Miasto-ogród. Instytucje i praktyki oddolne 3700-AL-MOI-qZS
Celem kursu jest zapoznanie studentów z określonymi sposobami kształtowania przestrzeni miejskiej oraz rozpoznanie aktorów, którzy biorą w nich udział. Omówione zostaną historyczne i współczesne przykłady realizacji koncepcji miasta-ogrodu - zarówno w skali urbanistycznej, jak i aktywistycznej. Prześledzimy projekty o różnej skali oddziaływania i modelach funkcjonowania - od instytucjonalnych po oddolne. Istotną rolę odgrywać będzie także wykorzystanie potencjału nauki obywatelskiej (citizen science) oraz procesów partycypacyjnych. Podczas zajęć zastosowana zostanie perspektywa porównawcza. Będziemy rozmawiać o dwóch miastach - Warszawie i Nowym Jorku. Podczas kursu wykorzystane zostaną także wyniki badań realizowanych przez prowadzącą w okresie styczeń-sierpień 2023 dla UM st. Warszawy.
Kurs prowadzony będzie w formie zajęć w sali oraz wyjść terenowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć, Student posiada podstawowe umiejętności analizy i interpretacji tekstu naukowego, w tym naukowej literatury anglojęzycznej. .
Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu nauk o kulturze i nauk społecznych.
Student potrafi dokonać samodzielnej interpretacji zjawiska kulturowego lub społecznego w oparciu o różne konteksty teoretyczne.
- rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych (K_W04)
- zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych (K_W07)
- potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych (K_U01)
- potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02)
- potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie (K_U06)
- jest gotów do podejmowania pracy zespołowej (K_K02)
- jest gotów do poznawania nowych metod badawczych (K_K03)
- ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań (K_K04)
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
- aktywny udział w zajęciach: merytoryczny udział w debatach oraz znajomość tekstów źródłowych (25%)
- wykonanie zadań cząstkowych (25%)
- wykonanie projektu końcowego (50%)
zaliczenie na ocenę
Dopuszczalna liczba nieobecności nieusprawiedliwionych: 2.
Literatura
Literatura:
● A.Yudina, Garden City: Supergreen Buildings, Urban Skyscapes and the New Planted Space, Thames&Hudson, 2017.
● S. Bell, Urban allotment gardens in Europe, Routledge 2018.
● M. Gandy, Natura Urbana: Ecological Constellations in Urban Space, The MIT Press, 2022.
● E. Howard, Garden Cities of To-morrow: Urban Planning, 1989.
● C. Mees, Participatory Design and Self-building in Shared Urban Open Spaces: Community Gardens and Casitas in New York City, Springer 2018.
● C.D. Rosan, H. Pearsall, Growing a Sustainable City?: The Question of Urban Agriculture, University of Toronto Press, 2017.
● R.C. Rauscher, New York Neighbourhood - Addressing Sustainable City Principles, Springer 2018.
● From Garden City to Green City: The Legacy of Ebenezer Howard, red. K.C.Parsons, D. Shuyler, John Hopkins University Press, 2002.
● Greening the City. Urban Landscapes in the Twentieth Century, red. D, Brantz, S. Duempelmann, University of Virginia Press, 2011.
Źródła cyfrowe (przykładowe):
● Trees New York: https://treesny.org/
● West Side Community Garden: https://www.westsidecommunitygarden.org/
● Grow NYC: https://www.grownyc.org/gardens/our-community-gardens
● Bujna Warszawa - Naprzód Działki: http://bujnawarszawa.pl/
● Jadalne Miasto Warszawa: https://biennalewarszawa.pl/jadalne-miasto-warszawa-dokument-sieciowy/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: