Bogowie w umysłach. Mity i rytuały w perspektywie kognitywno-ewolucyjnej 3600-BUMR-OW
Celem zajęć jest przybliżenie Studentom zjawiska religii w oparciu o teorie naukowe wywodzące się z nauk kognitywnych i biologii. Kurs dostarcza podstawowych informacji o najważniejszych koncepcjach i poglądach w ramach religioznawstwa kognitywnego i ewolucyjnego, oraz przedstawia Studentom kluczowe zjawiska religijne (mit, rytuał, doświadczenie religijne) w świetle wspomnianych teorii.
Część kursu poświęcona jest także mniej znanym teoriom nie należącym do głównego nurtu religioznawstwa kognitywnego i ewolucyjnego, które próbują wyjaśnić zjawiska religijne w oparciu o mechanizmy biologiczne.
1. Religia – adaptacja, przypadek czy mem? Teoria ewolucji o religii
2. Kontrintuicyjność i wykrywanie supernaturalnych sprawców, czyli dlaczego nie modlimy się do Myszki Miki?
3. Rytuał, objawienia i opętanie, czyli zagadki umysłu emocjonalnego
4. Trans, opętanie, „wielkie sny” oraz doświadczenia śmierci w świetle ewolucji i psychologii.
5. Homo narcoticus – substancje psychoaktywne a rozwój religii.
6. Psychologia anomalistyczna. Dlaczego boimy się czarnego kota i wierzymy w horoskopy?
7. Czy religia jest naturalna? I czy zostanie z nami na zawsze?
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza:
Student:
• Ma podstawową wiedzę w zakresie metodologii kognitywnych i ewolucyjnych badań zjawisk religijnych;
• Ma wiedzę szczegółową w zakresie kognitywnych i ewolucyjnych podstaw ludzkich wierzeń i przekonań religijnych;
• Zna kognitywne i ewolucyjne teorie religii i charakteryzuje je;
• Zna i definiuje takie zjawiska jak: kontrintuicyjność, supernaturalny agent, memy, umysł emocjonalny, odmienny stan świadomości w kontekście zjawisk religijnych.
Umiejętności:
Student:
• Potrafi z pomocą dodatkowych materiałów analizować zjawiska religijne i umiejscawiać je kontekście ludzkich procesów poznawczych i mechanizmów ewolucyjnych;
• Potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować wybrane elementy religijności w oparciu o teorie religioznawstwa kognitywnego i ewolucyjnego;
Kompetencje społeczne:
Student:
• ma świadomość poznawczych i ewolucyjnych uwarunkowań wierzeń i praktyk religijnych
• ma świadomość znaczenia religijności jako ważnego elementu konstytucji poznawczej człowieka i jego spuścizny ewolucyjnej;
• rozwija własną wrażliwość dzięki zrozumieniu zróżnicowania religijnego i kulturowego świata.
Kryteria oceniania
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH I ZALICZENIE PISEMNE:
-ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) 50%
-końcowe zaliczenie pisemne - 40%
-kontrola obecności 10%
Literatura
Literatura podstawowa:
- S. Atran, Ewolucyjny krajobraz religii, NOMOS, 2013
Literatura dodatkowa zależna od potrzeb, zainteresowań oraz sugestii studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: