Współczesna filozofia języka: eksperymenty myślowe 3501-WFJ20-S
W roku 2020/2021 seminarium z cyklu „Współczesna filozofia języka” będzie poświęcone eksperymentom myślowym. Eksperymenty myślowe to kluczowa metoda uprawiania filozofii. Już w starożytności używano jej do rozwiązywania całego spektrum zagadnień filozoficznych. I tak jest do czasów współczesnych. W trakcie zajęć:
(a) przyjrzymy się rozmaitym eksperymentom myślowym,
(b) zanalizujemy różne teorie opisujące naturę tych eksperymentów,
(c) zbadamy rolę wyobraźni i intuicji w eksperymentach myślowych,
(d) zastanowimy się nad wydolnością tej metody.
Teksty analizowane na seminarium pochodzą z książki „The Routledge Companion to Thought Experiments” (Routledge, 2018).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Na seminarium analizowane są najnowsze publikacje czołowych filozofów analitycznych. Dzięki odpowiedniemu doborowi lektur student zyskuje wszechstronną wiedzę i dogłębne rozumienie konkretnego, omawianego w danym roku, zagadnienia. Wie, jak przedstawia się najnowszy stan badań. Ma gruntowną znajomość metod i strategii argumentacyjnych stosowanych we współczesnej filozofii analitycznej.
UMIEJĘTNOŚCI:
Przygotowanie, a następnie wygłoszenie referatu kształtuje w studencie, po pierwsze, umiejętność analizy często bardzo złożonych tez i argumentów, które pojawiają się w najnowszych tekstach filozoficznych, i po drugie, zdolność do samodzielnej interpretacji poglądów czołowych współczesnych filozofów.
Uczestnictwo w prowadzonych na seminarium dyskusjach powoduje, że student zyskuje umiejętność precyzyjnego formułowania złożonych problemów filozoficznych, tworzenia nietrywialnych strategii argumentacyjnych, konstruowania zaawansowanych krytycznych argumentów oraz formułowania wszechstronnych odpowiedzi na krytykę.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
„Myśli skądinąd mętne i niewyraźne filozofia ma rozjaśnić i ostro odgraniczyć” (L. Wittgenstein, „Tractatus logico-philosophicus”)
Podstawową kompetencją społeczną, którą nabywają uczestnicy zajęć, jest zdolność jasnego, precyzyjnego myślenia. Pozwala ona świadomie kształtować interakcje z otoczeniem i właściwie dobierać środki do realizacji stawianych przed sobą celów. Chroni przed postawą dogmatyczną. Uodparnia na różnego typu manipulacje, np. o charakterze medialnym czy politycznym.
Kryteria oceniania
Końcowa ocena będzie wypadkową oceny dwóch elementów:
(a) referatu,
(b) udziału w dyskusjach.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 4 (po 2 w semestrze)
Literatura
1. Katerina Ierodiakonou – „The triple life of ancient thought experiments”
2. Kenneth R. Westphal – „Thought experiments, epistemology and our cognitive (in)capacities”
3. Georg Brun – „Thought experiments in ethics”
4. Elke Brendel – „The argument view: are thought experiments mere picturesque arguments?”
5. Thomas Grundmann – „Platonism and the a priori in thought experiments”
6. Nancy J. Nersessian – „Cognitive science, mental modeling, and thought experiments”
7. Stephen Stich, Kevin Tobia – „Intuition and its critics”
8. Kirk Ludwig – „Thought experiments and experimental philosophy”
9. Daniel Cohnitz, Sören Häggqvist – „Thought experiments in current metaphilosophical debates”
10. James W. McAllister – „Historicism and cross-culture comparison”
11. Julian Reiss – „Thought experiments and idealizations”
12. Letitia Meynell – „Images and imagination in thought experiments”
13. Michael T. Stuart – „How thought experiments increase understanding”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: