Anatomia fortepianu 3700-KON263-AL
Głównym celem zajęć jest podjęcie interdyscyplinarnej refleksji nad historią fortepianu: fenomenu w kulturze, jak również przedmiotu, w którym „zapisane są” społeczne interakcje. Wspólnie wkroczymy do świata fortepianu, aby poznać jego język, geografię i historię. Będziemy badać procesy społeczne i gry statusowe, w których fortepian odgrywał istotną rolę jako fetysz (Marks, Böhme) lub przedłużenie (McLuhan). Przyglądając się biografiom rzeczy (Kopytoff) i ludzi związanych z instrumentem (budowniczowie, pianiści wirtuozi), poruszać będziemy zarówno wątki popularne (dyskurs gender), jak również nieco mniej oczywiste w tym kontekście (animal studies). Analiza wybranych tekstów i zjawisk, od „narodzin” instrumentu (Petroski) aż po „zmierzch” fortepianu w procesie performatywnej destrukcji (fluxus) pomoże nam nie tylko lepiej poznać kulturę muzyczną XIX i XX wieku: stanowić będzie ona przyczynek do refleksji nad społecznymi funkcjami muzyki oraz organizacją pola sztuki (Bourdieu). W ramach zajęć przewidziane są także spotkania z gośćmi specjalnymi - znawcami problematyki fortepianowej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: