- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Etyka a znajomość siebie w dialogach Platońskich 3700-AL-EZS-OG
„Jak należy żyć?” – odpowiedź na to pytanie warte jest, pisze Platon w Państwie, więcej niż wielkie stosy złota. Odpowiedź tautologiczna, która brzmi: „należy żyć dobrze czy szczęśliwie”, niczego nie wyjaśnia, a stanowi jedynie początek etycznego poszukiwania, wskazując jednocześnie na jego cel.
Jeśli pierwszym, wstępnym warunkiem etyki jest dobre życie jako początek i cel, to drugim wstępnym warunkiem jest uzyskiwanie świadomości niewiedzy o tym, czym są dobro oraz szczęście. Niewiedza ta odsłania się poprzez dialog. Czytając dialogi Platona będziemy zatem wskazywać na fałszywe obrazy dobrego życia, z którymi Sokrates spotyka się w trakcie rozmów z ludźmi uważanymi za mądrych (sophos), jak też w trakcie rozmów z ludźmi wyposażonymi w specyficzne kompetencje (technai). Szczególną uwagę poświęcimy niebezpieczeństwom, które płyną z pasywnej akceptacji autorytetów intelektualnych, profesjonalnych i politycznych.
Gdy opinie o dobrym życiu, z jakimi człowiek spotyka się żyjąc w mieście, już zostały poddane krytyce i gdy niespójność między logos a bios, argumentem a sposobem życia, została ujawniona (skutkując zazwyczaj wstydem, odrzuceniem filozofii, wściekłością), poszukiwanie etyczne może się oprzeć już jedynie o znajomość siebie. Metoda dialogiczna, jaką się posługuje Sokrates, ma zatem na celu to, by każdy rozmówca wyłonił – poprzez dialog – samego siebie, to właściwe „ja”, które jako jedynie może prowadzić dobre życie.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych.
Absolwent potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych.
Absolwent jest gotów do kształcenia ustawicznego (lifelong learning).
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach oraz egzamin.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegającą usprawiedliwieniu: 2.
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym, w trakcie którego zostanie sprawdzona wiedza dotycząca tematów przerobionych w trakcie zajęć.
Ta sama zasada dotyczy egzaminu poprawkowego.
Literatura
Literatura podstawowa:
Platon, Protagoras, dowolne wydanie.
Platon, Laches, dowolne wydanie.
Platon, Charmides, dowolne wydanie.
A. Biral, Plato and the Political Knowledge, Saonara 2016.
Literatura dodatkowa:
M. Foucault, L’origne de l’hermeneutique de soi, Paris 2013.
R. Kraut, Socrates and the State (Princeton UP, 1984).
E. Baker, The Political Thought of Plato and Aristotle, London 1906.
P. Friedlander, Platon. Vol. 1-3, Berlin-New York, 1964-1975.
M. Migliori, Il disordine ordinato. La filosofia dialettica di Platone. Vol. 2: Dall'anima alla prassi etica e politica, Brescia 2013.
M. Vegetti, Quindici lezioni su Platone, Torino 2003.
Uwaga: Literatura może ulec zmianie w zależności od wykazanego zainteresowania studentów poszczególnymi tematami.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: