- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Etyka literacka 3700-AL-EL-OG
Celem przedmiotu jest omówienie związków pomiędzy literaturą i etyką na podstawie wybranych dzieł literatury anglojęzycznej XX i XXI wieku. Zajęcia otwiera blok teoretyczny, w którym omówione zostaną takie zagadnienia z zakresu teorii i filozofii etycznej jak wyobraźnia literacka, etyka narracyjna, jednostkowość literatury, oraz inność. Blok drugi poświęcony zostanie analizie tekstów literackich podejmujących różne wątki etyczne, takie jak związki pomiędzy estetyką a etyką, zniewolenie, dziwactwo, przemoc i wykluczenie, obowiązek, pamięć, ofiara i obietnica. Podczas zajęć omówione zostaną wybrane dzieła literackie we fragmentach i w całości (szczegółowe informacje, zob. ‘zakres tematów’ poniżej). Ostatni blok zajęciowy poświęcony zostanie prezentacjom studenckim, będącym podstawą zaliczenia przedmiotu (szczegółowe informacje dot. zaliczenia przedmiotu, zob. ‘metody i kryteria oceniania’ poniżej).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Absolwent
K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze
K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
K_W06 Zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej,
K_UO2 potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
K_U05 uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych
K_U06 prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie
K_UO7 przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim
K_U10 potrafi przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców
K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań
K_K08 docenia bogactwo kultury
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu są następujące wymogi:
A) Obecność (2 nieobecności dozwolone, 2 kolejne muszą być odrobione, każda kolejna jest równoznaczna z niezaliczeniem przedmiotu).
B) Aktywność na zajęciach
C) Przygotowanie do zajęć (regularnie zadawane będą teksty filozoficzne, literackie i teoretyczne do przeczytania na każde zajęcia)
D) Przygotowanie i zaprezentowanie referatu w czasie zajęć (podczas przedostatnich bądź ostatnich zajęć)
Literatura
Anderson, Sherwood, Miasteczko Winesburg, Warszawa: Czytelnik, 1977.
Attridge, Derek. Jednostkowość literatury, tłum. Paweł Mościcki, Kraków: Universitas, 2007.
Coetzee, J.M. Foe, tłum. Magdalena Konikowska, Kraków: Znak, 2007.
Coetzee, J.M. The Old Woman and the Cats [w:] Cripplewood, red. Berlinde De Bruyckere, New Haven/London: Yale UP, 7-28, 2013.
Foer, Jonathan Safran, Wszystko jest iluminacją, Warszawa: W.A.B., 2003.
Galgut, Damon, The Promise, London: Chatto & Windus, 2021.
Gilbert Sandra M., Susan Gubar, The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century, New Haven/London: Yale UP, 2020.
Gilman, Charlotte Perkins. Yellow Wallpaper and Other Stories, New York: Dover Publications, 1997.
Ishiguro, Kazuo, Okruchy dnia, Warszawa: Albatros, 1993.
James, Henry, The Real Thing, [w:] The College Anthology of American Literature, red. Zygmunt Mazur, 521-550, Kraków: Universitas, 2013.
James, Henry, Portret damy, Warszawa: Prószyński i S-ka, 1997.
Le Guin, Ursula, The Ones Who Walk Away from Omelas [w] The Moral of the Story: An Anthology of Ethics through Literature, red. Peter Singer, Renata Singer, 524-536, Malden, MA: Blackwell, 2005.
Lee, Harper, Zabić drozda, tłum. Maciej Szymański, Poznań: Rebis, 2015.
Lévinas, Emmanuel. Całość i nieskończoność: Esej o zewnętrzności. Warszawa: PWN, 1998.
Newton, Adam Zachary, Narrative Ethics, Cambridge, MA: Harvard UP, 1997.
Nussbaum, Martha C. W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, 2008.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: