- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Zakaukazie w okresie sowieckim i postsowieckim 3620-ZOSP-H-OG
I. WPROWADZENIE.
Środowisko geograficzne i skład etniczny. Południowy Kaukaz i Bliski Wschód. Problem pogranicza. Podbój rosyjski: Północny i Południowy Kaukaz. Historyczny punkt zwrotny. Między autonomią o ograniczonym wcieleniem. Dwa modele polityki rosyjskiej. Rewolucja Rosyjska 1905-1907; przebudzenie polityczne i konflikt etniczny. Od regionalnego federalizmu do eksperymentu niepodległości. W cieniu Osmańskiej Turcji. Epizod brytyjski. Dyplomacja w poszukiwaniu ratunku. U źródeł narodowego komunizmu. Drugi podbój rosyjski.
II. PODBÓJ SOWIECKI I NARODOWA UMOWA SPOŁECZNA.
Sowiecka polityka narodowościowa i korenizacja. Okres przekształceń; czas grozy, Federalizm emigracyjny i Rzeczypospolita Polska, Druga Wojna Światowa, Kaspijska Ropa, Azerbejdżan Irański i początek zimnej wojny.
III. PRZEWLEKŁY ZMIERZCH IMPERIUM.
Zakaukaska peryferia i kryzys strukturalny imperium. Konflikt etniczny i przebudzenie polityczne po raz drugi.
IV. POSOWIECKA NIEPODLEGŁOŚĆ.
Próby posowieckich rewolucji, w zaklętym kręgu sporów sąsiedzkich: Karabach i Abchazja. Nomenklaturowa stabilizacja, Struktury i procesy życia politycznego.
V. PRYMAT POLITYKI ZAGRANICZNEJ.
Długi cień Rosji. Alternatywy: NATO, Unia Europejska, Nowy Szlak Jedwabny, Stany Zjednoczone i niepodlegle republiki Zakaukazia, polityka rurociągowa.
VI. GOSPODARKA STANU PRZEJŚCIOWEGO I GEOPOLITYKA
Nurty posowieckiej gospodarki, Nowy model handlu zagranicznego, społeczne koszta przemian gospodarczych, Nafta i gospodarka.
VII. KONKLUZJE: Nowa fala posowieckiej rewolucji: Gruzja 2003 r.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza:
- posiada rozszerzoną, interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą Kaukazu, zwłaszcza z zakresu problematyki zróżnicowania społecznego, gospodarczego, politycznego, kulturowego i etnicznego, na obszarze Kaukazu, na tle procesów globalnych i kontynentalnych; [K_W01,]
- wszechstronnie zna i rozumie mechanizmy lokalnych stosunków politycznych oraz ich wpływ na bieżącą politykę państw kaukaskich [K_W02]
- ma pogłębioną wiedzę na temat dziejów regionu, rozumie zróżnicowania kulturowe i narodowe oraz ich wpływ na sytuację Kaukazu [K_W03]
ma poszerzoną wiedzę na temat aktualnych wydarzeń na Kaukazie, rozeznanie w sytuacji politycznej i gospodarczej Kaukazu [K_W04]
-ma pogłębioną znajomość głównych problemów globalnych i funkcjonowania instytucji międzynarodowych; ma wiedzę na temat głównych kierunków polityki państw europejskich oraz krajów kaukaskich, ich znaczenia i wpływu na sytuację międzynarodową [K_W05]
-ma pogłębioną znajomość relacji politycznych i kulturalnych między Polską a krajami kaukaskimi [K_W06]
-ma gruntowną znajomość metod badawczych we współczesnych naukach społecznych i politycznych[K_W07]
-ma gruntowną znajomość terminologii specjalistycznej, również w wybranym języku kaukaskim [K_W08]
-posiada wiedzę na temat protokołu i praktyki dyplomatycznej, zna podstawowe elementy prawa konsularnego i dyplomatycznego[K_W09]
-ma znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego i współpracy wojskowej poszczególnych państw Kaukazu, znajomość polityki bezpieczeństwa NATO i UE, ma wiedzę na temat udziału Polski w systemie bezpieczeństwa międzynarodowego i we współpracy wojskowej[K_W10]
-wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie wybrane kierunki i stanowiska współczesnej humanistyki i nauk społecznych[K_W11]
-zna profesjonalne narzędzia wyszukiwawcze ukierunkowane na dziedziny nauk humanistycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem Kaukazu i jej problematyki[K_W12]
Umiejętności:
- dysponuje podstawami metodologicznymi oraz umiejętnościami analitycznymi, które pozwolą mu identyfikować, diagnozować i prognozować kierunki przemian społecznych, gospodarczych, politycznych, kulturowych i etnicznych na Kaukazie. [ K_U01]
- umie prawidłowo zaprojektować własny proces badawczy [K_U02],
- umie dyskutować na tematy dotyczące przedmiotu Kaukazu jego badań [K_U03]
- posiada umiejętność porównywania różnych mechanizmów przemian narodowościowych państw regionu Kaukazu [K_U04]
-umie ocenić przebieg i kierunki transformacji politycznej i ekonomicznej oraz dostrzec wieloaspektowość ich konsekwencji [K_U05]
-potrafi trafnie ocenić regiony konfliktowe, współcześnie zachodzące przemiany polityczne na Kaukazie, ich genezy i uwarunkowania[K_U06]
-ma umiejętność percypowania oraz interpretowania współczesnej literatury oraz różnych dziedzin sztuki Kaukazu, a także rozumie kontekst ich powstania i funkcjonowania. [K_U07]
-potrafi operować kategoriami z poszczególnych koncepcji teoretycznych i przeprowadzić ich analizę [K_U08]
-zna zasady tworzenia podstawowych form korespondencji dyplomatycznej, umieć adaptować formy tej korespondencji w innych dziedzinach działalności [K_U09]
-ma umiejętność sporządzania dokumentacji analitycznej z aktualnych wydarzeń na Kaukazu [K_U10]
pisze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, stosując oryginalne podejścia [K_U11]
-ma znajomość: 1) języka rosyjskiego na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy lub innego języka ponadregionalnego na poziomie B2 oraz 2) dobrą znajomość jednego z języków regionalnych (gruzińskiego, ormiańskiego, azerbejdżańskiego) [K_U12]
-posiada umiejętność czytania i rozumienia trudniejszych tekstów oraz umiejętność wyrażania własnych poglądów na różne tematy w wybranym języku kaukaskim [K_U13]
posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat życia społecznego i kulturalnego Kaukazu [K_U14]
Kompetencje:
- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, jest przygotowany do podejmowania pracy badawczej w zakresie Kaukazu oraz studiów trzeciego stopnia [K_K01]
- umie podejmować decyzje oraz je uzasadniać, a także ma wpojone nawyki osobistej odpowiedzialności i inicjatywy. [K_K02]
- jest wrażliwy na problemy wynikające z odmienności kulturowej [ K_K03]
- uczestniczy w różnych formach aktywności w zakresie stosunków międzynarodowych [K_K04]
- ma pogłębioną świadomość znaczenia zasad współżycia międzyetnicznego i interkonfesyjnego dla formowania się więzi społecznych [K_K05]
- jest przygotowany do pracy jako ekspert w dziedzinie Kaukazu w: (1) administracji krajowej i samorządowej, (2) instytucjach międzynarodowych, (3) dyplomacji, (4) przedsiębiorstwach polskich działających na rynkach wschodnich, (5) środkach masowego przekazu oraz (6) ośrodkach badawczych i eksperckich współpracujących z krajami kaukaskimi [K_K06]
Kryteria oceniania
W ocenie będą stosowane następujące kryteria:
-obecność na zajęciach
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
- praca semestralna (esej) na zakończenie kursu
Literatura
The Azerbaijani Turks. Power and Identity Dunder Russian Rule, Stanford: Hoover Institution Press, 1992; Suny, Ronald, The Making of Georgian Nation, Indiana University Press, 1988; Suny, Ronald, Looking from Ararat. Armenia in Modern History, Indiana University Press, 1988;
Świętochowski Tadeusz, Azerbejdżan I Rosja. Kolonializm, Islam I narodowość w kraju podzielonym, Warszawa 1998; Avowed Servants of Motherland Georgia Contract Officers of the Polish Army 1921-1944, Edited David Kolbaia, "Pro Georgia. Journal of Kartvelological Studies, University of Warsaw, Warsaw/Varsovie 2008. Raczka Witt, A Sea or a Lake? The Caspian's Long Odyssey, Central Asian Survey, I, 2000; Świętochowski Tadeusz, The Politics of Oil and the Quest for Stability: The Caspian Sea", Post-Soviet Central Asia, (Ed. Atabaki, T., O'Kane, J.,) London, Tauris Academic Studies, Materski Wojciech, Historia Świata XX wieku, Gruzja, Warszawa 2000, Świetochowski Tadeusz, Historia Świata XX wieku, Azerbejdżan, Warszawa 2006; Libaridian, Gerhard J., The Challenge of Statehood. Armenian political Thinking Since Independence,Paul and Company, Concord MA, 2000. Awakow R. M., Lisow A., Rossia I Zakawkazie: realii nezawisimosti I nowoe partnerstwo, Moskwa; Rywkim Michael, Restoring the Empire? Dreas, Demagoguery, and Realisty", Amerykan Foreign Policy Interests, vol.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: