Nasze mityczne dzieciństwo: Książki obrazkowe 3700-AL-NMDKO-qKR
Książki obrazkowe – picture booki. Jakie funkcje pełnią? Czy są przeznaczone tylko dla dzieci? Jak stworzyć własną książkę obrazkową? Na te i podobne pytania będziemy szukali odpowiedzi w trakcie seminarium poświęconego recepcji antyku od starożytności po XXI wiek, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów kultury skierowanych do młodych odbiorców.
W roku akademickim 2022/2023 w trakcie zajęć skupimy się na książkach obrazkowych inspirowanych kulturą antyczną. Zapoznamy się z najsłynniejszymi, klasycznymi już picture bookami, a także odkryjemy mniej znane, ale równie ciekawe, oraz najnowsze publikacje, które być może staną się kiedyś klasyką gatunku. Czekają nas spotkania z fascynującymi bohaterami książek obrazkowych: od byczka Fernando w jego pacyfistycznej Arkadii, przez Meduzę w trakcie jej pierwszej wizyty u fryzjera, po driady zachęcające do ochrony przyrody. To też okazja, by poznać specyfikę pracy badawczej i zastosować zdobytą wiedzę oraz umiejętności w praktyce, odkrywając ślady obecności starożytnych Greków i Rzymian wokół nas. Poruszymy zarówno zagadnienia teoretyczne, jak i zajmiemy się analizą konkretnych książek. Wszystko to przygotuje nas do twórczego wyzwania (creative writing) połączonego z nauką zasad pracy redakcyjnej – stworzenia przez Uczestniczki i Uczestników seminarium, w ramach zespołów, które powstaną w trakcie zajęć, własnych książek obrazkowych.
Wydział „Artes Liberales” to wyjątkowe miejsce, gdzie badacze i studenci mogą współpracować przy projektach naukowych, tworząc Wspólnotę. Od roku 2012/2013 doświadczamy jej w trakcie realizacji międzynarodowego, interdyscyplinarnego programu badawczego Our Mythical Childhood... – kolejno: w ramach grantu Harvard University Loeb Classical Library Foundation (publikacja z udziałem studentów: www.al.uw.edu.pl/omc_catalogue), w ramach Alexander von Humboldt Foundation Alumni Award for Innovative Networking Initiatives oraz w ramach ERC Consolidator Grant (więcej informacji: http://omc.obta.al.uw.edu.pl/). W trakcie seminarium Studentki i Studenci będą mieli możliwość zgłębiania zagadnień związanych z tematyką programu, a zwłaszcza z metodami Classical Reception Studies oraz badaniami literatury dziecięcej i młodzieżowej. Jako że w programie „Our Mythical Childhood” uczestniczą uczeni z różnych regionów świata (od Ameryki Północnej, przez Europę, Afrykę, po Australię), Studentki i Studenci będą mieli możliwość poznawania różnorodnego dziedzictwa kulturowego i praktycznej nauki współpracy międzykulturowej w duchu wzajemnego zrozumienia i szacunku.
Dodatkowe możliwości – w zależności od chęci i potrzeb grupy zajęciowej: Studentki i Studenci będą mogli uczestniczyć w wydarzeniach naukowych i popularyzatorskich odbywających się w ramach projektu. Jest to szansa na konsultacje ze specjalistami, rozwój naukowy i nawiązywanie ciekawych kontaktów naukowych w Polsce i za granicą, a także zdobywanie doświadczeń organizacyjnych i ćwiczenie zdolności językowych oraz kompetencji społecznych, np. Studentki i Studenci mogą uczestniczyć w realizacji cyklu minifilmów „45 Sekund Recepcji” (http://omc.obta.al.uw.edu.pl/45-reception) lub w przygotowywaniu postów na bloga projektu (https://ourmythicalchildhoodblog.wordpress.com/).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium Student/ka zdobywa następujące efekty kształcenia:
Wiedza:
• zna najważniejszą terminologię i rozumie mechanizmy recepcji tekstów starożytnych (K_W01);
• wyjaśnia związki między charakterem recepcji antyku a przemianami społecznymi, politycznymi i kulturowymi, które zachodzą w poszczególnych epokach i regionach (K_W04);
• zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05);
• zna teksty kultury odnoszące się do mitów antycznych i postaci historycznych ujętych w programie seminarium (K_W01);
• ma znajomość interdyscyplinarnych metod interpretacji tekstów kultury, czerpiących z tradycji antycznej (K_W07);
• zna i rozumie podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego (K_W09);
• ma wiedzę na temat bieżących wydarzeń kulturalnych, odnoszących się do recepcji antyku, w Polsce i na świecie, zna współczesnych twórców i zjawiska kulturowe (K_W01).
Umiejętności:
• potrafi przeprowadzać efektywne kwerendy, wykorzystując różne źródła, i potrafi weryfikować ich wiarygodność (K_U01);
• potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe badaniom nad recepcją antyku do analizy dzieł sztuki i tekstów naukowych na tematy związane z kulturą antyczną (K_U02);
• aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy kulturoznawcze, formułuje logiczną argumentację i krytyczne wnioski; potrafi przy tym odnieść się do poglądów innych osób i tez badaczy (K_U05);
• potrafi adekwatnie wybrać i zastosować metody i narzędzia badawcze w celu sformułowania, krytycznego opracowania i interpretacji wybranego zagadnienia związanego z recepcją antyku (K_U03);
• potrafi przygotować prezentację ustną na temat recepcji antyku z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorców – w języku polskim i angielskim (K_U09 i K_U10);
• potrafi samodzielnie interpretować i analizować w postaci prac pisemnych teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny (K_U07);
• potrafi samodzielnie wyodrębnić oraz ocenić krytycznie tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w językach polskim i angielskim (K_U09);
• potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej (K_U12);
• potrafi korzystać z najważniejszych cyfrowych narzędzi wyszukiwawczych i baz danych (K_U13).
Kompetencje społeczne:
• rozumie potrzebę i jest gotów do podejmowania pracy zespołowej, w tym w grupie interdyscyplinarnej (K_K02);
• rozumie potrzebę konsultowania się ze specjalistami i kształcenia się przez całe życie (K_K01);
• ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury, pojawiania się nowych metod badawczych i konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy (K_K03);
• rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i kontynuowania edukacji na studiach II i III stopnia (K_K01);
• szanuje poglądy innych osób i ich różne doświadczenia kulturowe (K_K07);
• uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych (K_K07);
• rozumie konieczność kierowania i dostosowywania popularyzacji kultury antycznej do różnych kręgów odbiorców i publiczności (K_K04, K_K10);
• ma świadomość znaczenia dziedzictwa przeszłości w kulturze współczesnej (K_K09);
• ma poczucie odpowiedzialności za przechowanie i popularyzację dziedzictwa antyku z należytą starannością, unikając powierzchowności, błędów i uproszczeń (K_K06) oraz szanując własność intelektualną (K_K12).
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 30%;
prace pisemne – 40%;
prezentacje – 30%.
W trakcie zajęć przeprowadzana będzie również kontrola obecności (dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze – ponadwymiarowe, dopuszczalne w regulaminie studiów, należy zaliczyć indywidualnie: przygotować dodatkową pracę pisemną lub prezentację).
Zaliczenie na ocenę. Prace pisemne obejmują:
1. Dwa „response papers” – po dowolnych zajęciach i na dowolny temat poruszony w trakcie zajęć (ok. 2 str. każdy);
2. Post (ok. 1 str.) potencjalnie na bloga Our Mythical Childhood (https://ourmythicalchildhoodblog.wordpress.com) na temat wybranego picture booka;
3. Książka obrazkowa / picture book – jako projekt zespołowy.
Literatura
1. Teksty źródłowe: książki obrazkowe oraz starożytne przekazy mitologiczne lub historyczne w przekładach. Materiały te będą dostarczane grupie mailowo/udostępniane w czytelni Wydziału.
2. Przykładowe opracowania (nieobowiązkowe):
• Arizpe, Evelyn; Farrell, Maureen; McAdam, Julie, eds., Picturebooks: Beyond the Borders of Art, Narrative and Culture, New York, NY–London: Routledge, 2013;
• Blackford, Holly Virginia, The Myth of Persephone in Girls’ Fantasy Literature, New York–Oxon: Routledge, 2012;
• Colomer, Teresa; Kümmerling-Meibauer, Bettina; Silva-Díaz, Cecilia, eds., New Directions in Picturebook Research, New York, NY–London: Routledge, 2010;
• Davidson Reid, Jane; Rohmann, Chris, Classical Mythology in the Arts, 1300-1900s, voll. I–II, Oxford–New York, NY: Oxford University Press, 1993;
• Evans, Janet, ed., Challenging and Controversial Picturebooks: Creative and Critical Responses to Visual Texts, New York, NY–London: Routledge, 2015;
• Grimal, Pierre, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, polska red. nauk. Jerzy Łanowski, Wrocław et al.: Ossolineum, 1990;
• Hardwick, Lorna, Reception Studies, Cambridge: Cambridge University Press, 2003;
• Hardwick, Lorna; Harrison, Stephen, eds., Classics in the Modern World: A ‘Democratic Turn’?, Oxford–New York: Oxford University Press, 2013;
• Hunt, Peter, ed., International Companion Encyclopedia of Children’s Literature, London–New York: Routledge, 1996;
• Kümmerling-Meibauer, Bettina; Meibauer, Jörg; Nachtigäller, Kerstin; Rohlfing, Katharina J., eds., Learning from Picturebooks: Perspectives from Child Development and Literacy Studies, New York, NY–London: Routledge, 2015;
• Kümmerling-Meibauer, Bettina, ed., The Routledge Companion to Picturebooks, New York, NY–London: Routledge, 2017;
• Lerer, Seth, Children’s Literature: A Reader’s History from Aesop to Harry Potter, Chicago–London: University of Chicago Press, 2008;
• Nikolajeva, Maria, How Picturebooks Work, New York, NY–London: Routledge, 2001;
• Nodelman, Perry; Hamer, Naomi; Reimer, Mavis, eds., More Words about Pictures. Current Research on Picturebooks and Visual/Verbal Texts for Young People, New York, NY–London: Routledge, 2017;
• Nodelman, Perry, The Hidden Adult: Defining Children’s Literature, Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2008;
• Ommundsen, Åse Marie; Haaland, Gunnar; Kümmerling-Meibauer, Bettina, eds., Exploring Challenging Picturebooks in Education: International Perspectives on Language and Literature Learning, New York, NY–London: Routledge, 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: