Język suahili2.2 3600-5-AF1-JS2.2
Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń mają na celu zapoznanie studenta ze strukturami gramatycznymi i słownictwem języka suahili oraz ćwiczenie sprawności językowo-komunikacyjnych (umiejętności czytania, rozumienia tekstu pisanego i mówionego oraz mówienia i pisania) na poziomie podstawowym.
Specjalna uwaga zostanie położona na różnice w strukturze między językiem suahili a polskim, i na znajomość kultury.
Po zakończeniu nauki student nabędzie umiejętność porozumiewania się w sytuacjach codziennych (powitania, zakupy, wizyta u lekarza, wyjazd itp.), rozumienia prostych tekstów, notatek prasowych oraz samodzielnego formułowania prostych wypowiedzi, zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu przewidzianego programem student:
Wiedza
ma podstawową wiedzę o języku suahili (jego strukturze, leksyce, zwrotach grzecznościowych). K_W12
zna przerobiony materiał w postaci określonego zasobu słówek, kolokacji, wyrażeń, idiomów, przydatnych zdań i innych fragmentów wypowiedzi;
zna podstawowe pojęcia gramatyki opisowej na poziomie podstawowym w zakresie potrzebnym do praktycznego zastosowania w formułowaniu i rozumieniu komunikatów;
ma świadomość złożonej natury języka suahili. K_W13
ma świadomość różnorodności językowej świata. K_W14
ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z języka suahili na polski. K_W15
Umiejętności
potrafi posługiwać się językiem suahili na poziomie A1 (K_U12):
- potrafi czytać i pisać w języku suahili;
- potrafi formułować na piśmie krótkie wypowiedzi;
- rozróżnia poszczególne fonemy i słowa w continuum usłyszanej wypowiedzi;
- tłumaczy proste wypowiedzi pisane i mówione;
- stosuje opanowany materiał leksykalny i gramatyczny w wypowiedziach na zadane tematy;
- identyfikuje części mowy i części zdania w usłyszanej lub napisanej wypowiedzi;
- streszcza dłuższą wypowiedź w sposób pozwalający na zachowanie jej zasadniczego przesłania;
- uzasadnia zastosowanie form gramatycznych we własnej wypowiedzi stosownie do kontekstu;
- ocenia adekwatność komunikatu do kontekstu.
potrafi posługiwać się słownikami tradycyjnymi i elektronicznymi języka suahili. K_U16
potrafi funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Afryki Wschodniej. K_U17
Kompetencje
rozumie potrzebę uczenia się języków obcych przez całe życie. K_K01
potrafi pracować w grupie. K_K02
rozumie rolę znajomości języka suahili w rozumieniu świata wschodnioafrykańskiego. K_K05
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego. K_K06
Kryteria oceniania
kontrola obecności – dopuszcza do zaliczenia
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) 10%
śródsemestralne pisemne sprawdziany kontrolne, inne prace 90%
Literatura
McGrath D., Marten L., COLLOQUIAL SWAHILI, Routledge, 2006;
Russell J., SWAHILI (TEACH YOURSELF), Hodder & Stoughton, London, 2007;
Zúbková-Bertoncini E., Toscano M., KISWAHILI KWA FURAHA, wersja polska, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 1998;
materiały własne wykładowcy (materiały drukowane, multimedia).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: