- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Losses and Benefits of Globalized World 3501-LBGW19-S-OG
Globalizacja to proces nieprzejrzysty a na jego temat wciąż trwają spory. Odwołując się do nich spróbujemy na zajęciach dotrzeć do podstawowych filozoficznych założeń i konsekwencji globalizacji, zastanawiając się nad tym jakie stwarza ona szanse i zagrożenia. W trybie warsztatowym będziemy badać zjawisko globalizacji w jej podstawowych wymiarach: społecznym, politycznym, ekonomicznym i kulturowym. Środkiem do analizy szkód i korzyści procesów globalizacyjnych będzie konfrontacja jej obrońców i oskarżycieli, w odwołaniu do tekstów teoretycznych (i studiów przypadku), w których te opcje zostały wyrażone. Poprzez posłużenie się taką metodą spróbujemy dotrzeć do tych kategorii i pojęć, którymi we współczesnym dyskursie opisuje się proces globalizacji oraz jego dynamikę w obszarze polityki, ekonomii i kultury na poziomie krajowym i ponadpaństwowym.
We współczesnych dyskusjach nad globalizacją możemy wyróżnić bowiem dwie tendencje: sceptyczną i optymistyczna. Sceptycy uważają, że globalna polityka, ekonomia czy kultura nie różnią się zasadniczo od tego z czym mieliśmy do czynienia w tych obszarach w przeszłości. W przeciwieństwie do nich optymiści uważają, że wielowymiarowy proces globalizacji i jego konsekwencje widać w każdym z tych obszarów. Ich zdaniem państwo straciło swoją władzę i ważność, postrzeganie przestrzeni uległo zmianie a granice między wspólnotami politycznymi rozmyły się. Biorąc więc pod uwagę złożony i niejednoznaczny fenomen globalizacji należy przyjrzeć się mu z różnych perspektyw – ekonomicznej, społecznej, politycznej, technologicznej, aksjologicznej, kulturowej etc. – i spróbować dokonać syntezy filozoficznej.
Na zajęciach będziemy starali się znaleźć odpowiedzi m.in. na następujące problemy: czy współcześnie mamy do czynienia z nowym człowiekiem, nowym społeczeństwem i nową polityką światową? Jeśli tak, to jak te idee różnią się od wcześniejszych koncepcji człowieka, społeczeństwa lub polityki. Jakie relacje występują między tożsamością, władzą a globalizacją? Jak globalizacja jest powiązana z problemem nierówności ekonomicznych, środowiskiem naturalnym, międzynarodową produkcją i konsumpcją, konfliktami zbrojnymi albo działaniami państwa?
Podstawowe kwestie:
- przemiany współczesnej tożsamości (nowe form interakcji i doświadczenia władzy)
- zmiany w koncepcji rodziny i społeczeństwa;
- nowa rola państwa i władzy w zglobalizowanym świecie;
- dobre i złe strony globalizacyjnej współzależności (transparentność, tajna polityka, post-prawda, itp.).
- jaki rodzaj sprawiedliwości jest możliwy w zglobalizowanym świecie?
- jak globalizacja jest powiązana z głodem, zmianami klimatycznymi czy rewolucją technologiczną;
Wymagana jest znajomość j. angielskiego przynajmniej na poziomie średnio-zaawansowanym.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Znajomość podstawowych filozoficznych i politycznych stanowisk w dyskursie dotyczącym zagadnień z zakresu globalnej etyki i globalnej sprawiedliwości
O podstawowych doktrynach i najważniejszych problemach z zakresu globalnej polityki związanych z procesami globalizacji.
O najważniejszych filozoficznych podstawach doktryn politycznych
Nabyte umiejętności:
Po ukończeniu kursu student potrafi:
krytycznie analizować teksty z zakresu tematyki zajęć oraz poglądy i argumenty innych autorów, w tym uczestników zajęć
prawidłowo identyfikować, interpretować i analizować problemy i dylematy z obszaru etyki międzynarodowej i teorii sprawiedliwości międzynarodowej
poprawnie konstruować zaawansowane argumenty normatywne i faktyczne, oraz formułować odpowiedzi na krytykę
Nabyte kompetencje społeczne:
Ukończenie kursu przyczynia się do
wykształcenia otwartej postawy w stosunku do różnych stanowisk występujących w obrębie filozofii polityki i stosunków międzynarodowych
nabycia krytycznego dystansu w stosunku do problemów i sporów omawianych na zajęciach
kształtowania wrażliwości w stosunku do zagadnień z zakresu etyki międzynarodowej
Kryteria oceniania
Na finalną ocenę składa się:
aktywność (przygotowanie i udział w dyskusjach na zajęciach) – 35 %
przygotowanie materiałów i przeprowadzenie grupowej dyskusji (warsztatu) na temat wybranego problemu z zakresu tematyki zajęć – 45 %
sporządzenie i przesłanie raportu z przeprowadzonego warsztatu–20 %
Literatura
Selection of Literature: Beck U., Risk Society; Huntington S., Clash of Civilisation; Singer, One Word; Stiglitz J., Making Globalisation Work; Fukuyama, The Last Man; Etkins, Zehfuss, Global Politics. A New Introduction; Ravenhill, Global Political Economy; Amstutz M., International Ethics. Concepts, Theories and Cases in Global Politic; Nye J., Soft Power;
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: