- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
"Ziemia niczyja": Kresy Północno-Wschodnie Polski i polityka wyobcowania XIX-XX w. 3620-ZNKPWRP-H-OG
Zajęcia omawiają główne obrazy pamięci historycznej na byłych ziemiach Północno-Wschodnie Rzeczypospolitej Polski jako podstawy element świadomości zbiorowej, ich interpretacje i ewolucje.
W części teoretycznej zajęcia rozpatrują
powstowanie państwa Białoruś, jako ojczyzny ideologicznej, pokazują ideowy oraz emocyjny składnik pojęcia "historia Białorusi".
Przedstawiona jest mitologia narodowa, a tak że sposób jej interpretacji przez rozne srodowiska społeczno-polityczne w dzisiejszym państwie Białoruskim. Zostają również przeanalizowanę wpływy sowieckiej propagandy na kształtowanie się obrazu państwa białoruskiego w świadomości elit narodowych i tych mechanizmów, którze bezpośrednio na to wpływały.
Spróbujemy znalezć odpowiedź na pytanie, dlaczego to właśnie Polska zajeła w białoruskiej pamiącie zbiorowej miejsce jednego z przeciwników, a walka z "polskim kolonializmem" przekształcila się z czasem w czynnik samoidentyfikacji narodowej i element świadomości historycznej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku realizacji wykładów student:
Wiedza:
- Zna naukowe kategorie pamięc zbiorowa oraz ideologiczna ojaczyzna, oraz związki tych kategorii z fenomenem białoruskiej tożsamości narodowej
- Zna najważniejsze dyskursy historii Białorusi oraz rozumie zmienny i ewolucyjny charakter ich percepcji społecznej
Umiejętności:
- Ma własny pogląd na symbolikę i mity współcześnie funkcjonujące na Białoruśi, zna ich genezę oraz potrafi je zdefiniować
- Potrafi uzasadnić własną opinię (pozytywną bądź krytyczną) dotyczącą dzisiejszej roli i znaczenia mitów historycznych i symboli kulturowych Białoruśi
Kompetencje:
- Zdobyta wiedza przedmiotowa pomaga studentowie przy analize wspołczesnej Białoruśi oraz zachodzoncych na niej zmian spłecznych
- Student rozumie wpływ zewnętrznych i wewnętrznych czynników na kształtowanie kultury historycznej pamięci Białorusi
Kryteria oceniania
- ocenianie ciągłe w trakcie zajęć, w tym weryfikacja znajomości pozycji z listy lektur
- praca pisemna /esej/ na zakończenie kursu
Literatura
Bibliografia źródłowa:
- Miłosz Czesław, Rodzinna Europa, różne wyd.
Opracowania:
- Citko Lilia, «Kronika Bychowca» na tle historii i geografii jęnzyka białoruskiego, Białystok 2006.
- Drabina Jan, Wierzenia, religie, wspólnoty wyznaniowe w średniowiecznej Polsce i na Litwie i ich koegzystencja, Kraków 1994.
- Engelking Anna, Kołchoźnicy. Antropologiczne studium tożsamości wsi białoruskiej przełomu XX i XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012
- Gierowska-Kałłaur Joanna, Polacy i Białorusini we wzajemnych opiniach w latach 1918-1921, [w:] Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej, t. 42, Warszawa 2007.
- Głogowska Helena, Białoruś 1914 – 1929 (Kultura pod presją polityki), Białystok: Białoruskie Towarzystwo Historyczne 1996.
- Kloczkowski Jerzy, Młodsza Europa. Europa Srodkowo-Wschodnia w kręgu cywilizacji średniowiecza, Warszawa 1998.
- Łatyszonek Oleg, Od Rusinów białych do Białorusinów, Białystok 2006.
- Michaluk Dorota, Białoruska republika ludowa 1918-1920. U podstaw białoruskiej państwowości, Toruń, 2010.
- Radzik Ryszard, Między zbiorowością etniczną a wspolnotą narodową. Białorusini na tle przemian narodowych w Europie Środkowo–Wschodniej XIX stulecia, Lublin 2000.
- Trafimczyk Anatol, 1939 Belarus: zabytaja wajna, Minsk, 2014.
- Tichomirow Andrzej, Michaiła Kojałowicza koncepcja “Rosji Zachodniej” w kontekście relacji rosyjsko-polskich, [w:] Myśla i słowem. Polsko-rosyjski dyskurs ideowy XIX wieku, Warszawa 2014.
- Winnicki Zdzisław Julian, Współczesna doktryna i historiografia białoruska (po roku 1989) wobec Polski i polskości, Instytut Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Wrocławskiego, "Arboretum" Wrocław, 2003.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: