Konwersatorium hiszpańskie: Współczesna Hiszpania. Kultura 3700-CS2-2-K-HIS1
Na tych zajęciach poświęconych współczesnej Hiszpanii analizowane będą niektóre z najistotniejszych tematów z punktu widzenia kultury. Wybrane do komentowania na zajęciach teksty zostały tak wyselekcjonowane, by pokazać studentom możliwie różne punkty widzenia na współczesną Hiszpanię w tej dziedzinie.
KONWERSATORIUM JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO - WSPÓŁCZESNA HISZPANIA. KULTURA
Zakres tematów:
Temat 1: Kultura wina
Temat 2: Piłka nożna jako sport narodowy
Temat 3: Corrida
Temat 4: Turystyka
Temat 5: Kultura machismo
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student osiąga efekty przedmiotowe:
w zakresie wiedzy:
zna kulturę współczesnej Hiszpanii oraz uwarunkowania jej funkcjonowania (dot. K_W03).
posiada pogłębioną wiedzę na temat szkół badania kultury współczesnej Hiszpanii (dot. K_W03).
posiada pogłębioną wiedzę na temat kultury oraz języka hiszpańskiego, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultury hiszpańskiej (dot. K_W04).
zna powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą współczesnej Hiszpanii (dot. K_W06).
nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych dotyczących współczesnej Hiszpanii (dot. K_W06).
zna zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych (historia, nauki polityczne) (dot. K_W07).
w zakresie umiejętności:
potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze w odniesieniu do kultury współczesnej Hiszpanii, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne (dot. K_U01).
potrafi prezentować wybrane zagadnienia w ramach dyskusji oraz swobodnie komunikować się na temat kultury współczesnej Hiszpanii (dot. K_U02).
w zakresie kompetencji społecznych:
jest gotów do samodzielnej i krytycznej analizy oraz interpretacji tekstów oraz dzieł audiowizualnych dotyczących kultury współczesnej Hiszpanii z uwzględnieniem ich kontekstu historycznego (dot. K_K01)
rozumie potrzebę wykorzystywania wiedzy na temat kultury współczesnej Hiszpanii w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych (dot. K_K01).
jest gotów do zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury na przykładzie kultury hiszpańskiej (dot. K_K02).
jest gotów do uczestnictwa w dyskusji na temat współczesnej kultury Hiszpanii; szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych (dot. K_K05).
Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów:
Wiedza: absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu:
K_W03, K_W04, K_W06, K_W07
- zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych.
- temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza.
- powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych.
- zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych.
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U01, K_U02
- samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne.
- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K01, K_K05
- krytycznej oceny poznawanych treści i uznaje znaczenie wiedzy oraz rozumie potrzebę wykorzystywania jej w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
- uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach; liczba dopuszczalnych nieobecności – 2.
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz końcowego zaliczenia ustnego.
Literatura
Literatura zostanie podana każdorazowo przez zajęciami. Zostaną zaprezentowane filmy związane ze studiowanymi tematami.
Literatura:
Abril Stoffels, Ruth de María. «España ante los ojos de la comunidad internacional. Violencia contra las mujeres y participación política femenina», Mujer, derecho y sociedad en el siglo XXI, Valencia, 2010, pp.15-52.
Celestino Pérez, Sebastián. «Origen y desarrollo del cultivo del vino en el Mediterráneo: la Península Ibérica», Universum. Rrevista de humanidades y ciencias sociales, t. 22, 2007 (1), pp. 33-60.
Especial La Liga Santander 2022-23: jugadores, equipos, claves..., Diario As, 2022.
La maleta de Carla. Guía completa para viajar por España (https://lamaletadecarla.com/guia-completa-para-viajar-por-espana/)
Martín, María. Ni por favor ni por favora. Cómo hablar con lenguaje inclusivo sin que se note (demasiado), Madrid, 2019.
Plasencia, Pedro. Manual de los vinos de España, León, 1999.
Reymont, Władysław Stanisław. «Los toros», Pisma, t. 13, Varsovia, 1952, pp. 125-146.
Sentimiento del Toreo, Carlos Marzal (ed.), Barcelona, 2010.
Tajahuerce Ángel, Isabel. La tolerancia social de la violencia contra las mujeres en España, Barcelona, t. 59, 2009 (960), pp. 32-37.
Równiez artykuły prasowe z głównych hiszpańskich gazet: „ABC”, „El Mundo” albo „El País”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: