Seminarium wiodące - Nasze mityczne dzieciństwo 3700-CSL3-SEM-NMD
Kogo spotkał Herkules na rozstajnych drogach? Jakie plany na przyszłość ma Atalanta? Czy starożytni herosi postrzegani są jako bohaterowie w naszych czasach? Na te i podobne pytania będziemy szukali odpowiedzi w trakcie seminarium poświęconego recepcji antyku od starożytności po XXI wiek, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów kultury skierowanych do młodych odbiorców.
Wydział „Artes Liberales” to wyjątkowe miejsce, gdzie badacze i studenci mogą współpracować przy projektach naukowych, tworząc Wspólnotę. Od roku 2012/2013 doświadczamy jej w trakcie realizacji międzynarodowego, interdyscyplinarnego programu badawczego Our Mythical Childhood... – kolejno: w ramach grantu Harvard University Loeb Classical Library Foundation (publikacja z udziałem studentów: www.al.uw.edu.pl/omc_catalogue), w ramach Alexander von Humboldt Foundation Alumni Award for Innovative Networking Initiatives oraz w ramach ERC Consolidator Grant – pierwszego w Polsce w dziedzinie humanistyki (więcej informacji: http://omc.obta.al.uw.edu.pl/)..
W nowym roku akademickim, 2020/2021, w trakcie zajęć skupimy na postaciach mitycznych herosów i heroin, takich jak Herakles, Jazon i Atalanta. To okazja, by poznać specyfikę pracy badawczej i zastosować zdobytą wiedzę oraz umiejętności w praktyce, odkrywając ślady obecności starożytnych Greków i Rzymian wokół nas.
W trakcie seminarium Studenci będą mieli możliwość zgłębiania zagadnień związanych z tematyką projektu, a zwłaszcza z metodami Classical Reception Studies oraz badaniami literatury dziecięcej i młodzieżowej. Studenci będą mogli również przygotowywać hasła do Our Mythical Childhood Survey (http://www.omc.obta.al.uw.edu.pl/myth-survey). Hasła, podpisane nazwiskami autorów i dostępne w Internecie, będą mogły stanowić element portfolio dla przyszłych pracodawców.
Jako że w projekcie uczestniczą uczeni z różnych regionów świata (od Ameryki Północnej, przez Europę, Afrykę, po Australię), Studenci będą mieli możliwość poznawania różnorodnego dziedzictwa kulturowego i praktycznej nauki współpracy międzykulturowej w duchu wzajemnego zrozumienia i szacunku.
Dodatkowe możliwości – w zależności od chęci i potrzeb grupy zajęciowej, a także sytuacji epidemicznej w kraju: Studenci będą mogli uczestniczyć w wydarzeniach naukowych i popularyzatorskich odbywających się w ramach projektu. Jest to szansa na konsultacje ze specjalistami, rozwój naukowy i nawiązywanie ciekawych kontaktów naukowych w Polsce i za granicą, a także zdobywanie doświadczeń organizacyjnych i ćwiczenie zdolności językowych oraz kompetencji społecznych. Wiele wyzwań możemy podejmować w trybie zdalnym, np. Studenci mogą uczestniczyć w realizacji cyklu minifilmów „45 Sekund Recepcji” (http://omc.obta.al.uw.edu.pl/45-reception) lub w przygotowywaniu postów na bloga projektu (https://ourmythicalchildhoodblog.wordpress.com/).
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu
Możliwość uczestnictwa w zadaniu w ramach międzynarodowego projektu badawczego – przygotowywanie haseł do bazy danych – w ten sposób Studenci przedstawią swoje wczesne osiągnięcia naukowe na forum międzynarodowym. Hasła, jeśli przejdą pomyślnie procedurę peer-review, trafią do bazy i będą docelowo dostępne w Internecie – będą mogły stanowić w ten sposób element portfolio dla przyszłych pracodawców uczestników projektu.
Nawiązanie kontaktów naukowych z wybitnymi specjalistami w badaniach nad recepcją antyku z całego świata, w ujęciu multidyscyplinarnym (kulturoznawstwo, literaturoznawstwo, językoznawstwo, medioznawstwo etc.).
Dodatkowa możliwość I: Chętni Studenci będą mogli włączyć się do wybranych zadań związanych z przygotowywaniem wydarzeń naukowych i popularyzatorskich w ramach projektu, zdobywając cenne doświadczenia organizacyjne – w zależności od sytuacji epidemicznej (planujemy działania zarówno w formie tradycyjnych spotkań, jak i online, jeśli będzie tego wymagało bezpieczeństwo).
Dodatkowa możliwość II: Uczestnicząc w tych wydarzeniach oraz dyskusjach z członkami projektu z instytucji zagranicznych, Studenci będą ćwiczyli zdolności językowe i kompetencje społeczne.
Uwagi
W trakcie seminarium będziemy łączyć się z członkami zespołu ERC za granicą bądź będziemy gościć zagranicznych współpracowników na zajęciach w trakcie ich pobytów na Wydziale – w takich przypadkach zajęcia będą odbywały się w języku angielskim.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium student zdobywa następujące efekty kształcenia:
Wiedza:
• zna najważniejszą terminologię i rozumie mechanizmy recepcji tekstów starożytnych;
• wyjaśnia związki między charakterem recepcji antyku a przemianami społecznymi, politycznymi i kulturowymi, które zachodzą w poszczególnych epokach i regionach;
• zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury;
• zna teksty kultury odnoszące się do mitów antycznych i postaci historycznych ujętych w programie seminarium;
• ma znajomość interdyscyplinarnych metod interpretacji tekstów kultury, czerpiących z tradycji antycznej;
• zna i rozumie podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego;
• ma wiedzę na temat bieżących wydarzeń kulturalnych, odnoszących się do recepcji antyku, w Polsce i na świecie, zna współczesnych twórców i zjawiska kulturowe.
Umiejętności:
• potrafi przeprowadzać efektywne kwerendy, wykorzystując różne źródła, i potrafi weryfikować ich wiarygodność;
• potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe badaniom nad recepcją antyku do analizy dzieł sztuki i tekstów naukowych na tematy związane z kulturą antyczną;
• aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy kulturoznawcze, formułuje logiczną argumentację i krytyczne wnioski; potrafi przy tym odnieść się do poglądów innych osób i tez badaczy;
• potrafi adekwatnie wybrać i zastosować metody i narzędzia badawcze w celu sformułowania, krytycznego opracowania i interpretacji wybranego zagadnienia związanego z recepcją antyku;
• potrafi przygotować prezentację ustną na temat recepcji antyku z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorców – w języku polskim i angielskim;
• potrafi samodzielnie interpretować i analizować w postaci prac pisemnych teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny;
• potrafi samodzielnie wyodrębnić oraz ocenić krytycznie tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w językach polskim i angielskim;
• potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej;
• potrafi korzystać z najważniejszych cyfrowych narzędzi wyszukiwawczych i baz danych.
Kompetencje społeczne:
• rozumie potrzebę i jest gotów do podejmowania pracy zespołowej, w tym w grupie interdyscyplinarnej;
• rozumie potrzebę konsultowania się ze specjalistami i kształcenia się przez całe życie;
• ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury, pojawiania się nowych metod badawczych i konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy;
• rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i kontynuowania edukacji na studiach II stopnia i studiach doktoranckich;
• szanuje poglądy innych osób i ich różne doświadczenia kulturowe;
• uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych;
• rozumie konieczność kierowania i dostosowywania popularyzacji kultury antycznej do różnych kręgów odbiorców i publiczności;
• ma świadomość znaczenia dziedzictwa przeszłości w kulturze współczesnej;
• ma poczucie odpowiedzialności za przechowanie i popularyzację dziedzictwa antyku z należytą starannością, unikając powierzchowności, błędów i uproszczeń oraz szanując własność intelektualną.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 30%;
prace pisemne – 40%;
prezentacje – 30%.
W trakcie zajęć przeprowadzana będzie również kontrola obecności (dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze – ponadwymiarowe należy zaliczyć indywidualnie na podst. dodatkowej pracy bądź prezentacji).
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Teksty źródłowe, których bazę będziemy kompletować w trakcie zajęć.
2. Przykładowe opracowania (nieobowiązkowe):
• Blackford, Holly Virginia, The Myth of Persephone in Girls’ Fantasy Literature, New York–Oxon: Routledge, 2012;
• Botting, Eileen Hunt, Mary Shelley and the Rights of the Child: Political Philosophy in Frankenstein. Philadephia: University of Pennsylvania Press, 2018;
• Davidson Reid, Jane / Rohmann, Chris, Classical Mythology in the Arts, 1300-1900s, Oxford–New York: Oxford University Press, 1993, voll. I-II;
• Grimal, Pierre, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław et al. Ossolineum. 1990, polska red. nauk. Jerzy Łanowski;
• Hardwick, Lorna, Reception Studies, Cambridge: Cambridge University Press, 2003;
• Hardwick, Lorna / Harrison, Stephen, eds., Classics in the Modern World: A ‘Democratic Turn’?, Oxford–New York: Oxford University Press, 2013;
• Hunt, Peter, ed., International Companion Encyclopedia of Children’s Literature, London–New York: Routledge, 1996;
• Lerer, Seth, Children’s Literature: A Reader’s History from Aesop to Harry Potter, Chicago–London: University of Chicago Press, 2008;
• Nodelman, Perry, The Hidden Adult: Defining Children’s Literature, Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2008;
• Tylicka, Barbara & Leszczyński, Grzegorz, Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: