- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wilamowice. Badania partycypacyjne w praktyce 3700-AL-WBP-OG
W realizacji założonych celów pomóc ma struktura kursu. W trakcie jego pierwszej części studenci posiądą wiedzę dotyczącą Wilamowic, jaka pomoże im w ogólnych ram projektu badawczego. Projekty te będą omawiane, rozwijane i dopracowywane w drugiej części semestru. Część zajęć poświęcona zostanie zagadnieniom z zakresu antropologii rzeczy i muzelanictwa. Realizacja indywidualnych lub grupowych projektów nastąpi w trakcie kilkudniowych zajęć terenowych (30 h), jakie odbędą się w Wilamowicach. Studenci w czasie pobytu będą realizowali autorski mini-projekt badawczy przy współpracy członków społeczności. W trakcie pobytu w Wilamowicach studenci zostaną również zaangażowani w pomoc w inwentaryzacji przedmiotów wchodzących w skład kolekcji kultury materialnej, zgromadzonych przez członków Stowarzyszenia na Rzecz Zachowania Dziedzictwa Kulturowego Miasta Wilamowice „Wilamowianie”. Efekty projektów przedstawione zostaną w trakcie imprez organizowanych przez Wydział „Artes Liberales” wraz z wilamowskimi organizacjami. Alternatywę dla wyjazdu do Wilamowic stanowić będzie realizacja indywidualnego projektu, którego zakres zostanie uzgodniony z prowadzącymi zajęcia i przedstawicielami lokalnej społeczności w trakcie zdalnych spotkań.
W założeniu projekty mają wiązać się z osobistymi zainteresowaniami badawczymi studentów i być spójne z polami badawczymi Wydziału „Artes Liberales”, oraz odpowiadać na potrzeby społeczności Wilamowic.
Ćwiczenia mają za zadanie przygotowanie do prowadzenia samodzielnych badań terenowych. Studentom przybliżona zostanie metodologia badań terenowych, związane z nimi aspekty etyczne. Zaprezentowana zostanie idea badań partycypacyjnych. Szczególny nacisk położony zostanie na współpracę z małymi społecznościami oraz aspekty interdyscyplinarności w praktyce badawczej. Uczestnicy kursu zapoznają się z historią i kulturą Wilamowic. W trakcie kursu prowadzona będzie nauka podstaw języka wilamowskiego. Część zajęć poświęcona zostanie zagadnieniom z zakresu antropologii rzeczy, dzięki czemu studenci uzyskają podstawowe kompetencje przygotowujące ich do pomocy przy inwentaryzacji zbiorów muzealnych w Wilamowicach, ale także posiądą wiedzę z zakresu muzealnictwa i archiwistyki.
Druga część ćwiczeń poświęcona zostanie przygotowaniu przez uczestników kursu autorskich projektów związanych z rewitalizacją kulturową. Będą one odpowiadać osobistym zainteresowaniom naukowym oraz spełniać kryterium interdyscyplinarności. Prowadzone będą regularne konsultacje dotyczące konkretnych projektów. W ich trakcie prowadzący omawiać będą zarówno ich merytoryczną warstwę jak również udzielać praktycznych wskazówek, jakie pomogą je urzeczywistnić. Indywidualne podejście w tej fazie zajęć pozwoli na możliwie najlepsze przygotowanie studentów do badań w Wilamowicach. Zwieńczeniem tej fazy będą zajęcia, na których poszczególne grupy/osoby zaprezentują dopracowaną ideę projektów.
Przykładowe obszary tematyczne, jakich mogą dotyczyć projekty: badanie relacji człowiek-przyroda i związków między różnorodnością językową a przyrodniczą w Wilamowicach; wykorzystania teatru jako narzędzia rewitalizacji językowej i kulturowej; tworzenie narzędzi z zakresu humanistyki cyfrowej wspierających dokumentację i nauczanie języka wymysiöeryś; metody przepracowywania traumy i rozwoju tożsamości, relacja człowiek – przedmiot-tożsamość: inwentaryzacja zbiorów kultury materialnej, edycja archiwaliów dotyczących Wilamowic.
Zajęcia terenowe odbędą się w Wilamowicach. Faza ta trwać będzie kilka dni (30 h). W jej trakcie studenci, we współpracy z lokalną społecznością i pod opieką prowadzących, realizować będą przygotowywane w trakcie semestru projekty. Realizacja projektu stanowić będzie podstawę dla oceny końcowej.
Prowadzący dołożą wszelkich starań, by zdobyć fundusze na całościowe lub częściowe pokrycie kosztów pobytu w Wilamowicach.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent:
K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze
K_W02 Zna podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę w kulturze
K_W04 Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
K_W05 zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej
K_W07 Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych
K_W08 Zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych
K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
K_U03 sformułować problem badawczy
K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
K_U05 uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych
K_U06 prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie
K_U08 zaplanować i zrealizować działania o charakterze performatywnym
K_U10 przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców
K_U11 zaplanować i zrealizować pracę grupową
K_U12 potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej
K_U13 wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej
Kompetencje społeczne: absolwent
K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie
K_K02 jest gotów do podejmowania pracy zespołowej
K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych
K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań
K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań
K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego
K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych
K_K08 docenia bogactwo kultury
K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej
K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim
K_K11 szanuje etyczny wymiar badań naukowych
K_K12 respektuje prawa własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Obecność i czynny udział w zajęciach
Przygotowanie, przeprowadzenie i prezentacja autorskiego projektu (samodzielnego bądź grupowego) w czasie zajęć terenowych. Osoby, które nie będą mogły wziąć udział w zadaniach terenowych mogą zrealizować indywidualny projekt, którego zakres uzgodniony zostanie z lokalną społecznością Wilamowic.
• Ćwiczenia odbywające się co tydzień w sali dydaktycznej i trwające trzy godziny (łącznie 30 h)
• Zajęcia terenowe – zblokowane ok. 4 dni (włączając w to weekend) po 8-9 h dziennie (łącznie 30 h) – realizacja projektów w Wilamowicach
Literatura
• Chromik Bartłomiej, What Herder could have learned in Wilamowice, 2013, http://www.revitalization.al.uw.edu.pl/eng/Wymysorys?view=35
• fum Dökter Tiöma, Wymysiöejer ibnana, Wymysoü 2014
• fum Dökter Tiöma, Wymysiöejer kistiöeryjgyśihta, Wymysoü 2014.
• fum Dökter Tiöma, Wymysiöejer wjytynibnana, Wymysoü 2014
• Kleczkowski Adam, Dialekt Wilamowic w zachodniej Galicji. Składnia (szyk wyrazów). Gebethner i Wolff, Poznań, 1921.
• Majerska Justyna 2014, Wymysiöejer fibl, Uniwersytet Warszawski, Wydział „Artes Liberales”, Warszawa 2014.
• Majerska Justyna, Słownik obrazkowy języka wilamowskiego, Uniwersytet Warszawski, Wydział „Artes Liberales”, Warszawa, 2015.
• Mojmir Hermann, Wörterbuch der deutschen Mundart von Wilamowice [Słownik niemieckiego dialektu z Wilamowic], Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 1930-1936.
• Olko Justyna, Tomasz Wicherkiewicz i Robert Borges, Integral Strategies for Language Revitalization, Uniwersytet Warsawski, Wydział „Artes Liberales”, Warszawa 2016
• Ritchie Carlo, Some Considerations on the Origins of Wymysorys, The University of Sydney, Sydney, 2012.
• Ritchie Carlo, Ynzer boümmüter, Uniwersytet Warszawski, Wydział „Artes Liberales”, Warszawa 2014.
• Wicherkiewicz Tomasz, Pochodzenie języka wilamowskiego – poglądy i badania, 2013
http://www.revitalization.al.uw.edu.pl/eng/Wilamowicean?view=8
• Wicherkiewicz, Tomasz, Bartłomiej Chromik i Marek Dolatowski, Wilamowski, [w:] Dziedzictwo językowe Rzeczypospolitej. Baza dokumentacji zagrożonych języków, 2013. http://inne-jezyki.amu.edu.pl
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: