- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Fantazy Juliusza Słowackiego jako projekt teatralny. Warsztaty z Michałem Zadarą 3700-AL-FJSPT-OG
Zajęcia o charakterze warsztatowo-konwersatoryjnym prowadzone będą przez Michała Zadarę, reżysera dramatów romantycznych, oraz prof. Marię Kalinowską, historyka literatury. Celem zajęć jest analiza dramatu Juliusza Słowackiego z dwóch perspektyw: w kontekście praktyki teatralnej oraz historii literatury, z uwzględnieniem tradycji teatralnej. Drugim celem zajęć jest zapoznanie uczestników warsztatów ze sposobem pracy wybitnego twórcy teatralnego, Michała Zadary, autora wielu inscenizacji dramatów romantycznych, reżysera spektakli, które stały się wydarzeniami artystycznymi i inicjowały dyskusje o miejscu romantyzmu w kulturze współczesnej.
Centralne miejsce w problematyce zajęć zajmie projekt teatralny wpisany w dramaty Słowackiego, a także obecna w nich koncepcja człowieka i historii. Kontekstem dla analiz dramatu oraz współczesnych jego inscenizacji będzie tradycja teatralna i miejsce w niej dramatów Słowackiego. Głównym przedmiotem analiz i warsztatów stanie się niezwykły, późny dramat Słowackiego Fantazy, już inscenizowany przez Michała Zadarę w Teatrze Powszechnym w Warszawie w roku 2015,
a także przygotowany przez reżysera w roku 2020 w formie słuchowiska radiowego. Michał Zadara proponuje uczestnikom warsztaty w zakresie przygotowania scenariusza spektaklu na podstawie Fantazego i tragedii Sofoklesa Trachinki. W pracy tej pomocne będą dwie prace dotyczące pisania scenariuszy, autorstwa Blake’a Snydera oraz Michaela Hauge’a.
W czasie warsztatów studenci zdobędą praktyczne umiejętności przygotowywania scenariusza spektaklu na podstawie dramatu, a także zbudują osobistą relację do obu dramatów.
Zajęcia stanowią część cyklu „Romantyzm: europejskość
i pogranicza kulturowe”, jednak są przeznaczone nie tylko dla uczestników całego cyklu, ale są też ofertą otwartą dla wszystkich studentów Wydziału AL i studentów innych kierunków, a także doktorantów.
Możliwa jest kontynuacja warsztatów w semestrze II (osobne zapisy).
I. Proponowane tematy zajęć i perspektywy analizy:
1. Wprowadzenie do lektury Fantazego Juliusza Słowackiego. Struktura dramatu, konteksty kulturowe i historyczne.
2. Paradoksy obecności dramatu romantycznego w najnowszym teatrze polskim
II. Michał Zadara, Autorskie warsztaty analizy dramatu i przygotowania scenariusza na podstawie Fantazego i Trachinek Sofoklesa,
z wykorzystaniem prac B. Snydera i M. Hauge’a.
III. Maria Kalinowska, Konteksty literackie i teatralne:
1. Fantazy w tradycji teatralnej. Wybitne inscenizacje i kreacje aktorskie.
2. Dramat romantyczny jako romantyczny (i współczesny) projekt teatralny.
3. Czytanie dramatu (czas, przestrzeń, zdarzenie, postać, wizja teatralna).
4. Fantazy i historia. Wizja Syberii. Fantazy i ironia romantyczna. Fantazy – dramatem mistycznym?
5. Fantazy jako inspiracja do powstania scenariusza filmowego
(K. Swinarski). Dramaty Słowackiego w filmie (Mazepa). Echa Fantazego w literaturze i sztuce polskiej (Witkacy).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
K_W15 ma podstawową wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce i Europie;
K_U01 potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych;
K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac
K_U06 potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w działaniach kulturowych o charakterze społecznym;
K_K09 czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe.
Kryteria oceniania
- Aktywność na zajęciach.
- Semestr kończy się ustnym kolokwium zaliczeniowym dotyczącym problematyki zajęć.
Literatura
Literatura (wybór)
I.
J. Słowacki, Fantazy (różne edycje)
Sofokles, Trachinki (różne edycje)
II.
1. Z. Raszewski, Słowacki i Mickiewicz wobec teatru romantycznego, „Pamiętnik Literacki” 1959, z. 1-3.
2. M. Piwińska, Literatura romantyczna i szydercy, Warszawa 1973.
3. A. Kowalczykowa, Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997.
4. Tradycja romantyczna w teatrze polskim, pod red. D. Kosińskiego, Kraków 2007.
5. D. Kosiński, Polski teatr przemiany, Wrocław 2007.
6. Dramat polski. Interpretacje, cz.1: od wieku XVI do Młodej Polski, pod red. J. Ciechowicza i Z. Majchrowskiego, Gdańsk 2001 (tu m.in. J. Sieradzki, Nakrochmaleni („Fantazy” dziś czytany).
7. Słowacki teatralny, pod red. K. Kurka, Poznań 2006 ( tu m.in. D. Ratajczakowa, Akt romantycznej kreacji. Teatralne i dramatyczne w „Fantazym”; M. Delaperrière, „Fantazy” i „Fantasio”, czyli jak zdemaskować pozór?) .
8. E. Łubieniewska, Fantazy Juliusza Słowackiego czyli komedia na opak wywrócona, Wrocław 1985.
9. A. Kowalczykowa, Widmo bankructwa i harda hrabianka, w: Trzynaście arcydzieł romantycznych, red. E. Kiślak i M. Gumkowski, Warszawa 1996.
10. E. Kiślak, Car – trup i Król – Duch. Rosja w twórczości Słowackiego, Warszawa 1991.
11. W. Szturc, Ironia romantyczna, Warszawa 1992.
12. W. Szturc, „Nowa Dejanira” Słowackiego: repliki i resemantyzacje, w: Inspiracje Grecji antycznej w dramacie doby romantyzmu. Rekonesans, red. M. Kalinowska, Toruń 2001.
13. M. Żmigrodzka, Etos ironii romantycznej - po polsku, w: tejże, Przez wieki idąca powieść. Wybór pism o literaturze XIX i XX wieku, pod red. M. Kalinowskiej i E. Kiślak, Warszawa 2002.
14. W. Szturc, „Dziadów” Adama Mickiewicza część trzecia – misterium wskrzeszenia nadziei, „Przegląd Humanistyczny” 1986, nr 3-4.
15. A. Ziołowicz, „Misteria polskie”. Z problemów misteryjności w dramacie romantycznym i młodopolskim, Kraków 1996.
16. Dziady Adama Mickiewicza: poemat – adaptacje –tradycje, pod red. B. Doparta, Kraków 1999.
17. J. Timoszewicz, Dziady w inscenizacji Leona Schillera. Partytura i jej wykonanie, Warszawa 1970.
18. Dziady od Wyspiańskiego do Grzegorzewskiego, pod red. T. Kornasia i G. Niziołka, Kraków 1999.
19. M. Zadara, Wyspiański nic nie powiedział, w: Wyspiański badany teatrem, red. B. Guczalska, O. Katafiasz, Kraków 2008.
20. Stare i nowe w teatrze, red. E. Gawłowska, Kraków 2009.
21. Michał Zadara, „Notatnik Teatralny” Wrocław 2016.
22. J. Walaszek, Konrad Swinarski i jego krakowskie inscenizacje, Warszawa 1991.
23. M. Prussak, Niezrealizowany film Konrada Swinarskiego, „Teatr” 2010, nr 7-8.
24. K. Swinarski, Szkice do Fantazego, „Pamiętnik Teatralny” 1979, z. 1.
25. B. Frankowska, »Fantazy« w Starym Teatrze, [w:] Krytycy o Swinarskim, wybór M. K. Gliwa, Katowice 2001.
26. B. Swinarska, K. Swinarski, Scenariusz filmu „Fantazy” na podstawie dramatu Juliusza Słowackiego, oprac. M. Prussak, J. Suchocka, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2010, maszynopis w Bibliotece IBL PAN.
27. I. Sławińska, Odczytywanie dramatu, Warszawa 1988.
28. A. Ubersfeld, Czytanie teatru I, przeł. J. Żurowska, Warszawa 2002.
29. J. Tischner, Filozofia dramatu (wiele wydań).
30. J. Ławski, Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego, Białystok 2005.
31. B. Snyder, Save the Cat: The Last Book on Screenwriting You’ll Ever Need (różne edycje).
32. M. Hauge, Writing Screenplays that Sell (różne edycje).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: