Fotografia – siła przekazu, siła perswazji 3700-AL-FSPSP-qTM
Użycie fotografii zmieniało się na przestrzeni wieków, od momentu jej wynalezienia do czasów obecnych. Fotografia nie może być postrzegana tylko i wyłącznie jako obiektywne narzędzie przekazu – jej nieodłącznym elementem jest prezentowanie świata z pewnej perspektywy i pewnym celu. Kurs będzie koncentrował się na rozwoju technik fotograficznych i przemianie sposobów patrzenia na przestrzeni dekad, co umożliwi dostrzeżenie powiązań między przeszłością fotografii a teraźniejszymi praktykami. Kurs ma na celu przybliżenie fotografii jako praktyki społecznej, w tym jej strony artystycznej i reporterskiej. Refleksja nad rolą fotografii jest niezwykle ważna w erze photoshopa, fake newsów i powierzchownej lektury, a także w obliczu przeniesienia dużej części aktywności do trybu zdalnego. Celem zajęć będzie określenie miejsca współczesnych praktyk fotograficznych w kulturze.
By pełniej zrozumieć jak używana jest fotografia spojrzymy na nią pod kątem, m.in.: sposobu rozpowszechniania, rodzaju tematyki, stylu i perspektywy autora, konwencji, doboru techniki i sprzętu, a także towarzyszącej jej narracji.
Podejście kulturoznawcze pozwoli na przyjrzenie się jak historyczne dokonania techniczne, nurty estetyczne, demokratyzacja użycia aparatu, sposoby prezentacji wpłynęły na dzisiejszą fotografię. Omówione zostaną również różne aspekty współczesnych praktyk fotograficznych: utylitarność, podatność na propagandę, autoprezentacja, czy użycie fotografii jako neoliberalnej waluty.
Dyskusje będą oparte na uznanych tekstach teoretycznych, wypowiedziach fotografów i licznych przykładach fotografii.
Kurs ma charakter przeglądowy – dobór tematów będzie ustalony ze studentami w zależności od potrzeb i zainteresowań. Czas na przygotowanie się do zaliczenia szacowany jest na około 80 godzin (praca na zajęciach, praca samodzielna, przygotowanie do zaliczenia).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Zajęcia są skierowane dla osób na studiach licenjackich. Studenci uczęszczający na niniejsze zajęcia poszerzą swoją wiedzę w następujących obszarach: znajomość teorii fotografii, znajomość technik fotograficznych, znajomość narzędzi badań kulturoznawczych (K_W01, K_W05, K_K03). Kurs ma na celu wzbogacenie warsztatu studenta o następujące kompetencje: analiza tekstów teoretycznych związanych z fotografią (K_U13, K_K04), samodzielna redakcja tekstu (K_U01, K_U12, K_K05), analiza tekstów kultury (K_W09, K_U02, K_U07). Ponadto, studenci będą mieli okazję by uczestniczyć w debacie akademickiej (K_U06, K_U05).
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach (przygotowanie do zajęć, udział w debatach, dodatkowa aktywność)
Do wyboru: 1. esej (na temat wybrany przez studenta, zaakceptowany przez wykładowcę; objętość maksymalnie 3 do max 5 stron. czcionką Times New Roman rozmiar 11) lub 2. kolokwium z otwartymi pytaniami (własna analiza przypadku oparta na wiedzy teoretycznej wyniesionej z zajęć).
W obu przypadkach prace będą oceniane pod względem: kompozycji pracy, oryginalności myśli, odniesień bibliograficznych.
Literatura
Wybrane rozdziały:
Praca zbiorowa (1996). Fotografia XX wieku (tytuł oryginalny: Photographie des 20. Jahrhunderts). Muzeum Ludwig w Kolonii.
Barthes, R. (2011) Światło obrazu. Uwagi o fotografii (tytuł oryginalny: La chambre claire). Aletheia.
Cotton, C. (2009). The photograph as contemporary art. Thames & Hudson.
Rouillé , A. (2020). Fotografia cyfrowa. Siła neoliberalna (tytuł oryginalny: La Photo numérique. Une force néolibérale). L'Échappée.
Rouillé , A. (2017). Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną (tytuł oryginalny: La photographie). Universitas.
Sontag, S. (1986). O fotografii (tytuł oryginalny: On photography). Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: