,
procesualnej i wydarzeniowej) w ujęciu lokalnym (gdy interpretacji podlegać będzie fragment miasta bądź jedno miasto), regionalnym (gdy analiza dotyczyć ma zbioru miast) oraz kontynentalnym (w formule
interpretacji porównawczej na przykładach z różnych stron świat).
SZCZEGÓŁOWA STRUKTURA MERYTORYCZNA I METODOLOGICZNA.
Zasadnicza uwaga zostanie poświęcona
■ kategoriom ciągłości, nieciągłości i zerwania (w rozumieniu takich dziedzin wiedzy, jak: filozofia, historia, archeologia, geografia, socjologia, ekonomia, nauki o kulturze, architektura, urbanistyka,
matematyka czy fizyka),
■ zjawisku miasta: jego idei, wykładni, klasyfikacji i konstytucji, jego ciągłości rodzajowej (semantyczno-formalnej, czasowoprzestrzennej, organizacyjno-funkcjonalnej) oraz dziedzinowej kulturowocywilizacyjnej oraz historycznej; geograficznej, społeczno-ekonomicznej; polityczno-ustrojowej; architektoniczno-urbanistycznej),
■ uwarunkowaniom ciągłości, przesłankom i konsekwencjom zerwania konstytucji miejskiej, jak również
■ metodom badania ciągłości miasta (skala, operacjonalizacja, wybrane techniki szacowania ciągłości i zerwania).
PRACA STUDENTA. Zajęcia zorganizowane (kameralne i plenerowe) trwają 30 godzin (ok. 15 spotkań), natomiast zwłaszcza do drugiej części konwersatoryjnej i trzeciej części terenowej student powinien przygotować się dodatkowo (w ramach drugiej części: pogłębiając źródła piśmiennicze i ikonograficzne, w ramach trzeciej części: wybierając i stosując określone narzędzia i metody), co sumarycznie zajmie zapewne ok. 10 godzin. Na opracowanie finalnego zaliczenia student powinien przeznaczyć zaś ok. 5 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA
Student po ukończeniu zajęć:
WIEDZA (W)
- zna w pogłębionym zakresie zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym (K_W06) – zwłaszcza w świetle problematyki miejskiej
- zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją (K_W07) – zwłaszcza w kontekście kultury miejskiej
- ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych,
ścisłych i przyrodniczych (K_W10)
- zna w pogłębionym i poszerzonym zakresie metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej (K_W14)
UMIEJĘTNOŚCI (U)
- potrafi w szerokim zakresie selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych (K_U01)
- posiada umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej (K_U05)
- potrafi w sposób profesjonalny i pogłębiony prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i
multimedialnej (K_U08)
- potrafi samodzielnie, w sposób twórczy i pogłębiony zanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych (K_U11)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (K)
- rozumie swoją odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy (K_K04)
- rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy (K_K06)
Kryteria oceniania
Wiedza studenta (w trakcie po ukończeniu zajęć) weryfikowana i oceniana będzie trojako – poprzez:
- indywidualny twórczy udział w dyskusji – w części konwersatoryjnej (na podstawie zreferowanego źródła),
- aktywny udział w zespołowym badaniu terenowym – w części plenerowej (zastosowanie technik i metod),
- samodzielny raport końcowy (osadzony merytorycznie w problematyce omawianej podczas części wykładowej, odwołujący się do dyskusji nad
źródłami, korespondujący z badaniem terenowym w otwartej przestrzeni miejskiej), poświęcony wybranemu studium przypadku (spoza Warszawy).
Literatura
L. Benevolo, 1995, Miasto w dziejach Europy, Wyd. Krąg, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa
M. Bogucka, H. Samsonowicz, 1986, Dzieje miast i mieszczaństwa w Polsce przedrozbiorowej,
F. Braudel, 1992, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm. XV – XVIII wiek. Struktury codzienności. Możliwe i niemożliwe, tom I, PIW, Warszawa
F. Braudel, 1992, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm. XV – XVIII wiek. Gry wymiany, tom II, PIW, Warszawa
F. Braudel, 1992, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm. XV – XVIII wiek. Czas świata, tom III, PIW, Warszawa
P. Clark (red.), 2013, Cities in world history, „The Oxford Handbook”, Oxford University Press, Oxford
W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński (red.), 2008, Epidemie, klęski, wojny, Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich, Poznań
A. Gerschenkron, 1968, Continuity in history and other essays, Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge (Massachusetts)
A. Gieysztor, T. Rosłanowski (red.), 1976, Miasta doby feudalnej w Europie środkowo-wschodniej. Przemiany społeczne a układy przestrzenne, PWN, Warszawa – Poznań – Toruń
A. Gocłowski, 1992, Przyrodnicze uwarunkowania lokalizacji i trwałości miast na Półwyspie Krymskim (VI w. p.n.e. – XX w. n.e.), Wyd. WGiSR Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
M.H. Hansen, 2011, Polis. Wprowadzenie do dziejów greckiego miasta-państwa w starożytności, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
M. Heidegger, 2008, Bycie i czas, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
B. Jałowiecki, M.S. Szczepański, 2002, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa
H. Jankuhn, 2004, Wprowadzenie do archeologii osadnictwa, Wyd. Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań
R. Koselleck, 2012, Warstwy czasu. Studia z metahistorii, Oficyna Naukowa, Warszawa
R. Krzysztofik, 2012, Umiastowienie obszaru Polski od XIII do XXI wieku. Interpretacja geograficznohistoryczna, Wyd. Nauk. Śląsk, Katowice
J. Lipiec, 1979, Ontologia świata realnego, PWN, Warszawa
M. Madurowicz, 2017, Ciągłość miasta. Prolegomena, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
G. Massard-Guibaud, H.L. Platt, D. Schott (red.), 2002, Cities and Catastrophes. Coping with Emergency in European History, Peter Lang, Frankfurt am Main
C. McEvedy, 2011, Cities of the classical world. An atlas and gazetteer of 120 centres of ancient civilization (edited by D. S. Oles), Allen Lane, London
W. Ostrowski, 2001, Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa
M. Pacione (red.), 2002, The city. Critical concepts in the social science, Routledge, London – New York
K. Pomian, 2014, Porządek czasu, słowo / obraz terytoria, Gdańsk
J. Purchla (red.), 1996, The historical metropolis. A hidden potential, International Cultural Centre, Cracow
P. Ricoeur, 2012, Pamięć, historia, zapomnienie, Universitas, Kraków
J. Rykwert, 1995, The idea of a town. The anthropology of urban form in Rome, Italy and the ancient world, The MIT Press, Cambridge (Massachusetts) – London
H. Samsonowicz, 2014, Szkice o mieście średniowiecznym, Wyd. Drugie, Warszawa
B. Skarga, 1989, Granice historyczności, PIW, Warszawa
J. Słodczyk, 2012, Historia planowania i budowy miast, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole
M. Słoń, 2010, Miasta podwójne i wielokrotne w średniowiecznej Europie, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
J. Szacki, 2011, Tradycja, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
G. Taylor, 1949, Urban geography. A study of site, evolution, pattern and classification in villages, towns and cities, Methuen & Co. Ltd., London
A. de Tocqueville, 1994, Dawny ustrój i rewolucja, Wyd. Znak, Kraków
J. de Vries, 1984, European urbanization 1500-1800, Harvard University Press, Cambridge (Massachusetts)
A. Wallis, 1977, Miasto i przestrzeń, PWN, Warszawa
A. Wąsowicz, 1982, Zagospodarowanie przestrzenne antycznych miast greckich, Ossolineum, Wrocław
M. Weber, 2002, Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: