- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dramat i teatr kondycji ludzkiej 1.0. Od Ajschylosa do Szekspira 3700-AL-DTKL1-OG
Przygotowanie do zajęć wymaga cotygodniowej lektury jednego tekstu dramatycznego (udostępnianego przez prowadzącego w formie pdf) oraz lektury „Kondycji ludzkiej” Hanny Arendt w pierwszym semestrze i „Filozofii dramatu” Józefa Tischnera w drugim semestrze.
Cotygodniowe zajęcia zawsze przebiegają według ustalonego scenariusza:
1. Krótki 10-minutowy test z lektury zadanego na ten tydzień dramatu (nie na ocenę, ma on znaczenie dydaktyczne: ma pomóc w profilowaniu lektury dramatu pod kątem pytań i rozważań prowadzonych na zajęciach).
2. Wykład właściwy każdorazowo poprzedzony wstępem faktograficznym (oś czasu, daty, nazwiska, zjawiska, tytuły), ilustrowany bogatym materiałem ikonograficznym
3. Dyskusja na bazie wykładu i przeczytanego dramatu
4. Od czasu do czasu: bonus (projekcja unikatowych materiałów niedostępnych w Internecie, spotkanie z zaproszonym gościem/ekspertem).
Jest to propozycja dla osób ambitnych, wrażliwych, myślących i poszukujących, słowem dla wszystkim niespokojnych dusz. Jest zaproszeniem do intensywnego i systematycznego studiowania opartego przede wszystkim o samodzielną pracę nad lekturami. Jeśli szukasz intelektualnej przygody, niestandardowego i niepodręcznikowego podejścia do tekstów kultury, to jest to kurs właśnie dla Ciebie.
Kurs zasadniczo będzie trzymał się chronologii dziejów i obejmuje zjawisko dramatu od Ajschylosa do Szekspira, będzie on kontynuowany w kolejnych latach (vol 2.0. od Szekspira do Norwida oraz vol. III od Norwida do Masłowskiej). Każdego roku będzie można na nowo przystąpić do zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy:
• ma podstawową wiedzę o rodzajach oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej dyscyplin, które dotyczą studiów nad kulturą;
• zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa;
• zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i tekstualnego źródła historycznego;
• zna powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą;
• nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych;
• zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i tekstualnego źródła historycznego;
• wymienia najważniejsze dzieła w dorobku dramaturgii antycznej;
• ma elementarną wiedzę o budowie tragedii i komedii;
Student w zakresie umiejętności:
• potrafi opracować i przedstawić recepcję dzieła kultury;
• posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie kulturoznawstwa;
• potrafi w tym celu przeprowadzić podstawowe analizy z wykorzystywaniem interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych;
• potrafi uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski;
• prezentuje wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej;
• potrafi dokonać interpretacji przedstawienia teatralnego w podstawowym zakresie;
• potrafi zrekonstruować podstawowy kształt spektaklu na podstawie zachowanych archiwaliów;
• czyta tekst literacki metodą „close reading”;
Student w zakresie kompetencji społecznych:
• rozumie potrzebę i zasady pracy zespołowej w grupie interdyscyplinarnej;
• potrafi pracować w grupie zarówno jako jej moderator, jak i wykonawca powierzonego zadania
• ma świadomość ograniczoności swojej wiedzy i potrzeby jej pogłębiania;
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach semestralnych kolokwiów z lektury „Kondycji ludzkiej” Hanny Arendt (I semestr) i „Filozofii dramatu” Józefa Tischnera (II semestr) oraz na podstawie pozytywnego wyniku testu wielokrotnego wyboru (100 pytań) na zakończenie kursu. Wynik z kolokwiów i testu nie wpływa na ocenę, jest jedynie narzędziem sprawdzającym przyswojenie wiedzy, test wystarczy zaliczyć na 60%.
Literatura
1. A. Nicoll, Dzieje dramatu (wiele wydań)
2. A. Nicoll, Dzieje teatru (wiele wydań)
3. J. R. Brown (red.), Historia teatru
4. M. Bartold, Historia teatru
5. H. Arendt, Kondycja ludzka
6. J. Tischner, Filozofia dramatu
W zależności od wyboru przez uczestników do każdego analizowanego tekstu podane zostaną osobne lektury, w tym cotygodniowy dramat do przeczytania.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: