Statystyka I - metody statystyczne w naukach społecznych 3501-KOG-S1MSNS2
Przedmiot mający na celu poszerzenie wiedzy z zakresu metod statystycznych w naukach społecznych ponad poziom możliwy do osiągnięcia po ukończeniu obecnego obligatoryjnego kursu statystyki na I roku. Stanowi zarazem dobre przygotowanie do dalszego studiowania metod statystycznych użytecznych w badaniach społecznych w szczególności do kursu Statystyka II - modele liniowe. Wiedza i umiejętności oferowane w ramach kursu są niezbędnym uzupełnieniem warsztatu badacza społecznego-empiryka. Centralnym pojęciem wykorzystywanym podczas kursu będą modele bazujące na metodzie najmniejszych kwadratów oraz zagadnienia wnioskowania statystycznego.
Ponadto podczas zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z regresją wielokrotną i badaniem zależności statystycznej oraz różnorodne użyteczne warianty regresji wielokrotnej (interakcje, regresja przedziałami liniowa). Zajęcia dotyczące regresji wielokrotnej zostaną poprzedzone przedstawieniem zagadnień związanych z agregacją parametrów statystycznych oraz zastosowaniom twierdzeń agregacyjnych i dekompozycyjnych. Przedstawione zostaną również podstawy estymacji. Zajęcia teoretyczne będą uzupełniały zajęcia warsztatowe w pracowni komputerowej.
Zajęcia będą odbywały się w stałej współpracy z prowadzącymi kurs Statystyka II, dr Markiem Styczniem i dr hab. Mikołajem Jasińskim. Ułatwi to dopasowanie szczegółowych efektów kształcenia w ramach kursu podstawowego ze statystyki do potrzeb kursu Statystyka II.
Kurs obejmuje następujące zagadnienia:
- Agregacja parametrów statystycznych.
- Regresja jako ogólny model opisu zależności statystycznej.
- Ogólna postać miernika zależności statystycznej.
- Regresja wielokrotna liniowa jako model opisu zależności między wieloma zmiennymi
o koncepcja modelu regresji wielokrotnej jako prosty przykład modelu statystycznego,
o wybrane zastosowania, interpretacje, m.in. współczynnik korelacji cząstkowej.
- Zmienne 0-1 w regresji wielokrotnej jako zmienne niezależne (dummy).
- Interakcje w regresji liniowej.
- Regresja przedziałami liniowa.
- Podstawy estymacji parametrów populacyjnych oraz weryfikacji hipotez.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
Wiedza:
- zna założenia poznanych modeli statystycznych [K_W02, K_W04, K_W05, K_W09]
- zna ograniczenia poznanych modeli statystycznych [K_W02, K_W04, K_W05, K_W09]
- Wie, jakie dobrać metody badawcze z zakresu analizy statystycznej w celu rozwiązania prostych problemów badawczych (K_W15)
- Rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej z wykorzystaniem metod statystycznych (K_W16)
- Zna zastosowania i ograniczenia metod statystycznych, w zakresie niezbędnym do zaplanowania prostego ilościowego badania empirycznego, oraz do rejestrowania i obserwacji zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny (K_W17) (K_U01)
- Posiada podstawową, stosowalną w praktyce wiedzę na temat opisu i wnioskowania statystycznego (K_W18)
Umiejętności
- Umie odróżniać teorię dotyczącą rzeczywistości społecznej od modelu statystycznego [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10].
- Umie odróżniać konsekwencje przyjętych założeń od stwierdzonych empirycznie faktów [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10].
- Umie dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze z zakresu metod statystycznych, w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego (K_U11)
- Umie zinterpretować proste zjawiska społeczne przy użyciu podstawowych metod statystycznych (K_U13)
- Umie gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych (K_K04)
- Umie dokonać krytycznej analizy źródeł w zakresie poprawności stosowania w nich analiz statystycznych (K_K06)
Kompetencje społeczne
- Ma świadomość odpowiedzialności badacza za wypowiadane interpretacje rzeczywistości [K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10]
- Potrafi wykorzystać poznane modele do symulacji rzeczywistości społecznej oraz do jej badania [K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10]
- Umie pracować w grupie [K_K03]
- Umie w jasny i precyzyjny sposób przedstawić innym abstrakcyjny problem [K_K09, K_K12]
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach
Zaliczenie wejściówek.
Wykonanie prac domowych.
Pisemne zaliczenie.
Liczba dopuszczalnych nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Lissowski G., Haman J., Jasiński M. 2008 lub późniejszy, Podstawy statystyki dla socjologów. WN Scholar
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: