Renesans bengalski 3600-IN-RB-OW(Z)
Zajęcia koncentrują się na problemach literatury, filozofii i religii, historii i problemach społecznych Bengalu, w szczególności w Kalkucie. Celem zajęć jest przedstawienie sytuacji kulturowej XIX-wiecznej Kalkuty.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01
ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religioznawstwa lub historii
K_W02
ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Azji Południowej (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej
K_W03
ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Azji Południowej (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) wybranego regionu
K_W05
ma szczegółową wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki Azji Południowej i ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie
K_W06
zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Azji Południowej właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i studiów nad kulturą lub filozofii i religioznawstwa lub historii
K_W07
zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) wybranych krajów Azji Południowej
K_W08
ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Azji Południowej
K_W10
ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych w Azji Południowej w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową
K_W11
zna i rozumie zasady prawa autorskiego oraz zarządzania wytworami własności intelektualnej
K_U01
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy
K_U08
potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U09
umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U20
posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
K_K02
potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne
K_K04
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05
jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową
K_K06
ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych
K_K07
rozumie problematykę etyczną i odpowiedzialność związaną z przekazywaniem wiedzy o Azji Południowej
K_K08
rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz Azji Południowej
K_K09
dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Azji Południowej, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną
K_K10
aktywnie działa na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i w Azji Południowej
K_K11
aktywnie działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury Azji Południowej
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione i 2 nieobecności usprawiedliwione)
Aktywność na zajęciach
Prezentacje na zajęciach
Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Literatura
A. Barua, The Brahmo Samaj and Its Vaiṣṇava Milieus.
Brian A. Hatcher, Bourgeois Hinduism, or the Faith of the Modern Vedantists.
S. Bandyopadhyay, Caste, Culture and Hegemony. Social Dominance in Colonial Bengal.
T. Bhattacharya, The Sentinels of Culture.
S. Sen, The History of Bengali Literature.
S. Sarkar, On the Bengal Renaissance.
R. Sen, Birth of a Colonial City: Calcutta.
S. Chaudhuri, Calcutta, The Living City, t. 1 i 2.
S. Banerjee, The Wicked City: Crime and Punishment in Colonial Calcutta
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: