Biopolityka a prawa człowieka 3501-NZ-M20-1
Celem wykładu jest przedstawienie bioplitycznego dyskursu praw człowieka oraz analiza relacji między życiem przyrodniczo-biologicznym (zoe) a polityką i światem norm społecznych (bios). Dodatkowo wykład będzie koncentrował się na badaniu wybranych aspektów związanych z zagrożeniem życia oraz ze źródłami i sposobami funkcjonowania norm zapewniających ludziom bezpieczeństwo. W centrum tematów poruszanych na wykładzie będą takie fenomeny jak głód, zarazy, eugenika, genetyczne ulepszania człowieka, ludobójstwa, rasizm, uchodźctwo i inne. Fenomeny te będą omawiane z perspektywy biopolitycznej i etycznej, w tym przede wszystkim z perspektywy praw człowieka w jej trzech obszarach: politycznym, ekonomicznym i kulturowym.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student zna:
K_W02 w pogłębionym stopniu metody badawcze i strategie argumentacyjne filozofii polityki oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego
K_W04 specjalistyczną terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym (na poziomie B 2+)
K_W05 główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w ramach filozofii polityki, teorii praw człowieka i teorii sprawiedliwości międzynarodowej
K_W07 w pogłębionym stopniu poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej
K_W08, pogłębionym stopniu normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmianę i drogi wpływania na ludzkie zachowania
K_W10, w pogłębionym stopniu rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu polityki
K_W11, w pogłębionym stopniu zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze, w społeczeństwie i sferze polityki
Nabyte umiejętności:
Student potrafi:
K_U02 określać stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji
K_U03 analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami
K_U06 twórczo i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji
K_U07 precyzyjnie formułować w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne; stawiać tezy i krytycznie je komentować
K_U08 dobierać i tworzyć strategie argumentacyjne, konstruować zaawansowane i innowacyjne argumenty krytyczne, formułować wszechstronne odpowiedzi na krytykę
K_U10 pisać twórcze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, stosując oryginalne, innowacyjne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie filozofii
K_U14 samodzielnie zdobywać wiedzę, rozwijać umiejętności badawcze oraz planować projekty badawcze (także grupowe)
Nabyte kompetencje:
Student jest gotów do:
K_K01 Identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności
K_K02 rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków K_K03 samodzielnego podejmowania i inicjowania działań zawodowych oraz planowania i organizowania ich przebiegu
K_K04 dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z własną pracą badawczą i odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz do aktywności w rozwiązywaniu tych problemów
K_K05 aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji
Kryteria oceniania
Pisemny sprawdzian końcowy
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Wybór/Selection:
Agamben, Homo sacer; Arendt, Kondycja ludzka; Foucault, Historia seksualności; Hart, Negri, Imperium; Osiatyński, Prawa człowieka i ich granice; Sussman, Co jest złego w torturach; Orski, granice własnego ciała; Freeman, Prawa człowieka; Szahaj, Relatywizm i fundamentalizm; Lemke,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: