- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Konwersatorium hiszpańskie: Spotkania Starego i Nowego Świata 3700-CS2-KH-SSNS-OG
Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów (w tym także doktorantów), którzy wcześniej ukończyli podstawowy kurs języka hiszpańskiego pozwalający do samodzielnej lektury tekstów. Celem przedmiotu jest zarówno podniesienie kwalifikacji językowych, gdyż zajęcia prowadzone są w języku hiszpańkim, jak również zapoznanie uczestników ze źródłami dotyczącymi badań nad kształtowaniem się kultury iberoamerykańskiej w kontekście zderzenia kultur i komunikacji międzykulturowej. W toku zajęć poruszone zostaną tematy zarówno z Andów Środkowych, jak również z obszaru Ameryki Środkowej, które dotyczyć będą różnorodnych zagadnień związanych z problematyką spotkania Starego i Nowego Świata w perspektywie europejskiej, jak np. obraz tubylców i ich kultury, indiańskie zwyczaje, obrzędy i system wierzeń. Ważnym uzupełnieniem komentarzy historycznych będą fragmenty dzienników XIX-wiecznych podróżników europejskich, jak A. Raimondi, Charles Wiener, Ernst W. Middendorf.
Zajęcia mają charakter fakultatywny i stanowią przedmiot komplementarny do wykładów z cyklu Historia kultury iberoamerykańskiej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest przede wszystkim podniesienie kwalifikacji językowych, jak również przyswojenie przez uczestników elementarnej wiedzy dotyczącej specyfiki badań nad kulturą iberoamerykańską, szczególnie w kontekście zderzenia kultur.
Uczestnicy zajęć zdobędą również podstawową wiedzą odnośnie literatury w języku hiszpańskim z dziedziny szerokopojętej kultury iberoamerykańskiej.
Student w zakresie wiedzy:
- ma podstawową wiedzę o rodzajach oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej dyscyplin, które dotyczą studiów nad kulturą;
- zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa;
- zna podstawową terminologię z zakresu historii sztuki;
- ma podstawową wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w wybranym kraju Śródziemnomorza;
Student w zakresie kompetencji społecznych:
- ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych;
- rozumie wagę zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza.
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności, przygotowania do zajęć oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach. Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz końcowego zaliczenia ustnego.
Literatura
Teksty analizowane w trakcie zajęć będą podawana każdorazowo przez zajęciami.
Literatura podstawowa:
• M. Arguedas, El sueño del pongo, Lima 1965.
• R. Bartida, El mito del salvaje, ”Ciencias” 60-61, Octubre 2000, Marco 2001.
• C.I. Degregori (Ed.), No hay país más diverso. Compendio de Antropología peruana. IEP, Lima 2012.
• G. Espino Relucé, La literatura oral o la literatura de tradición oral, Lima 2010.
• E. García Barragán, La plástica Mexicana: transculturación e identidad, Instituto de Investigaciones Estéticas, UNAM, http://www.seacex.es/Spanish/Publicaciones/119/america_mestiza_08_mexicana.pdf
• C. Itier, El hijo del oso, la literatura oral quechua de la región del Cusco, Lima 2007.
• M. León Portilla, Encuentro de dos mundos, [w:] Estudios de cultura Nahuatl, Mexico 1992.
• L. Millones, Después de la muerte, voces del limbo y el infierno en territorio andino, Lima 2010.
• A. Raimondi, El Peru: itínerarios de viajes, Lima 1929. http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/05819452100514940759079/index.htm
• G. Taylor [red.], Ritos y tradiciones de Huarochirí, IFEA, Lima 2007.
• J.Ch. Wiener, Peru y Bolivia, IFEA, Lima 1993.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: