- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
In Pursuit of a Good Life 3501-PGL19-S-OG
Zajęcia będą poświęcone idei udanego życia, tj. życia, które jest dobre wziąwszy wszystko pod uwagę: wartości, okoliczności i inne względy, które są dla konkretnej osoby ważne lub sprawiają, że jej życie przedstawia dla niej wartość. W tym celu zostaną omówione wybrane koncepcje udanego życia oraz jego typowe składniki takie jak szczęście, zaspokojenie pragnień, osiągnięcie celów, dobro moralne, powinność, cnota i traf moralny. Na podstawie tych pojęć zostanie podjęta szczegółowa analiza pojęcia udanego życia, a w szczególności bezosobowa perspektywa definiująca oceny życia jako dobrego wziąwszy wszystko pod uwagę.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza. Po ukończeniu seminarium student zna na poziomie rozszerzonym:
- kluczowe zagadnienia i podejścia teoretyczne do problematyki udanego życia i jej relacji do wymogów moralności
- pojęcie udanego życia i związane z nim trudności teoretyczne
- główne podejścia teoretyczne do zagadnienia udanego życia obecne w literaturze
- ważne publikacje dotyczące tematyki seminarium
- powiązania między klasycznymi a współczesnymi ujęciami problematyki udanego życia
Umiejętności. Po ukończeniu seminarium student potrafi:
- krytycznie analizować współczesną literaturę z zakresu filozofii moralności
- identyfikować i interpretować główne problem, tezy i argumenty występujące w literaturze poświęconej problematyce udanego życia
- formułować własne stanowisko teoretyczne w kwestii miejsca i uzasadnienia koncepcji udanego życia i ich relacji do powinności i wartości moralnych
Kompetencje społeczne. Po ukończeniu seminarium student potrafi:
- współpracować z innymi i przyjmować różne role w tym procesie,
- okazywać tolerancję osobom o odmiennych zapatrywaniach moralnych,
- doceniać znaczenie refleksji teoretycznej nad moralnością dla praktyki społecznej
Kryteria oceniania
- aktywność w czasie zajęć (w tym obecność, znajomość zadanej literatury, udział w dyskusjach) – 30 %
- przygotowanie raportu z zajęć i streszczenie go – 30%
- przygotowanie pisemnej pracy poświęconej jednemu z zagadnień omawianych w czasie zajęć – 40%
Literatura
Wybrane rozdziały z poniższych prac/Selected chapters from the works below:
J. Driver, Uneasy Virtue, Cambridge University Press, 2007
F. Feldman, Pleasure and the good life : concerning the nature, varieties and plausibility of hedonism. Clarendon, Oxford 2004.
A. Gibbard, Wise Choices, Apt Feelings, Harvard University Press, 1992
T. Hurka, Perfectionism, Oxford University Press, 1996
J. Kazez, The weight of things : philosophy and the good life. Blackwell, Oxford 2007.
M.W. Martin, Happiness and the good life. Oxford University Press, New York 2012
D. Parfit, Reasons and Persons. Oxford University Press 1984
R. Scruton, Sexual desire: a philosophical investigation. Weidenfeld and Nicolson, London 1986
R. Teichmann, Nature, reason, and the good life : ethics for human beings. Oxford University Press, Oxford 2011
B. Williams, Ethics and the Limits of Philosophy, Harvard University Press 1986.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: