Modele decyzyjne w bioetyce 3501-SP-MDB
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z głównymi stanowiskami teoretycznymi i metodami badawczymi dotyczącymi rozwiązywania problemów etycznych występujących w praktyce klinicznej. Zajęcia uwzględniają perspektywy normatywne etyki deontologicznej, konsekwencjalizmu i etyki cnót. Na zajęciach zostaną omówione metody analizy narracyjnej, podejścia fenomenologicznego, utylitarystycznego, etyki czterech zasad, analizy z pozycji etyki troski. Wybrane modele etycznej analizy przypadków klinicznych: analiza 4-polowa (four boxes method) oraz CASES approach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
Wiedza
‒ posiada pogłębioną wiedzę na temat głównych metod analizy problemów etycznych występujących w praktyce klinicznej
‒ zna wybrane metody przeprowadzania etycznej analizy przypadków klinicznych
‒ posiada pogłębioną wiedze na temat wybranych modeli etycznej analizy przypadków klinicznych
Umiejętności
‒ prawidłowo identyfikuje, interpretuje i analizuje problemy i dylematy, jakie rodzi współczesna praktyka kliniczna;
‒ merytorycznie i poprawnie argumentuje, dobiera i konstruuje zaawansowane argumenty normatywne i faktyczne;
‒ potrafi zastosować w praktyce omówione metody etycznej analizy przypadków klinicznych;
‒ potrafi zastosować w praktyce omówione modele etycznej analizy przypadków klinicznych
‒ czyta anglojęzyczne teksty z zakresu konwersatorium, demonstrując kompetencje językowe na poziomie B2+;
Kompetencje społeczne
‒ docenia wartość dyskusji i pracy zespołowej, w szczególności w środowisku interdyscyplinarnym; jest gotowy do komunikowania się
i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;
‒ docenia wartość i znaczenie dyskusji dla wypracowania konstruktywnego sposobu rozwiazywania dylematów moralnych, jakie powstają w praktyce klinicznej; jest otwarty na rozmowę i współpracę z innymi;
‒ dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z praktyką kliniczną;
‒ dostrzega znaczenie i potrzebę edukacji etycznej i bioetycznej wśród personelu medycznego;
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
1) Przygotowanie do zajęć i aktywny, konstruktywny udział w dyskusjach i pracach na zajęciach – 40 %
2) Przygotowanie w grupie pisemnej analizy wybranego przypadku/problemu z zakresu tematyki zajęć – 60 %
Literatura
Literatura zostanie podana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: