Seminarium integracyjno-badawcze dla młodej kadry i doktorantów 3700-AL-SemIB
Celem seminarium jest integracja oraz nawiązanie i pogłębienie współpracy między pracownikami i doktorantami studiów doktoranckich prowadzonych przez Wydział „Artes Liberales”. Seminarium opierać się będzie na formule work-in-progress, umożliwiającej dyskusje i konsultacje projektów naukowych w różnych stadiach zaawansowania. Propozycja ta lokuje się w obszarze inter- i transdyscyplinarnych warsztatów pozwalających ulepszyć i pogłębić dyskutowane przez uczestników projekty, jak również przyczynić się do zawiązania i zacieśnienia więzów między badaczami z różnych dyscyplin i z różnych programów studiów doktoranckich, którzy obecnie mają ograniczone możliwości poznania się i wymiany doświadczeń. Odpowiada tym samym na podobne potrzeby młodych pracowników Wydziału, pragnących realizować projekty w zespołach obecnie promowanych w polityce grantowej Uniwersytetu Warszawskiego. W dalszej perspektywie seminarium ma więc umożliwić planowanie i tworzenie nowych przedsięwzięć naukowych i organizacyjnych w oparciu o potencjał współpracy inter- i transdyscyplinarnej obejmującej zarówno pracowników, jak i doktorantów.
Seminarium stanowi pierwszy krok na drodze większej aktywizacji badawczej młodej kadry i doktorantów, w szczególności obejmującej tworzenie wspólnych projektów grantowych, organizacyjnych, konferencyjnych i publikacyjnych. Z tego też powodu ma ono charakter przeglądowy – kolejne spotkania nie są skupione wokół określonych tematów przewodnich, a ich efekt ma być kumulatywny i będzie mógł zostać w pełni doceniony dopiero po odbyciu wszystkich spotkań.
Przewidywana formuła seminarium zakłada sześć spotkań w podwójnym wymiarze zajęciowym (4x45min). Taki model umożliwi przedstawienie na każdym seminarium trzech projektów, a przede wszystkim jednak pozwoli na pogłębioną dyskusję, która będzie zarówno z korzyścią dla prelegenta (wskazówki, komentarze do projektów, krytyka), jak i uczestników (dialog akademicki, zachęcenie do publicznych wypowiedzi). W projekcie seminarium podkreślony jest zatem walor wpisujący się w myśli przewodnie Wydziału „Artes Liberales” — tworzenie otwartej na dialog, zintegrowanej wspólnoty badawczej.
Seminarium ma także na celu poruszanie różnego rodzaju trudności związanych z realizacją badań akademickich. Ma ponadto umożliwić planowanie i tworzenie nowych przedsięwzięć naukowych i organizacyjnych w oparciu o potencjał współpracy inter- i transdyscyplinarnej obejmującej zarówno pracowników, jak i doktorantów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
W zakresie wiedzy:
• ma pogłębioną wiedzę o rodzajach oraz specyfice dyscyplin, które dotyczą studiów nad kulturą
• ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę szczegółową, obejmującą teorie i metodologie z zakresu badań kulturoznawczych i
międzycywilizacyjnych
• zna i rozumie zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu
humanistyki i wybranych nauk społecznych na poziomie umożliwiającym współpracę multi- i interdyscyplinarną z przedstawicielami tych
dziedzin
• ma szczegółową wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju badań kulturoznawczych i tradycjach badawczych
• zna i rozumie zasady warsztatu naukowego w badaniach kulturoznawczych, w tym zaawansowane metody analizy i interpretacji, w
szczególności w odniesieniu do badania kultur Śródziemnomorza i relacji międzykulturowych
W zakresie umiejętności:
• aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy kulturoznawcze, formułuje logiczną argumentację i krytyczne wnioski; potrafi odnieść się do
poglądów innych osób i tez badaczy
• potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe różnym dyscyplinom zajmujących się badaniami kulturoznawczymi, zna potencjał
warsztatu interdyscyplinarnego
W zakresie kompetencji społecznych:
• rozumie potrzebę pracy w grupie multi- oraz interdyscyplinarnej, a także konsultacji z przedstawicielami innych dziedzin
• rozwinie świadomość znaczenia kompleksowej natury języka w badaniach filologicznych i kulturoznawczych
• potrafi pracować w grupie zarówno jako jej moderator, jak i wykonawca powierzonego zadania
• potrafi ułożyć i zrealizować plan pracy zarówno własnej indywidualnej, jak i plan pracy zespołowej
• uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych
• pozna i zrozumie podstawowe wyzwania związane z badaniem kultury i relacji międzycywilizacyjnych
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach i aktywny udział w dyskusjach,
2. Przesłanie z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem tekstu (robocza wersja rozdziału doktoratu, artykułu naukowego, prezentacji konferencyjnej) w celu poddania go analizie na zajęciach. Dyskusja poprzedzona będzie krótkim (ok. 5-10 min.) wprowadzeniem przedstawiającym kontekst prowadzonych badań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: