- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kino i myśl – przemyśleć codzienność 3700-AL-KMPC-OG
Chantal Akerman podczas kręcenia jednego ze swoich filmów („Ze wschodu”) powiedziała, że chciała zrobić film „póki jest jeszcze czas”. Stwierdzenie to, niemal trzydzieści lat od powstania tego dzieła, będzie stanowiło dla nas punkt wyjścia do namysłu nad codziennością. Niepokój towarzyszący artystce, przeczucie nadchodzących zmian i niepewności jutra, prowokują nas do zastanowienia się nad statusem codzienności. Czy mieliśmy do czynienia ze swoistym załamaniem się czasu? Czy czas „wywichnął się z ram”? Wypracowana w poprzednich latach formuła kursu w tym semestrze zostanie wykorzystana, aby zająć się jednym obszarem tematycznym. Chcemy przyjrzeć się codzienności, zarówno w kinematografii, jak i w filozofii. Będziemy zastanawiać się nad codziennym doświadczeniem oraz jego przemianami, a także nad związkiem kina z codziennością i nad tym, jak wpływało ono na owe przemiany. Kino jako sztuka dla mas niewątpliwie wpływało bowiem na powszechne doświadczenie. Bohaterowie w jednym z filmów Viscontiego powiedzą „żyjemy o chlebie i kinie”, co bodaj najlepiej oddaje siłę tego oddziaływania. Francuski filozof Gilles Deleuze będzie natomiast stwierdzał, że „życie stało się marnym filmem”. Przenikanie się codzienności i rzeczywistości filmowej, to kolejny z ważnych problemów, którymi będziemy się zajmować próbując jednocześnie zrozumieć, jak kino wpływa na masową wyobraźnię. Będziemy śledzić to oddziaływanie począwszy od włoskiego neorealizmu, a więc momentu w którym kino zaczyna interesować się codziennością, aż po slow cinema, w którym mamy do czynienia z powrotem do tej tematyki. Zajmiemy się również kategorią wydarzenia i obecnością wydarzeń w życiu codziennym. W końcu za Michelem de Ceratau zastanowimy się nad możliwymi sposobami wynajdowania czy też odzyskiwania codzienności dla naszego doświadczenia.
Jednocześnie chcielibyśmy odkrywać wzajemne związki kinematografii i filozofii, a tym samym zachęcać do zainteresowania się każdą z tych dziedzin. Ich wzajemne zestawienie pomoże nam dotrzeć do właściwej złożoności dzieła filmowego, a także przedstawić skomplikowane treści filozoficzne w możliwie dostępnej formie. Przez kino chcemy docierać do filozofii, ale także na odwrót – poprzez filozofię odkrywać kino. Zajęcia będą więc łączyły w sobie założenia nie-klasycznego kursu filozofii oraz nie-kanonicznej analizy dzieła filmowego. Najbardziej będzie nas interesowało to, co wydarza się na przecięciu dwóch dziedzin – filozofii i filmoznawstwa, a zawiązanie wzajemnej relacji między nimi powinno ożywić nasz namysł nad każdą z nich. Zajęcia skonstruowane będą w taki sposób, by studenci orientowali się w terminologii używanej przez obie dziedziny. Przede wszystkim zależeć będzie nam jednak na tym, by dostrzegali w proponowanych im zagadnieniach właściwą złożoność otaczającego ich świata i byli gotowi poszukiwać odpowiedzi na nurtujące ich pytania w dziełach filozofów i wielkich twórców filmowych. Konwersatorium będzie miało charakter interdyscyplinarny – będziemy zarówno czytali teksty filozoficzne, jak i oglądali wybrane dzieła kinematografii. Wymagać to będzie zaangażowania ze strony studentów w zapoznanie się z proponowanymi materiałami.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze
K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
K_W06 zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej
Umiejętności
K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
Kompetencje społeczne
K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie
K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych
K_K08 docenia bogactwo kultury
K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej
K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach (ocena ciągła).
Krótka praca zaliczeniowa.
Na zajęciach dopuszczalne są dwie nieobecności.
Literatura
Lektury filmowe:
• Umberto D, reż. V. De Sica, 1952.
• Przygoda, M. Antonioni, 1960
• Z biegiem czasu, reż. W. Wenders, 1976.
• Ze wschodu, reż. C. Akerman, 1993.
• Le Quatro Volte, reż. M. Framantino
• Tokijska opowieść, reż. Y. Ozu, 1953.
• Opowieści które żyją tylko w pamięci, reż. J. Murat, 2011.
• My Dinner with Andre, reż. L. Malle, 1981.
• Prosta historia, reż. D. Lynch, 1999.
• Niech uniesie nas wiatr, A. Kiarostami, 1999.
• Chmury w maju, N. Bilge Ceylan, 1999.
• Kwiecień, N. Moretti, 1998.
• Dni, T. Ming-liang, 2020.
• Patterson, reż. J. Jarmusch, 2016.
Literatura:
M. de Certeau, Wynaleźć codzienność 1. Sztuki działania. Kraków 2009.
M. de Certeau, Wynaleźć codzienność 2. Mieszkać, gotować, Kraków 2011.
H. Lefebvre, Critique of Everyday Life, Londyn/Nowy Jork 2002.
H. Lefebvre, Critique of Everyday Life. Foundations for a Sociology of the Everyday, Londyn/Nowy Jork 2002.
H. Lefebvre, Critique of Everyday Life. From Modernity to Modernism, Londyn/Nowy Jork 2008.
J. Crary, 24/7: późny kapitalizm i koniec snu, Kraków 2015.
(ewentualne zmiany proponowanych lektur zostaną uzgodnione ze studentami na pierwszych zajęciach)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: