Animal studies w pigułce 3700-AL-ASP-qZS
Studia nad zwierzętami to jeden z najciekawszych i najbujniej rozwijających się obszarów badawczych. Wprowadzający do niego kurs „Animal studies w pigułce” stanowi niepowtarzalną okazję do zapoznania się z różnymi aspektami relacji człowiek-zwierzę w kulturze, pozwalając zarazem przekonać się w praktyce, na czym polega specyfika badań interdyscyplinarnych.
Na kursie omówimy podstawowe zagadnienia związane z „kwestią zwierzęcą” w filozofii, historii, socjologii, literaturoznawstwie, etyce, antropologii, geografii, politologii, historii sztuki, antropologii kultury, kognitywistyce i filmoznawstwie. Przeanalizujemy teksty, które stały się „kamieniami milowymi” tego obszaru badań, proponując nowe, autorskie ujęcia relacji człowiek-zwierzę. Zdefiniujemy główne pojęcia i węzłowe problemy związane z animal studies oraz zastanowimy się, co metody i podejścia poszczególnych dyscyplin mogą wnieść do pełniejszego zrozumienia relacji między człowiekiem a resztą zwierząt i jak mogą się uzupełniać.
Będziemy omawiać miedzy innymi takie kwestie, jak:
1. Zwierzęta i zwierzęcość w filozofii. Granica człowiek-zwierzę
2. Totemy, szamani i perspektywnizm – płynność granicy międzygatunkowej w kulturach nieeuropejskich
3. Czy mamy prawo do jedzenia steka? Etyka eksploatacji i zjadania zwierząt
4. Nie-ludzkie historie – poza antropocentryzm w badaniach historycznych
5. Społeczeństwa zwierząt, zwierzęta w społeczeństwie: co socjologia może nam powiedzieć o relacjach międzygatunkowych
6. Świadomość, samoświadomość, sensytywność – co kognitywistyka mówi o granicy międzygatunkowej
7. Dzieląc wspólną przestrzeń – geografia relacji człowiek-zwierzę
8. Wspólnota poszerzona? Międzygatunkowe lekcje z nauk politycznych
9. Od bambinizmu do kina wegańskiego – zwierzęta w kulturze wizualnej
10. Historia ruchu prozwierzęcego – główne nurty i kontrowersje
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej
K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym
K_W08 ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych kierunkach myśli filozoficznej i społecznej w perspektywie historycznej i współczesnej
K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych
K_W14 zna podstawowe metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej
K_U01 potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych
K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac
K_U05 posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej
K_U08 potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej
K_U09 potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawka naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych
K_U13 potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach (maksymalna dopuszczalna liczba nieobecności: 2), praca zaliczeniowa
Literatura
Adams, Carol. 1990. Sexual Politics of Meat. A Feminist-Vegetarian Critical Theory.
Baratay, Eric. 2014. Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii.
Berger, John. Po cóż patrzeć na zwierzęta?, „Konteksty”, 3-4, 1997.
Derrida, Jacques. Zwierzę, którym więc jestem (podążając śladem).
Diamond, Cora. Eating Meat and Eating People. “Philosophy”
Vol. 53, No. 206 (Oct., 1978), pp. 465-479.
Donalaldson, Sue, Will Kymlicka. 2014. Zoopolis. Teoria polityczna praw zwierząt.
Fudge, Erica. 2002. A Left-handed Blow: Writing the History of Animals. W: “Representing Animals. Theories of Contemporary Culture”.
Haraway, Donna. 2008. When Species Meet.
Ingold, Tim. 1988. What is an Animal?
Joy, Melanie. 2009. Why We Love Dogs, Eat Pigs and Wear Cows. An Introduction to Carnism.
Nagel, Thomas. 1996. Jak to jest być nietoperzem?, “Przegląd filozoficzny”, 1.
Philo Chris, Chris Wilbert. 2000. Animal spaces, beastly places.
Patterson, Charles. 2002. Eternal Treblinka. Our Treatment of Animals and the Holocaust.
Serpell, James. 1999. W towarzystwie zwierząt.
Singer, Peter. 2018. Wyzwolenie zwierząt.
Taylor, Nik, Richard Twine (red.). 2014. The Rise of Critical Animal Studies.
Wolfe, Cary. 2013. Animal studies, dyscyplinarność i (post)humanizm, „Teksty Drugie”, 1-2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: