- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
"Sukces na studiach i po studiach. Studia wyższe jako przedmiot badań społecznych " 3502-FAKL39-MGR-OG
Kto dostaje się na studia? Czy kryteria naboru dobrze przewidują sukces w studiowaniu? Komu udaje się ukończyć studia? Jak studenci postrzegają proces nauczania? Jak absolwenci radzą sobie na rynku pracy? Takie pytania odnośnie procesu kształcenia w szkołach wyższych zadają sobie badacze na całym świecie. Na zajęciach zostaną omówione przykłady badań, które próbują odpowiedzieć na powyższe pytania. Dzięki temu studenci poznają tematy poruszane w ramach badań nad szkolnictwem wyższym. Głównym celem zajęć jest jednak dokładne omówienie podejść metodologicznych, modeli teoretycznych i narzędzi badawczych oraz źródeł danych stosowanych w badaniach społecznych dotyczących procesów kształcenia.
Zajęcia będą miały postać dyskusji inspirowanych tekstami źródłowymi.
W trakcie zajęć dyskutować będziemy na następujące tematy:
Badania procesu naboru na studia, w tym analiz wyborów edukacyjnych związanych z wyborem studiów, badaniem preferencji kandydatów na studia.
Analizy wartości prognostycznej kryteriów naboru na studia, czyli poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, czy kryteria naboru na studia dobrze przewidują sukces w studiowaniu.
Badania opinii studentów, ocena procesów kształcenia dokonywanych przez studentów, w tym warunków nauki, doświadczenia studiowania.
Analizy przebiegu nauki, w tym przede wszystkim zjawiska odchodzenia i odpadania ze studiów (ang. dropout).
Szeroko pojęte badania losów absolwentów, w tym analizy losów zawodowych.
Wśród badań omawiane będą projekty realizowane przez zespół Pracowni Ewaluacji Jakości Kształcenia (PEJK) Uniwersytetu Warszawskiego, w tym Ogólnopolski System Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów Szkół Wyższych (ELA) opartego na unikatowej w światowej skali metodologii.
Najzdolniejsi i najaktywniejsi studenci będą mogli liczyć na propozycję udziału w projektach badawczych prowadzonych przez PEJK.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W04 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W06 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych
K_W16 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii
K_W18 posiada pogłębioną wiedzę o wybranych instytucjach i organizacjach odpowiedzialnych za transmisję norm i reguł w społeczeństwie takich jak: systemy edukacyjne, prawo, moralność, religia, itp.
K_U02 umie odróżnić interpretację socjologiczną od interpretacji przeprowadzonej na gruncie pokrewnych nauk społecznych (np. psychologii, ekonomii, itp.)
K_U04 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U17 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem
K_U18 potrafi wskazać, w jakich rodzajach badań można wykorzystać czytane przez siebie teksty naukowe
K_U19 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego
K_K07 umie uzasadnić wybór źródeł
Kryteria oceniania
udział w dyskusji, praca pisemna przygotowywana w grupach (traktowana jako egzamin)
Literatura
Hager, P., & Holland, S. (2007). Graduate Attributes, Learning and Employability. Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-5342-8
Atkinson, R. C., & Geiser, S. (2009). REFLECTIONS ON A CENTURY OF COLLEGE ADMISSIONS TESTS (Vol. CSHE.4.09). Center for Studies in Higher Education, UC Berkeley. Bożykowski, M., Izdebski, A., Jasiński, M., Konieczna-sałamatin, J., Styczeń, M., & Zając, T. (2014). Ścieżki edukacyjne i zawodowe absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego. Edukacja, 3(128), 5–21.
Cabrera, A. F., Castafneda, M. B., Amaury, T., & Hengstler, N. D. (1992). The Convergence between Two Theories of College Persistence. The Journal of Higher Education, 63(2), 143–164.
Chen, R. (2012). Institutional Characteristics and College Student Dropout Risks: A Multilevel Event History Analysis. Research in Higher Education, 53(5), 487–505. https://doi.org/10.1007/s11162-011-9241-4
Chetty, R., Friedman, J. N., Saez, E., Turner, N., Treasury, U. S., & Yagan, D. (2017). Mobility Report Cards: The Role of Colleges in Intergenerational Mobility (p. 94). The Equality of Oportunity Project.
Gaebel, M., Hauschildt, K., Mühleck, K., & Smidt, H. (2012). Tracking Learners’ and Graduates’ Progression Paths. TRACKIT. Brussels: European University Association.
Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka (4th ed.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Jasiński, M., Bożykowski, M., Chłoń-Domińczak, A., Zając, T., & Żołtak, M. (2017). Who gets a job after graduation? Factors affecting the early career employment chances of higher education graduates in Poland. Edukacja, 143(4). https://doi.org/10.24131/3724.170402
Kuh, G. D., Kinzie, J., Buckley, J. A., Bridges, B. K., & Hayek, J. C. (2006). What matters to student success: a review of the literature. Commissioned Report for the National Symposium on Postsecondary Student Success: Spearheading a Dialog on Student Success. Washington, D.C.: National Postsecondary Education Cooperative.
Kuncel, N. R., & Hezlett, S. a. (2007). Assessment. Standardized tests predict graduate students’ success. Science (New York, N.Y.), 315(5815), 1080–1081. https://doi.org/10.1126/science.1136618
Pascarella, E. T., & Terenzini, P. T. (2005). How College Affects Students. Volume 2: A third Decade of Research. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Schomburg, H. (2003). Handbook for Graduate Tracer Studies (Ver. 2). Kassel: Centre for Research on Higher Education and Work, University of Kassel.
Schomburg, H. (Ed.). (2011). Employability and Mobility of Bachelor Graduates in Europe. Key Results of the Bologna Process. Rotterdam/Boston/Taipei: Sense Publishers.
Shah, M., Bennett, A., & Southgate, E. (Eds.). (2016). Widening Higher Education Participation. Amsterdam: Elsevier Ltd. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-100213-1.00009-3
Tinto, V. (1975). Dropout from Higher Education: A Theoretical Synthesis of Recent Research. Review of Educational Research, 45(1), 89–125.
Tinto, V. (1993). Leaving College. Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition. Chicago and London: The University of Chicago Press.
Zając, T. (2016). Wartość prognostyczna wyników rekrutacyjnych dla powodzenia w studiowaniu. Edukacja, 1(136), 114–128.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: