Muzea - idee, projekty, historie 3700-AL-MIPH-qTM
Zajęcia poświęcone będą różnym koncepcjom muzeów, formułowanym od początków ich istnienia jako instytucji publicznych, aż do dziś. Punktem wyjścia będą dyskusje na temat prywatnych zbiorów, idei kunstkamery i momentu upubliczniania kolekcji, a zamykać program będą dyskusje o koncepcjach muzeum partycypacyjnego, muzeum krytycznego, muzeum zrównoważonego. Przedmiotem refleksji podczas kolejnych spotkań będą różne typy muzeów- narodowe, sztuki, etnograficzne, historyczne, poznawane na wybranych przykładach. Przewidziane są wizyty w różnych muzeach Warszawy, które pozwolą na przeprowadzenie dyskusji i analiz w przestrzeni ekspozycji. Na zajęcia zapraszani będą goście, kuratorzy, pracownicy muzeów, badacze zainteresowani muzeologią. Na zajęciach analizowane będą różne programy i teorie, np. muzeum partycypacyjnego, muzeum krytycznego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze
K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych
K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
K_K04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego
K_K08 docenia bogactwo kultury
K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru. Oceniany jest aktywny udział w dyskusjach, a także praca pisemna składana do końca semestru (temat ustalany z prowadzącą).
Zaliczenie na ocenę (obecność, aktywność i praca zaliczeniowa).
Literatura
Svetlana Alpers, “The Museum as a Way of Seeing”, w: Ivan Karp and Steven D. Lavine (red.) Exhibiting Cultures. The Poetics and Politics of Museum Display, Smithsonian Institution Press 1991
Hans Belting “Contemporary Art and the Museum in the Global Age”, w: Peter Weibel, Andrea Buddensieg (red.), Contemporary Art and the Museum. A Global Perspective, Hatje Cantz, 2007.
Tony Bennett, The Birth of the Museum. History, theory, poli-tics, London and New York 1995
Jean Clair, Kryzys Muzeów, Gdańsk: Słowo/ Obraz Terytoria, 2009
Douglas Crimp, On the Museum’s Ruins, Cambridge MA: The MIT Press, 1997
Carol Duncan, Civilizing Rituals. Inside Public Art Museums, Routledge, 1995.
Carol Duncan and Alan Wallach, “The Universal Survey Museum”, w: Art History, Vol. 3, No. 4, December 1980
Dorota Folga-Januszewska, Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?,
„Muzealnictwo”, 2008, nr 49, s.200-203
Andrzej Kiciński, Muzea - strategie i dylematy rozwoju, Warszawa 2004
Barbara Kirschenblatt-Gimblett, Destination Culture: Tour-ism, Museums, and Heritage, University of California Press, 1998
Janet Marstine „Introduction”, w: Janet Marstine (red.) New Museum. Theory and Practice. An Introduction, Blackwell Publishing, 2005
Arthur Macgregor, Curiosity and Enlightenment: Collectors and Collections from the Sixteenth to Nineteenth Century, Yale 2008
Piotr Piotrowski, Muzeum krytyczne, Poznań 2011
Griselda Pollock, Encounters in the Virtual Feminist Museum. Time, Space and the Archive, Routledge, 2007
Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, przekł. Andrzej Pieńkos, Lublin 2001
Maria Popczyk (red.), Muzeum
sztuki. Antologia, Kraków 2005
Maria Popczyk, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych. Artefakty przyrody i dzieła sztuki, Kraków 2008
Nina Simon, The Participatory Museum, San Francisco 2010
Zdzisław Żygulski, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982
Żygulski Zdzisław (jun.): Nurt romantyczny w muzealnictwie polskim, w: Romantyzm. Studia nad drugą
połową XVIII wieku i wieku XIX, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1967,
Zdzisław Żygulski, Przemiany architektury muzeów,„Muzealnictwo”,2004, nr 45,s.106-124
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: