„W połowie szklanka jest pusta”. Pesymizm w filozofii Arthura Schopenhauera, Friedricha Nietzschego i Emila Ciorana 3700-KON163-AL
W pierwszym semestrze zajmujemy się lekturą (w trybie „close reading”, zdanie po zdaniu) najważniejszej książki Schopenhauera Świat jako wola i przedstawienie.
Cz. pierwsza: Teoria percepcji (świat jako pojęcie, I)
Cz. druga: Teoria woli (świat jako wola, I)
Cz. trzecia: Teoria sztuki (świat jako pojęcie, II)
Cz. czwarta: etyka (Świat jako wola, II)
W semestrze drugim zamierzam poddać analizie trzy książki Nietzschego: Niewczesne rozważania (konfrontacja Nietzschego z Schopenhauerem jako wychowawcą), Narodziny tragedii (konfrontacja Nietzschego z z teorią estetyczna Schopenhauera) i Wiedzę radosną (pesymizm vs. afirmacja rzeczywistości), oraz wybrane książki Ciorana, z których na pewno będziemy czytać dwie: Święci i łzy, Pokusa istnienia.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W05 zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej H1A_W03 , S1A_W09
K_W07 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją, H1A_W07
K_W12 zna podstawowe mechanizmy funkcjonowania języka i mowy w kontekście antropologicznym, socjologicznym i przyrodnicznych, H1A_W09, S1A_W05
K_W13 zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego, H1A_W07
K_W16 rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym, H1A_W10
S1A_W05
K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac H1A_U04
H1A_U05
K_U04 posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki H1A_U01, H1A_U02, H1A_U03
K_U06 potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w działaniach kulturowych o charakterze społecznym, H1A_U04, S1A_U02, S1A_U06
K_U13, potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców, H1A_U08
S2A_W05
K_K01, rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów, H1A_K01 S1A_K01
K_K04, potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne, H1A_K03, S1A_K02, S1A_K03
K_K06, ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy, H1A_K05 S1P_K05
Literatura
A. Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie.
F. Nietzsche, Narodziny tragedii
F. Nietzsche, Niewczesne rozważania
F. Nietzsche, Wiedza radosna
E. Cioran, Święci i łzy,
E. Cioran, Pokusa istnienia
E. Cioran, Zarys rozkładu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: