- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Niech więc podróżnik nowe światy bada, / Niechaj kartograf świat na świat nakłada”. Poezja i mapy we epoce wczesnonowożytnej (ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy brytyjskiej) 3700-AL-NPNSB-OG
Mapy od wieków odgrywały rolę historii gospodarki, sztuki, literatury i narodowej tożsamości. Były one nie tylko odwzorowaniem świata, ale także, a może przede wszystkim, wyrazem światopoglądu ich twórców i symbolem władzy. Kurs skupia się na przełomowym momencie w historii europejskiej kartografii, kiedy to średniowieczne mappaemundi zostają zastąpione wczesnonowożytną mapą, theatrum orbis terrarum. Istotną rolą renesansowej kartografii jest dokumentowanie Wielkich Odkryć i zachęta do dalszej ekspansji. Portrety Elzbiety I ukazują królową stojącą na mapie. Do róznych rodzajów map nawiązywali angielscy dramatopisarze (Szekspir w Wieczorze Trzech Króli zawarł odniesienie do morskich map kompasowych, portolanów) i poeci (Donne porównywał twarze kochanków do półkul sercowatej mapy; Marvell umieścił mapę w poemacie opisowym Upon Appleton House). Cytat w tytule pochodzi właśnie z wiersza Donne’a, który wiedzę o mapach czerpał „z pierwszej ręki”, jako uczestnik wyprawy Drake’a do Kadyksu. Na zajęciach będziemy analizować „język map”: syntaktyczne relacje między obrazem, słowem i geometryczną linią; będziemy także odkrywać to, o czym milczą mapy Nowego Świata. Last but not least, omówimy związki pomiędzy mapami Nowego Świata i alegoria oraz księgami emblematów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student zdobędzie następujące wiadomości i umiejętności.
Wiedza
• Absolwent zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych;
• zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury,
a w szczególności:
posiada wiedzę na temat relacji pomiędzy nauką, sztuką i literaturą epoki Wielkich Odkryć
Umiejętności
• potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych;
• wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury;
• potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym
w szczególności:
potrafi samodzielne analizować teksty literackie i wykorzystuje wiedzę na temat historii kartografii angielskiej reformacji do pogłębionej interpretacji poezji i dramatu;
posiada umiejętność krytycznego czytania tekstów teoretycznych na temat poezji i dramatu.
Kompetencje
• jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie wypadkową nast. ocen cząstkowych:
25% aktywność w czasie zajęć
25% dwie krótkie (do 500 słów) wypowiedzi pisemne w trakcie semestru
50% kolokwium ustne
Literatura
• CHAPMAN, George. The Memorable Masque.
• DONNE, John. “On His Mistress Going to Bed”, “The Good-Morrow”, “Second Anniversary”.
• DRAYTON, Michael. Poly-Olbion.
• JONSON, Ben. The Masque of Blacknesse.
• MARLOWE, Tamburlaine.
• MARVELL, Andrew. Upon Appleton House.
• ORTELIUS, Abraham. Theatrum Orbis Terrarum.
• RALEIGH, Walter. The Discovery of Guyana.
• HAKLUYT, Richard. The Principal Navigations, Voyages, Traffiques and Discoveries of the English Nation. Vol XII. Fragment. http://onlinebooks.library.upenn.edu/webbin/metabook?id=hakluyt
• RIPA, Cesare. Iconologia.
• SAXTON, Christopher. Atlas of England and Wales.
• SHAKESPEARE, William. King Lear.
• SPEED, John. The Counties of Britain.
• SPENCER, Edmund. The Faerie Queene. [Królowa wrózek, ks. 2].
Literatura pomocnicza:
BANN, Stephen. “The Truth in Mapping.” In The Inventions of History. Essays on the Representation of the Past, 200-220. Manchester and New York: Manchester University Press, 1990.
BOELHOWER, William. “Inventing America. A Model of Cartographic Semiosis.” Word and Image 4.2 (1988): 455-497.
BOELHOWER, William. Through a Glass Darkly. Ethnic Semiosis in American Literature. Oxford: OUP, 1987.
COSGROVE, Denis. Apollo’s Eye. A Cartographic Genealogy of the Earth in Western Imagination. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2001.
EDSON, Evelyn. The World Map 1300-1492. The Persistence of Tradition and Transformation. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2007.
GRZEGORZEWSKA, Małgorzata. “Rewriting Early Modern Maps: Cartography and Post-colonial Critical Practice.” In Mosaic of Words. Essays on the American and Canadian Literary Imagination in Memory of Professor Nancy Burke, edited by Agata Preis-Smith et. al., 149-160. Warszawa, Institute of English Studies, 2006.
ROGERS, D. J. “Voyages and Exploration: Geography: Maps.” In Shakespeare’s England. An Account of the Life and Manners of his Age. vol. 1. Oxford: Clarendon Press, 1932.
TODOROV, Tzvetan. Podbój Ameryki, tłum. Janusz Wojcieszak (Warszawa 1996).
WOODWARD, David. Art and Cartography. Six Historical Essays, Chicago: University of Chicago Press, 1987.
ZALEWSKA-LORKIEWICZ, Katarzyna. Ilustrowane mappae mundi, Warszawa: DIG, 1997.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: