- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Psychopatologie a reprezentacje umysłowe 3501-PRU19-S-OG
We współczesnej filozofii psychiatrii przynajmniej częściowo podważa się założenie, że osoby cierpiące na różnego rodzaju psychopatologie mogą żywić przekonania czy – ogólnie rzecz biorąc – mieć myśli na różne tematy. Otwarte jest jednak pytanie, czy rzeczywiście ich myśli, w tym stany halucynacyjne i urojeniowe, mają treść same z siebie, czy też jedynie treść jest im przypisywana przez osoby, które obserwują ich zachowania. A może osoby cierpiące na amnezję i bezwiednie konfabulujące na swój własny temat już utraciły zdolność rzeczywistego myślenia?
Celem seminarium jest zbadanie, czy przyjęcie perspektywy, w której odmawia się pewnym stanom umysłowym charakteru treściowego – czyli reprezentacyjnego – jest uzasadnione. Będziemy więc analizować antyreprezentacyjną koncepcję zaburzeń poznawczych. Przyjrzymy się zwłaszcza (choć nie tylko) teleosemantycznym koncepcjom reprezentacji umysłowych, zgodnie z którymi reprezentowanie jest funkcją mechanizmów umysłowych a reprezentacje są dostępne organizmowi. Koncepcje te wyjątkowo dobrze się do tego nadają, gdyż w stanach urojeniowych pacjenci często tracą możliwość krytycznej oceny treści swoich myśli. Czy zatem ich myśli tracą treść? Czy stają się myślami jedynie w jakimś przenośnym sensie? Czy może te zaburzenia mają jeszcze bardziej złożony charakter? Przedmiotem rozważań będą zaburzenia poznawcze, w tym halucynacje, konfabulacje i psychozy, a także zaburzenia o charakterze częściowo poznawczym, takie jak pewne zaburzenia empatii, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne i zaburzenia zdolności do tworzenia wyobrażeń umysłowych.
Ważnym wątkiem do analizy będzie zbadanie roli pojęć reprezentacyjnych w dyskutowanym obecnie szeroko zagadnieniu klasyfikacji czy też systematyzacji zaburzeń psychicznych, zarówno w kontekście DSM-5, jak i RDoC. W tym kontekście istotne będzie zbadanie relacji między klasyfikacjami a ogólnymi teoriami zaburzeń psychicznych, od ujęć psychoanalitycznych i poznawczych po ostatnio proponowane podejścia ewolucyjne czy neuropsychoanalityczne. Czy pojęcia reprezentacyjne – zwłaszcza treść reprezentacji – powinny odgrywać ważną rolę w takich teoriach?
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu – miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk oraz przedmiotową i metodologiczną specyfikę filozofii
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu – metody badawcze i strategie argumentacyjne wybra- nej dyscypliny filozoficznej oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego
Absolwent zna i rozumie specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku polskim
Absolwent zna i rozumie główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w ramach wybranej dyscypliny filozoficznej
Absolwent zna i rozumie wybrane kierunki i stanowiska rozwojowe współczesnej filozofii w zakresie wymienionego bloku dyscyplin filozoficznych: logika i filozofia języka, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu – poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej
Nabyte umiejętności:
Absolwent potrafi samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów
Absolwent potrafi określać stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji
Absolwent potrafi analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami
Absolwent potrafi identyfikować zaawansowane strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych
Absolwent potrafi ujawniać wady i błędy logiczne wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz określać wpływ tych wad i błędów na perswazyjność argumentów
Absolwent potrafi twórczo i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji
Absolwent potrafi precyzyjnie formułować w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne; stawiać tezy i krytycznie je komentować
Absolwent potrafi dobierać i tworzyć strategie argumentacyjne, konstruować zaawansowane i innowacyjne argumenty krytyczne, formułować wszechstronne odpowiedzi na krytykę Absolwent potrafi konstruować i twórczo rekonstruować argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice
Nabyte kompetencje społeczne:
Absolwent jest gotów do identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności
Absolwent jest gotów do rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków
Kryteria oceniania
Komentarze do tekstów, referat z wybranego tekstu, aktywność na zajęciach
Literatura
Bielecka K., Błądzę, więc myślę. Co to jest błędna reprezentacja?, Wydawnictwo UW,
Umysł. Prace z filozofii i kognitywistyki, 2019
Bielecka K., Marcinów M., Mental Misrepresentation in Non-human Psychopathology, „Biosemiotics” 10 (2), 2017, 195-210
Bolton, D. What is mental disorder? An essay in philosophy, science, and values. Oxford, New York: Oxford University Press, 2008.
Bortolotti, L., Delusions and other irrational beliefs. Oxford / New York, Oxford University Press, 2010
Fotopoulou, A., Pfaff D., Conway M.A., From the Couch to the Lab: Trends in Psychodynamic Neuroscience. Oxford University Press, 2012
Hirstein, W., Brain fiction: self-deception and the riddle of confabulation. Cambridge, Mass., MIT Press, 2005
Hutto, D., Radical Enactivism and Narrative Practice: Implications for Psychopathology, w: T. Fuchs, P. & H. Sattel (red.), Coherence and Disorders of the Embodied Self. Schattauer, 2010
Kincaid H., Sullivan J., Classifying Psychopathology, Mental Kinds and Natural Kinds, Cambridge, Mass., MIT Press, 2014
Nesse, R. M. Good reasons for bad feelings: insights from the frontier of evolutionary psychiatry. New York, New York: Dutton 2019.
Ratcliffe, M., Experiences of depression. A study in phenomenology, Oxford University Press, 2015
Stinson, C., The absent body in psychiatric diagnosis, treatment, and research. „Synthese”, 1-24, 2017
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: