- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Reading Ayn Rand. An Introduction to the Objectivist Philosophy 3501-RAR20-K-OG
Ayn Rand to znana na całym świecie—choć najbardziej w Stanach Zjednoczonych, w których tworzyła—pisarka oraz filozofka. Zarówno poprzez swoje powieści, jak i poprzez eseje filozoficzne i polityczne przedstawiła swój system filozoficzny, znany jako obiektywizm. Filozofia Rand coraz częściej staje się tematem debat filozoficznych, jest również komentowana i interpretowana przez stale powiększające się grono akademickich filozofów z całego świata. O wyjątkowości filozofii Rand stanowi sam fakt, że jest to system—stworzony przecież w czasach niechęci do filozofii syntetycznej jako takiej.
Rand zaproponowała nie tylko własną etykę—choć to z nią jej nazwisko jest najbardziej kojarzone—ale również metafizykę, epistemologię, antropologię filozoficzną, koncepcję filozofii polityki i estetykę. Pogłębione studia nad każdą z tych dziedzin i ich poszczególnymi aspektami prowadzone są zarówno przez zwolenników, jak i przeciwników filozofii obiektywistycznej.
Konwersatorium będzie poświęcone czytaniu przede wszystkim tekstów Rand: jej esejów lub fragmentów książek. Podstawowym celem zajęć jest zrozumienie obiektywizmu jako całego systemu i jego poszczególnych założeń oraz twierdzeń, a także zrozumienie argumentów na ich rzecz. W ramach zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:
- radykalne z dzisiejszego punktu widzenia spojrzenie Rand na filozofię jako na dziedzinę
niezbędną w życiu każdego człowieka;
- podstawowe pojęcia z zakresu metafizyki i epistemologii obiektywistycznej;
- metaetyka obiektywistyczna;
- etyka normatywna;
- filozofia polityki i filozofia społeczna Rand;
- estetyka i natura sztuki według Rand.
Dokładna analiza i dyskusja nad powyższymi zagadnieniami przysłuży się zrozumieniu systemu Rand, pozwalając równocześnie na twórcze i krytyczne odniesienie się do niego.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Po ukończonym konwersatorium student zna:
- podstawowe zagdnienia w filozofii Ayn Rand
- główne pojęcia w teorii etycznej Rand, takie jak wartość, cnota czy życie jako standard wartości
- relacje między poszczególnymi dziedzinami systemu obiektywistycznego.
Nabyte umiejętności:
Po ukończonym konwersatorium student potrafi:
- krytycznie analizować prace Ayn Rand i literaturę poświęconą Obiektywizmowi
- sformułować swój własny pogląd na filozofię Rand i filozofię jako taką
Nabyte kompetencje społeczne:
Po ukończonym konwersatorium student potrafi:
- doceniać praktyczne i teoretyczne znaczenie filozofii jako takiej
- doceniać praktyczne i teoretyczne znaczenie filozofii Ayn Rand
- doceniać znaczenie refleksji filozoficznej dla życia codziennego, społecznego i politycznego
Kryteria oceniania
Test jednokrotnego wyboru (80%); aktywne uczestnictwo (20%)
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Rand, A. (1963). For The New Intellectual, New York: New American Library, 130-216.
Rand, A. (1964). The Objectivist Ethics, in: Ayn Rand, The Virtue of Selfishness: A New Concept of Egoism, New York: A New American Library, 13-39.
Rand, A. (1964). Man’s Rights, in: Ayn Rand, The Virtue of Selfishness: A New Concept of Egoism, New York: A New American Library, 108-117.
Rand, A. (1964). Collectivized “Rights”, in: Ayn Rand, The Virtue of Selfishness: A New Concept of Egoism, New York: A New American Library, 118-124.
Rand, A. (1964). The Nature of Government, in: Ayn Rand, The Virtue of Selfishness: A New Concept of Egoism, New York: A New American Library, 125-134.
Rand, A. (1967). What is Capitalism?, in: Ayn Rand, Capitalism: The Unknown Ideal. New York: New American Library, 1-29.
Rand, A. (1982). Philosophy: Who Needs It, in: Ayn Rand, Philosophy: Who Needs It, New York: Bobbs-Merrill, 1-15.
Rand, A. (1982). Causality versus Duty, in: Ayn Rand, Philosophy: Who Needs It, New York: Bobbs-Merrill, 128-136.
Rand, A. (1975). Philosophy and Sense of Life, in: Ayn Rand, The Romantic Manifesto: A Philosophy of Literature: Second Revised Edition, New York: New American Library, 14-23.
Rand, A. (1975). The Goal of My Writing, in: Ayn Rand, The Romantic Manifesto: A Philosophy of Literature: Second Revised Edition, New York: New American Library, 155-156.
Rand, A. (1990). Introduction to Objectivist Epistemology, expanded second edition, Binswanger, H., Peikoff, L. (red.), New York: Meridian.
Secondary literature:
Binswanger, H. (1990). The Biological Basis of Teleological Concepts, Los Angeles: Ayn Rand Institute.
Gotthelf, A. (2000). On Ayn Rand, Belmont: Wadsworth.
Gotthelf A., Salmieri, G. (2006). A Companion to Ayn Rand, Oxford: Wiley-Blackwell.
Gotthelf, A. (2011). Metaethics, Egoism, and Virtue: Studies in Ayn Rand’s Normative Theory, Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.
Peikoff, L. (1991). Objectivism: The Philosophy of Ayn Rand, New York: Dutton.
Smith, T. (2000). Viable Values: A Study of Life as the Root and Reward of Morality. Lanham, Maryland: Rowman&Littlefield.
Smith, T. (2006). Ayn Rand’s Normative Ethics. The Virtuous Egoist, New York:
Cambridge University Press.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: