Etyka kliniczna 3501-SP-EK
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z głównymi stanowiskami teoretycznymi i metodami badawczymi dotyczącymi problemów etycznych występujących w praktyce klinicznej. Materiał przedstawiany na zajęciach obejmuje centralne zagadnienia etyczne dyskutowane we współczesnej literaturze z zakresu etyki medycznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu zajęć student:
‒ zna i rozumie interdyscyplinarną terminologię w etyki klinicznej;
‒ zna główne zagadnienia i problemy etyki klinicznej, współczesne orientacje teoretyczne i badawcze oraz stanowiska aksjologiczne i normatywne;
‒ ma wszechstronną znajomość i dogłębne zrozumienie roli etyki w praktyce klinicznej;
‒ dostrzega wpływ czynników społeczno-kulturowych, prawnych i polityczno-ekonomicznych na praktykę kliniczną.
Umiejętności
‒ prawidłowo identyfikuje, interpretuje i analizuje problemy i konflikty etycznej, powstające na gruncie praktyki klinicznej;
‒ merytorycznie i poprawnie argumentuje, dobiera i konstruuje zaawansowane argumenty normatywne i faktyczne, oraz formułuje
odpowiedzi na krytykę;
‒ przygotowuje pisemne analizy krytyczne tekstów opracowywanych w trakcie seminarium;
‒ przygotowuje na poziomie zaawansowanym wypowiedź pisemną dotyczącą zagadnień z zakresu etyki klinicznej na podstawie
samodzielnie wyszukanych i poddanych krytycznej analizie informacji pochodzących z różnych źródeł;
Kompetencje
‒ docenia wartość i znaczenie dyskusji dla rozwoju wiedzy oraz konstruktywnego rozwiązywania dylematów moralnych, jakie
powstają w praktyce klinicznej;
‒ jest otwarty na rozmowę i współpracę z innymi;
‒ potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;
‒ odznacza się rzetelnością, rozwagą i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań badawczych i profesjonalnych z zakresu etyki klinicznej;
‒ dostrzega znaczenie i potrzebę edukacji etycznej i bioetycznej wśród przedstawicieli zawodów medycznych;
‒ docenia znaczenia refleksji etycznej w praktyce medycyny oraz jej rolę w kształtowaniu więzi terapeutycznych opartych na poszanowaniu godności i podstawowych praw człowieka;
‒ wykazuje zainteresowanie dyskusjami i sporami z zakresu etyki klinicznej.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
1) Przygotowanie do zajęć i aktywny, konstruktywny udział w dyskusjach na zajęciach – 60 %
2) Przygotowanie krytycznej pracy pisemnej dotyczącej wybranego zagadnienia z zakresu etyki klinicznej – 40 %
Literatura
Literatura zostanie podana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: