- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Otherness-Togetherness-Aesthetics: William Shakespeare’s The Merchant of Venice 3700-AL-OTA-OG
The course will be focused on the analysis of The Merchant of Venice viewed as a dramatic portrayal of relations, encounters and coexistence of individuals and groups who hail from different cultures and religions. The play encourages the readers to question stereotypes and seek ways of understanding the Other. It has been analysed both as a work of Christian apologetics (Coolidge, Lewalsky) and a vehement accusation of Christian hypocrisy (Greenblatt); an anti-Semitic play and a drama chastising anti-Semitic prejudices (Girard), which shows that the ultimate meaning of the play is still open to debate. Unlike his contemporary, Christopher Marlowe, who in the Jew of Malta cast the Jew in the role of a prototypical villain, Shakespeare presents the “stranger’s case” with an insight which may teach us how to treat strangers in our times. At the same time, though, the volatile term stranger proves a double-edged weapon. The Jewish protagonist of the play, who inhabits the position both of victim and of victimizer, perfectly replicates this doubleness.
Reading Shakespeare’s play, we will look to define the phenomenon of otherness and togetherness in dialogue, the opportunities this dialogue provides, the conditions which determine it, and the obstacles which impede dialogue or render it impossible. An in-depth reading of William Shakespeare’s play which tackles the problem of alterity, and a survey of its culturally diverse contemporary film and theatre adaptations will help to illustrate the contribution of culture in the preservation and promotion of cross-cultural dialogue.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent:
• Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych i rozumie ich rolę w kulturze
• zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
• rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych
Umiejętności
Absolwent:
• rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
• potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych
• posługuje się wybranym językiem obcym na poziomie B2+
Kompetencje społeczne
Absolwent:
• szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych
• świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim
• jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
• obecność na zajęciach (dopuszczalna liczba nieobecności: 3)
• praca pisemna (1000-1500 słów)
• kolokwium
• Autorzy najlepszych prac mogą starać się o udział w letnich warsztatach organizowanych przez Gdański Teatr Szekspirowski (5 miejsc). Warsztaty odbędą się w Gdańsku w sierpniu 2022 roku. Szczegóły podamy na pierwszych zajęciach
Literatura
Shakespeare, William, The Merchant of Venice, Arden Shakespeare, 2010.
Coolidge, John S. „Law and Love in the Merchant of Venice”, Shakespeare Quarterly, 27 (3) (1976): 243-273.
Girard, Rene. „To Entrap the Wisest: Sacrificial Ambivalence in The Merchant of Venice and Richard III”, in Shakespeare and the Theatre of Envy. New York 1991: 243-255. [polskie wydanie: Szekspir. Teatr zazdrości.]
Greenblatt, Stephen. “Shylock i granice nienawiści”, w Poetyka kulturowa Stephena Greenblatta, Warszawa 2011: 9-32.
Gilles, John. Shakespeare and the Geography of Difference, Cambridge 1994.
Oldrive, Susan, “Marginalized Voices in The Merchant of Venice”, Cardozo Studies in Law and Literature, 1993.
Riga, Frank P., “Rethinking Shylock’s Tragedy: Radford’s Critique of Anti-Semitism in The Merchant of Venice”, Mythlore, Vol. 28, No. 3/4, 2010.
Magnus, Laury, Michael Radford’s The Merchant of Venice and the Vexed Question of Performance, Literature/Film Quarterly, Vol. 35, No. 2, 2007.
MacKay, Maxine, “The Merchant of Venice: a Reflection of the Early Conflict Between Courts of Law and Courts of Equity.” Shakespeare Quarterly, vol. 15, no. 4, 1964.
Cohen, Stephen A., “‘The Quality of Mercy’: Law, Equity and Ideology in The Merchant of Venice” Mosaic: A Journal for the Interdisciplinary Study of Literature, Vol. 27, No. 4, 1994.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: