- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Antropologia. Modernizm i Postmodernizm 3502-FAKL73-LIC-OG
Problematyka proponowanych zajęć jest uzupełnieniem podstawowego kursu antropologii. Na zajęciach zostaną omówione klasyczne teksty antropologiczne, których znajomość należy do podstawowego kanonu wiedzy badaczy społecznych. Wśród lektur proponuję teksty klasyków: Durkheima i Maussa, Malinowskiego i Evans-Pritcharda, Douglas, V. Turnera, Harrisa, oraz autorów zaliczanych do głownych nurtów antropologii modernistycznej i postmodernistycznej, m.in.: Bourdieu, Gellnera, Cliforda, Rabinowa, Sahlinsa, Tambiaha, Geertza. Program kursu ma celu ukazanie znaczenia poszczególnych autorów i ich dzieł dla rozwoju myśli społecznej. Każdy z proponowanych tekstów może być również traktowany jako przykład sposobu wyjaśniania zjawisk społeczno-kulturowych. Każde zajęcia uzupełnione propozycją lektur poszerzających omawianą problematykę.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne K_W05 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach K_W07 jest świadomy istnienia różnych rodzajów organizacji społeczeństwa w przeszłości i współcześnie K_W10 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne K_W12 posiada podstawową wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką K_W13 jest świadomy znaczenia grupy w budowaniu społecznej tożsamości człowieka
K_U17 potrafi formułować sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji K_K03 potrafi dzielić się posiadaną wiedzą socjologiczną K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej K_K12 potrafi właściwie korzystać ze źródeł informacji naukowej K_K13 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym (respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego procesu) K_K14 szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w trakcie dyskusji grupowej)
Kryteria oceniania
Dyskusja na zajęciach
Przygotowanie referatu
Literatura
Literatura obowiązkowa: P. Bourdieu, Szkice torii praktyki (fragmenty); J. Clifford, Kłopoty z kulturą (fragmenty); M. Douglas, Ukryte znaczenia (fragmenty); E. Durkheim, Elementarne formy życia religijnego (fragmenty); E. Gellner, Pojęcie pokrewieństwa (fragmenty); C. Geertz, Interpretacja kultur (fragmenty); Negara (fragmenty); E. Evans-Pritchard, Religia Nuerów (fragmenty); M. Harris, Krowy, wojny, świenie i czarownice (fragmenty); B. Malinowski, Ogrody koralowe i ich magia (fragment); M. Mauss, Szkic o darze, Sezonowe przemiany Życia Eskimosów; P. Rabionow, Refleksje na temat badań terenowych w Maroku; M. Sahllins, Wyspy historii (fragmenty); J. Tambiah, Mafia, nauka, religia a zakres racjonalności (fragmenty); V. Turner, Las symboli (fragmenty); Proces rytualny (fragmenty); Literatura uzupełniająca (wybrane propozycje): M. Buchowski, Amerykańska antropologia postmodernistyczna; C. Geertz, Zastane światło; Wiedza lokalna; Dzieło i życie; R. Barthes, System mody; M. Douglas, czary, wyrocznie i magia u Azande; Symbole naturalne; J. Frazer, Złota gałąź; E. Gellner, Święci z Atlasu, M. Godelier, Zagadka daru; K. Hastrup, Moja droga do antropologii; A. Kuper, Kultura. Model antropologiczny; M. Sahllins, Jak myślą tubylcy? V. Turtner, Proces rytualny; Gry społeczne, pola i metafory;
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: