Dydaktyka etyki i filozofii III 3501-PED-DEIF3
W module “Modele nauczania filozofii: teoria i praktyka (metafilozofia a dydaktyka)” pokazane i analizowane będą potencjalne konsekwencje różnego rozumienia filozofii i różnych tradycji filozoficznych dla procesu dydaktycznego. Przedstawione będą konwencjonalne i niekonwencjonalne formy przekazu treści filozoficznych i rozwiązywania filozoficznych sporów, takie jak, eksperyment myślowy, różne formy burzy mózgów, rola pytań otwartych, argument analityczny, argument wizualny, debata, position paper, filozoficzny coaching and counselling. Omawiana będzie różnica między logiczno-problemowym a historycznym modelem uczenia filozofii. W metodyce nauczania filozofii będzie eksponowana rola kompetencji epistemicznych i aksjologicznych jakie może osiągnąć uczeń w czasie zajęć z filozofii:
- rozumienie i umiejętność interpretacji historycznej tradycji filozoficznej;
- intelektualne sprawności i nawyki z zakresu analitycznego i krytycznego myślenia;
- otwartość intelektualna;
- kształtowanie postaw humanistycznych i prospołecznych.
Dyskusja będzie odnosiła się do takich podstawowych zagadnień jak:
- filozofia jako doświadczenie aksjologiczne;
- filozofia jako wprowadzenie do kultury;
- filozofia jako wprowadzenie do krytycznego myślenia;
- mądrość, wiedza a intelektualne sprawności;
- intelektualna pokora a intelektualna arogancja;
- rola pytań w filozofii;
- cnoty intelektualne a dydaktyka filozofii;
- interaktywne metody w dydaktyce filozofii;
- kulturowe uwarunkowania uczenia myślenia (teaching thinking);
- znaczenie filozoficznego mentoringu i coachingu;
- społeczne znaczenie nauczania filozofii – socjalizacja, inkulturacja, indywiduacja.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- rozumienie istoty, założeń, celów i metod edukacji filozoficznej;
- znajomość współczesnych teorii nauczania filozofii;
- świadomość roli i zadań nauczyciela filozofii;
Nabyte umiejętności:
- argumentatywna ocena prezentowanych teorii i i metod ich praktycznego zastosowania
- umiejętność kształtowanie indywidualnego warsztatu pracy nauczyciela filozofii,;
- praktyczne umiejętności w stosowaniu metod prowadzenia zajęć z filozofii z wykorzystaniem różnorodnych form pracy,
- umiejętność prowadzenia zajęć z grupą, jak i nauczania zindywidualizowanego;
- umiejętności oceny i doboru programu nauczania, podręczników i pomocy naukowych w zależności od profilu szkoły czy poziomu nauczania;
Nabyte kompetencje społeczne:
- integrowanie procesu nauczania filozofii z całością procesu edukacyjno-wychowawczego;
- współpracy z nauczycielami innych przedmiotów (cooperative teaching) ,
- wykorzystywanie w pracy dydaktycznej dostępnych zasobów kultury;
- budowanie wśród uczniów kultury uczenia się;
- współpraca z rodzicami, wychowawcami i pedagogami szkolnymi.
Kryteria oceniania
Poziom intelektualnego zaangażowania studentów będzie sprawdzany w dwóch formach. Ocena kształtująca, opisowa - w trakcie trwania modułu “Modele nauczania filozofii: teoria i praktyka” przyswojenie materiału będzie szacowane na podstawie poziomu dyskusji w czasie zajęć i krótkiej pracy pisemnej - eseju (ok.1000 słów). Ocena podsumowująca, numeryczna - ostateczna ocena będzie określona na podstawie pracy pisemnej, napisanej na zadany temat i opartej o korektę wcześniejszej pracy i zaliczenie ustne.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Podstawowa literatura
(podstawowa literatura w językach polskim i angielskim)
Williamson T. O co chodzi w filozofii? Od zdziwienia do myślenia, 2019. (fragmenty)
Domański J. Metamorfozy pojęcia filozofii, 1996. (fragmenty)
Pobojewska. A. Co to znaczy filozofować? Analiza i Egzystencja 15, 99-117, 2011.
Pobojewska A. Waga pytań w procesie edukacji w Mroczkiewicz P., Kamińska W. (red), Jak uczyć by nauczyć filozofii? 2014.
Walczak P. Kim jest uczeń filozofii w Mroczkiewicz P., Kamińska W. (red), Jak uczyć by nauczyć filozofii? 2014.
Boyum S. The Concept of Philosophical Experience, Metaphilosophy 2008.
Feldman R. Thinking, Reasoning, and Education w Siegel H., The Oxford Handbook of Philosophy of Education 2012.
Moshman D. The Development of Rationality w Siegel H., The Oxford Handbook of Philosophy of Education 2012.
Harpaz Y. Conflicting Logics in Teaching Critical Thinking, Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, 2010.
Higgins S. A Recent History of Teaching Thinking, The Routledge International Handbook of Research on Teaching Thinking. Abingdon, Oxon: Routledge, 2015.
Harpaz Y. Back to Knowledge: The Ironic Path of Teaching Thinking, Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, 2011.
Ryan S. Wisdom, Knowledge and Rationality, Acta Anal 2012.
Battaly H. Teaching Intellectual Virtues: Applying Virtue Epistemology in the Classroom, Teaching Philosophy 2006
Tanesini A., Goldberg S. C. Intellectual Arrogance, The Aristotelian Society 2016.
Whitcomb D., Battaly H., Baehr J., Howard-Snyder D., Intellectual Humility: Owning Our Limitations, Philosophy and Phenomenological Reaserch 2015.
Madison, B.C. J. Is open-mindedness truth-conducive? Synthese 2017.
Kotzee B., Carter A, J., Siegel H., Educating for Intellectual Virtue: a critique from action guidance, Episteme 2019.
(lista może ulec zmianie w zależności od potrzeb dydaktyki)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: