Republika Sacha (Jakucja) terytorium skrzyżowania cywilizacji 3700-AL-RS-qKR-QMW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
- zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze;
- zna i rozumie zależności między poszczególnymi dyscyplinami humanistycznymi i wybranymi naukami społecznych na poziomie umożliwiającym współpracę transdyscyplinarną z przedstawicielami tych dyscyplin;
- ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury, pojawiania się nowych metod badawczych i konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy;
- zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury.
W zakresie umiejętności:
- potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych;
- zna potencjał warsztatu interdyscyplinarnego, potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe różnym dyscyplinom społecznym i humanistycznym;·
- potrafi przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim.
W zakresie kompetencji społecznych:
- jest gotów do poznawania nowych metod badawczych;
- jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej;
- przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach, notatki z zajęć (w tym recenzje, opisy, komentarze, refleksje na temat opracowanych lektur) + końcowa prezentacja lub esej.
Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności.
Zaliczenie na ocenę.
Oceniane będą: obecność (20% oceny), przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach, końcowa prezentacja lub esej (80% oceny).
Seminarium ma charakter otwarty. Seminarium będzie otwarte w szczególności dla osób zainteresowanych nie tylko obszarem kultury syberyjskiej ale również teoriami regionalnymi, lokalności, pogranicza kulturowego, specyfik globalizacji, przepływów kulturowych itp.
Nakład pracy studenta:
– 30/60 godzin uczestnictwa w zajęciach,
– 70/90 godzin pracy własnej (przygotowanie do uczestnictwa w zajęciach, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się i uzyskania zaliczenia).
Przedmiot będzie realizowany w sali dydaktycznej (w czasie pandemii zdalnie).
Literatura
DEBATY ARTES LIBERALES, TOM IV, 2011, ЦИВИЛИЗАЦИОННЫЙ ВЫБОР И ПОГРАНИЧЬЕ. Редактор Ян Кеневич. http://al.uw.edu.pl/pliki/publikacje/elektroniczne/Debaty%20IBI%20AL%20-%20t%20IV%202011.pdf
DEBATY ARTES LIBERALES, TOM IX, 2015. SYBERIA: TRADYCJA I MODERNIZACJA, Red. Kamil Wielecki. http://www.al.uw.edu.pl/pliki/Debaty%20AL%20IX.pdf
Edward W. Said, Orientalizm, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, 2005.
Etkind A., 2011, Internal Colonization: Russia’s Imperial Experience, Polity Press, Cambridge.
Ewa Domańska, Humanistyka nie –antropocentryczna a studia nad rzeczami, Warszawa, 2008. https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._ewa_domanska_-_humanistyka_nie-antropocentryczna_a_studia_nad_rzeczami.pdf
Ewa Łukaszyk. Humanistyka, która nadchodzi…W poszukiwaniu kondycji transkulturowej. - Wydawnictwo DiG. Warszawa 2018
Mignolo, Walter The Darker Side of Western Modernity: Global Futures, Decolonial Options. Duke University Press, 2011 (Introduction, Part I and Part II: 1-145).
Saroyan M., 1997, Minorities, Mullahs and Modernity: Reshaping Community in the Former Soviet Union, University of California Press, Berkeley.
Takasaeva Kyunney, Jakuckie prace Wacława Sieroszewskiego i zmiany kulturowe narodu Sacha. Wydawnictwo DiG, Warszawa, 2020.
Vinokurova U. A., Yakovets Ju. V. Arctic circumpolar civilization. Novosibirsk, “Nauka” 2016. Wersja angielska w pdf od str.173 : http://al.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/Arctic_circumpolar_civilisation.pdf
Zajączkowski Wojciech, 2009, Rosja i narody. Ósmy kontynent – szkic z dziejów Eurazji, Wydawnictwo MG, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: