- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Trudne sąsiedztwo - wojna domowa w Afganistanie a ZSRR i jego sukcesorzy 3620-TSWDA-OG
1. Wspólnota kulturowa. Od imperium perskiego, poprzez Samanidów i Gaznawidów po emirat Buchary
2. Konsolidacja państwowości afgańskiej. Modernizacja szacha Adurrahmana
3. Wielka Gra
4. Wojna domowa w ZSRR, tworzenie republik radzieckich a stosunki z Afganistanem
5. Zmiany w Afganistanie. Od monarchii do republiki
6. Stosunki z ZSRR do kwietnia 1978 roku
7. W przededniu wojny. Rola ZSRR w afgańskim przewrocie
8. Inwazja
9. Przebieg wojny radziecko-afgańskiej
10. Odrodzenie islamsko-narodowe w Azji Środkowej i jego związek z wojną w Afganistanie
11. Międzynarodówka fundamentalistyczna w Afganistanie pod rządami Talibów
12. Wojna domowa w Tadżykistanie. Ahmed Szach Masud
13. Amerykańska inwazja na Afganistan a poradzieckie kraje Azji Środkowej
14. Współczesna wymiana kulturowa, gospodarcza i polityczna
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student dowiaduje się jakie były okoliczności agresji sowieckiej na Afganistan i przyczyny następnych wojen w tym kraju. Wie jak sąsiedztwo z Afganistanem wpływa na dzisiejszą sytuację wewnętrzną i międzynarodowa jego północnych sąsiadów niegdyś należących do ZSRR
Umiejętności
Student potrafi wytłumaczyć przyczyny rozpadu ZSRR, rozumie jak wojna wpłynęła na sytuację w regionie i na światowy balans sił. Potrafi wskazać konkretne wydarzenia, które zmieniły bieg historii i umie ocenić, jakie działania w przyszłości, jaki będą miały wpływ na społeczeństwa regionu
Kompetencje
Student rozumie współzależności w regionie. Może prowadzić merytoryczną dyskusję w ramach działalności zawodowej bądź społecznej w wymiarze międzynarodowym.
Student może kontynuować studia nad pokrewnymi zagadnieniami, takimi jak: fundamentalizm religijny, socjologia konfliktów.
Kryteria oceniania
egzamin ustny lub pisemny
Obecność na zajęciach
Literatura
Literatura:
• Składanek, B., Historia Persji, T I-III, Warszawa 2007
• Sierakowska-Dyndo, J., Afganistan – narodziny republiki, Warszawa 2002.
• Sierakowska-Dyndo, J., Systemy wyobraźni politycznej Afgańczyków, Warszawa 1998.
• Borovik, A., The Hidden War: A Russian Journalist's Account of the Soviet War in Afghanistan, Grove Press 2001
• Hagahayeghi, M., Islam and Politics in Central Asia [Islam i polityka w Azji Środkowej], Basingstoke, Macmillan 1995
• Rywkin, M., Islam and the New Soviet Man: 70 Year of Evolution, Central Asian Survey 1987, Vol. 6, nr 4.
• Bennigsen, A., Soviet Islam since the Invasion of Afghanistan, Central Asian Survey 1982, vol. 1, nr 1.
• Rashid, A., Dżihad. Narodziny wojującego islamu w Azji Środkowej, tłum. A. i M. Falkowscy, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: