- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Podróż z językiem hindi – Indie północne 3600-IN-PJH-OG
Zajęcia przeznaczone są dla studentów zainteresowanych kulturą północnych Indii oraz językiem hindi. Podczas symbolicznej podróży studenci udadzą się do ważnych miejsc na turystycznej mapie północnych Indii. Poznając region od strony kulturowej i obyczajowej, nauczą się także podstaw języka hindi ze szczególnym naciskiem na perspektywę komunikacyjną. Nie jest wymagana wcześniejsza znajomość języka. Uczestnicy zajęć poznają pismo dewanagari, zasady pisowni i wymowy oraz podstawowe konstrukcje gramatyczne pozwalające na codzienną komunikację z wykorzystaniem słownictwa przydatnego w podróży. W toku zajęć studenci zapoznani zostaną również z praktycznymi wskazówkami dotyczącymi podróżowania oraz indyjskimi zasadami grzeczności.
Każde zajęcia podzielone są na część kulturową, w której przedstawione zostaną wybrane północno-indyjskie miasta o ważnym znaczeniu historycznym, religijnym i kulturowym (najważniejsze zabytki, lokalne tradycje i obyczaje) oraz część językową (komunikacja w podróży).
Zakres tematyczny:
1. Wstęp historyczno-geograficzny dotyczący północnej części Indii.
2. Wstęp kulturowo-społeczny dotyczący północnej części Indii.
3. Różnorodność językowa Indii, Język hindi – podstawowe informacje
4. Nauka pisma dewanagari
5. Nauka pisma dewanagari c.d.
6. Podstawowe konstrukcje gramatyczne w codziennej komunikacji
7. Witamy w Nowym Delhi!
8. Śladami mogolskich władców – Delhi, Agra, Fatehpur Sikri
9. Gdzie Kryszna gra na flecie, a Radha tańczy – Wryndawan i Mathura
10. W gościnie u radżów – Dźajpur, Dźodhpur, Mandawa
11. Odwiedziny u świętego sufickiego - Adźmer
12. Nad świętym jeziorem pod okiem Brahmy – Puszkar
13. Audiencja na ziemskim dworze Ramy – Ajodhja
14. Z wizytą w królestwie nawabów – Lakhnau
15. Nad brzegiem Gangesu, w mieście Śiwy – Waranasi
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Uczestnictwo w zajęciach pozwala studentowi nabyć wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne.
W zakresie wiedzy:
Student potrafi przedstawić zarys historii oraz uwarunkowania geograficzne regionu
Student orientuje się w zagadnieniach dotyczących kultury i religii północnych Indii
Student potrafi omówić podstawowe informacje dotyczące języka hindi
W zakresie umiejętności:
Student czyta i stosuje pismo dewanagari
Student stosuje ustnie i pisemnie poznane konstrukcje gramatyczne
Student potrafi przetłumaczyć na język polski podstawowe zwroty i słownictwo
Student komunikuje się z otoczeniem w prostych sytuacjach społecznych za pomocą języka hindi
Student potrafi samodzielnie zaplanować podróż po Indiach z uwzględnieniem miejsc o ważnym znaczeniu historycznym, kulturowym i religijnym
Student potrafi wskazać ważne północno-indyjskie zabytki oraz przedstawić ich historię
W zakresie kompetencji społecznych:
Student docenia wartość różnorodności kulturowej świata
Student rozumie i respektuje potrzebę szacunku wobec przedstawicieli innych kultur i użytkowników języków obcych
Student widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
Student widzi potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego innych regionów
Student potrafi odnaleźć się w środowisku kulturowo-językowym północnych Indii stosując się do indyjskich zasad grzeczności
Kryteria oceniania
Kontrola bieżąca: krótkie pytania lub quizy sprawdzające wiedzę z poprzednich zajęć.
Kontrola końcowa: Student zwięźle omówi zagadnienia poruszane podczas kursu dotyczące historii, religii oraz kultury północnych Indii. Prawidłowo przeczyta i przetłumaczy przykładowy znak informacyjny bądź krótką notatkę w języku hindi. W zrozumiały sposób przedstawi się i zada pytanie dotyczące np. drogi w konkretne miejsce, ceny produktu, możliwości robienia zdjęć w obiekcie. Student powie co mu dolega w razie problemów zdrowotnych. Student wykaże się dobrą znajomością słownictwa omawianego podczas zajęć. Student omówi zasady indyjskiej grzeczności i wskaże różnice pomiędzy polskimi a indyjskimi obyczajami w tym obszarze oraz wyjaśni jakie znaczenie ma ich respektowanie.
- kontrola obecności: 10%
- bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność: 40%
- końcowe zaliczenie pisemne: 50%
Skala ocen: 60-74% – dostateczny, 75-88% – dobry, 89-96% – bardzo dobry, >96% – celujący.
Literatura
D. Stasik: Podręcznik języka hindi, cz. I, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2008.
D. Stasik: Język hindi, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2008.
A. Basham: Indie, PIW, Warszawa 2000.
A. Ługowski: Słownik mitologii hinduskiej, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 1996
Oraz inne dobrane przez prowadzącą
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: