Katolickie Kościoły rytów wschodnich 3700-AL-KKRW-qKR
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z elementami tradycji i obrzędowości Katolickich Kościołów wschodnich oraz z historią unii, które były zawiązywane między Rzymem i poszczególnymi Kościołami tradycji wschodniej. Wschodnie Kościoły wywodzą się z różnych tradycji liturgicznych i można je podzielić na obrządki – ryty np. bizantyński, ormiański, koptyjski.
Na zajęciach będzie mowa o następujących Kościołach tradycji bizantyńskiej:
Cerkiew ukraińska
Cerkiew słowacka
Cerkiew rusińska
Cerkiew rosyjska
Cerkiew białoruska
Cerkiew neounicka
Cerkiew bułgarska
Cerkiew chorwacka
Cerkiew macedońska
Kościół albański
Kościół węgierski
Kościół melchicki
Kościół rumuński
Kościół grecki
Będzie wspomniane także o Kościołach pozostałych tradycji wschodnich:
Kościół koptyjski
Kościół chaldejski
Kościół ormiański
Kościół maronicki
Kościół syryjski
Kościół etiopski
Zajęcia mają charakter konwersatorium. Każdy ze studentów raz w ciągu semestru musi przygotować i wygłosić referat na wybrany przez siebie temat, po wcześniejszym uzgodnieniu tematyki z wykładowcą. Każdy z uczestników zobowiązany jest przygotować się do zajęć następnych. Formą przygotowania jest zapoznanie się z literaturą przedmiotu. Przy zaliczeniu zajęć będą brane pod uwagę następujące elementy: odpowiedź ustna na ocenę, dotycząca omawianych podczas zajęć zagadnień, obecność (możliwe 2 nieobecności w ciągu semestru) i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
- wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu obrzędowości Kościołów tradycji bizantyńskiej
- zna podstawowe zasady wiary Kościoła katolickiego
- zna wybraną terminologią w języku polskim
- posiada podstawową wiedzę z zakresu obrzędowości chrześcijańskiej oraz teologii
- zna przyczyny zawiązywania unii kościelnych np. unii brzeskiej
- posiada podstawową wiedzę na temat wybranych Kościołów i ich miejsc kultu
- rozróżnia terminy: obrządek, wyznanie i religia
W zakresie umiejętności:
- potrafi przygotować referat na wskazany przez prowadzącego temat
- bierze udział w dyskusji na wybrane tematy dotyczące analizowanych zagadnień
- wykorzystuje znajomość terminologii przedmiotowych zagadnień
w wypowiedziach:
- korzysta z wybranych tekstów kultury dla uzasadnienia własnego stanowiska na określony temat
- w wypowiedziach posługuje się określoną w przedmiocie terminologią
W zakresie kompetencji społecznych:
- jest otwarty na dialog międzywyznaniowy i międzyreligijny.
- wykazuje postawę otwartą na różnorodną kulturę poszczególnych narodów i grup etnicznych, rozumiejąc w kontekście historycznym zawiązywanie poszczególnych unii kościelnych
-rozumie zasady tolerancji
Kryteria oceniania
-ocena jednego referatu przygotowanego i wygłoszonego przez studenta
-aktywne uczestnictwo w zajęciach
-odpowiedź ustna dotycząca tematyki zajęć
Literatura
- Bobryk W., Parafia obrządku bizantyńsko-słowiańskiego w Kostomłotach po II wojnie światowej, ,,Kultura ludowa Mazowsza i Podlasia. Studia i materiały”, t. 3, pod red. A. Kołodziejczyka i A. Stawarza, Warszawa 1999, s. 105-117.
- Chaillot Ch., The Ethiopian Orthodox Tewahedo Church Tradition. A brief introduction to its life and spirituality, Paris 2002
- Chaillot Ch., The Coptic Orthodox Church. A brief introduction to its life and spirituality, Paris 2005
- Jan Paweł II, Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich, Watykan 1990
Kaim A., Kościół Chaldejski. Dzieje objawienia i źródło charyzmatu, Poznań 2001
- Kościoły wschodnie, pod red. Jana Drabiny, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, 32, Kraków 1999
-Ławreszuk M., Modlitwa wspólnoty. Historyczny rozwój prawosławnej tradycji liturgicznej, Białystok 2014.
- Roberson R.G., Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie, tłum. K. Bielawski, D. Mionskowska, Kraków 2005
-Unia brzeska. Geneza, dzieje i konsekwencje w kulturze narodów słowiańskich. Praca zbiorowa, red. R. Łużny, F. Ziejka i A. Kępiński, Kraków 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: