- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Czy wojna jest dla dzieci? Konflikty (nie tylko) zbrojne w literaturze dziecięcej 3700-KON266-AL-OG
Konwersatorium – czerpiące swoją nazwę z tytułu książki Pawła Beręsewicza „Czy wojna jest dla dziewczyn?” – poświęcone będzie współczesnym tekstom literatury dziecięcej i młodzieżowej poruszającym szeroko pojęte wątki wojenne i konflikty, w których mimowolnie uczestniczą niedorośli bohaterowie.
Materię prowadzonych w toku konwersatorium dyskusji stanowić będą wybrane przykłady polskiej i obcej twórczości dla młodych czytelników mówiące zarówno o realnych konfliktach (około)wojennych, takich jak II wojna światowa (z powstaniem warszawskim i Zagładą Żydów na czele), stan wojenny i tzw. kryzys uchodźczy, jak i konfliktach kulturowych i pokoleniowych. Realizacje tytułowego zagadnienia przybierają również bardziej uniwersalne formy, ponadto wojna traktowana jest też symbolicznie (choćby jako metafora rozwodu).
Prowadzone dyskusje poświęcone będą rozwiązaniom artystycznym, zarówno na poziomie tekstu (użycie konwencji baśniowej czy fantastycznej), jak i książki jako całości, łączącej tekst i obraz (zwłaszcza w odniesieniu do picturebooków, książek obrazkowych). Wieloaspektowa analiza wybranych publikacji – zakorzeniona głównie w rozpoznaniach literaturoznawczych, ale odwołująca się również do bibliologii i pedagogiki – pozwoli na ukazanie bogactwa współczesnej twórczości dla młodych czytelników mówiącej o tematach, które w środowisku rodziców i pedagogów pozostają nierzadko tabu. Rozpoznanie szeregu strategii narracyjnych będzie również okazją do poruszenia takich zagadnień, jak kreowanie pamięci o przeszłości za pomocą literatury, różnorodność kulturowa, wątki genderowe czy perspektywa animal studies.
W trakcie konwersatorium omówione zostaną między innymi:
– Bardijewska L., ”Kot Karima i obrazki”, Łódź 2016;
– Beręsewicz P., „Czy wojna jest dla dziewczyn?”, Warszawa–Łódź 2010;
– Cali D., Bloch S., „Wróg”, przeł. K. Skalska, Poznań 2014;
– Chmielewska I., „Pamiętnik Blumki”, Poznań 2011;
– Combrzyńska-Nogala D., „Bezsenność Jutki”, Łódź 2012;
– Dahle G., Dahle Nyhus K., „Wojna”, przeł. P. Urbanik, Gdańsk 2015;
– Dukaj J., „Wroniec”, Kraków 2009;
– Fabicka J., „Rutka”, Warszawa 2016;
– Fortes A., Concejo J., „Dym”, przeł. B. Haniec, Toruń 2011;
– Gawryluk B., „Teraz tu jest nasz dom”, Łódź 2016;
– Groński R.M., „Szlemiel”, Warszawa 2010;
– Mikołajewski J., Rusinek J., „Wędrówka Nabu”, Kraków–Budapeszt 2016;
– Mital K., „Powstanie warszawskie. Pierwsze dni. Interakcyjne spotkanie z historią”, Gdańsk 2017;
– Papuzińska J., „Asiunia”, Warszawa–Łódź 2011;
– Piątkowska R., „Wszystkie moje mamy”, Łódź 2013;
– Romanyszyn R., Łesiw A., „Wojna, która zmieniła rondo”, przeł. A. A. Oranż, Warszawa 2016;
– Rudniańska J., „Kotka Brygidy” Lasek 2007;
– Szczygielski M., „Arka czasu” Warszawa 2013.
Lista wybranych opracowań znajduje się poniżej (część „Literatura”). Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach. Większość z nich zostanie udostępniona studentom przez prowadzącego.
Na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się student musi przeznaczyć 90 godzin (30h zajęć w sali, 45h przygotowania do zajęć, 15h przygotowania krótkich prac pisemnych).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Kryteria oceniania
Kryteria oceny:
– aktywność (50% oceny końcowej);
– krótkie formy pisemne (2–3 strony) dotyczące omawianych tekstów lub zagadnień, przewiduje się dwie prace w semestrze (50% oceny końcowej).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: