Literatura Indii B1 3600-7-IN2-LIB(Z)
Wykład prezentuje dzieje spuścizny literackiej Bengalu począwszy od X wieku do czasów najnowszych. Najwięcej miejsca poświęcono literaturze w języku bengalskim, lecz uwzględniono także wybitne dzieła w sanskrycie i języku bradźabuli. Omówieniu poddaje się cechy charakterystyczne tej literatury, główne nurty, gatunki, najważniejszych twórców i najbardziej znane zabytki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W04
ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych (literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii) niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury
K_W05
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o literaturze i piśmiennictwie w języku bengalskim; potrafi nazwać i scharakteryzować najważniejsze zjawiska/prądy/teksty literackie/piśmiennictwo Azji Południowej
K_W10
potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Azji Południowej
K_W15
ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z języka bengalskiego na język polski
K_W16
ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym Azji Południowej
K_W18
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii
K_W19
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Azji Południowej
K_U02
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Azji Południowej
K_U06
potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U07
umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U08
potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska/prądy sztuki (malarstwa, rzeźby, architektury, innych dziedzin sztuki) Azji Południowej
K_U10
potrafi wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury Azji Południowej
K_U14
potrafi przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa z języka bengalskiego na język polski
K_U15
potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultur obszaru Azji Południowej poprzez analizę językową/ filologiczną
K_U17
potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Azji Południowej
K_U21
posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Azji Południowej w języku polskim oraz w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Azji Południowej
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07
ma świadomość znaczenia Azji Południowej w kulturze światowej
K_K08
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Azji Południowej
K_K09
dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Azji Południowej, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
- dwa testy pisemne na semestr
- obecność na zajęciach (2 nieobecności nieusprawiedliwione i 2 usprawiedliwione na semestr)
Literatura
Barbara Grabowska, Elżbieta Walter, Zarys historii literatury Bengalu, WUW, Warszawa 1988.
Barbara Grabowska, Powstanie, rozwój i zmierzch liryki wisznuickiej Bengalu, Warszawa 1995.
Barbara Grabowska, Bożena Śliwczyńska, Elżbieta Walter, Z dziejów teatru i dramatu bengalskiego, Warszawa 2002.
Barbara Grabowska, Kryszna. Z dziejów literatury indyjskiej, Warszawa 2008.
Barbara Grabowska, Świat wężowej bogini, Warszawa 2002.
Barbara Grabowska, Ćandi Sati Parwati, Warszawa 2012.
Dusan Zbavitel, Bengali Literature, Wiesbaden 1976.
Thibaut Hubert, In the shade of the golden palace. Alaol and Middle Bengali Poetics in Arakan, Oxford 2018.
oraz adekwatne artykuły naukowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: