Psychologia eksperymentalna 3501-KOG-PE2
Uczestnicy kursu będą mieli możliwość utrwalenia oraz praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności związanych z planowaniem, przeprowadzaniem i raportowaniem wyników badań empirycznych ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki badań eksperymentalnych.
Studenci 1) zapoznają się z klasycznymi badaniami poszczególnych nurtów psychologii eksperymentalnej, 2) przećwiczą na różnorodnym materiale podstawowych etapów procesu badawczego, 3) zaplanują, przeprowadzą i opiszą własne badanie empiryczne.
W pierwszej połowie semestru będziemy podsumowywać i ćwiczyć w praktyce zagadnienia omówione na dedykowanym studentom Kognitywistyki wykładzie „Metodologia badań psychologicznych” (semestr zimowy).
Druga połowa semestru będzie miała charakter warsztatowy i będzie poświęcona przede wszystkim zaplanowaniu, przeprowadzaniu i przedstawieniu wyników własnego badania eksperymentalnego, wykonywanego przez studentów w małych grupach, pod opieką prowadzących zajęcia.
Część zajęć będzie prowadzona poprzez platformę COME lub będzie miała formę oddzielnych konsultacji poszczególnych grup badawczych z prowadzącymi zajęcia.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- zna klasyczne oraz najbardziej nowatorskie eksperymenty [K_W02, K_W04, K_W04, K_W05, K_W07, K_W08]
- zna ogólne zasady prowadzenia badań empirycznych [K_W02, K_W04]
- zna podstawowe elementy metodologii prac empirycznych [K_W01, K_W03]
Nabyte umiejętności:
- umie przekładać na język empirii twierdzenia i pytania z zakresu psychologii [K_U01, K_U03, K_U07, K_U10, K_U11]
- potrafi posłużyć się kilkoma prostymi narzędziami statystycznymi [K_U02, K_U15]
- umie opisywać badania i opracowywać ich wyniki [K_U02, K_U03, K_U10, K_U16, K_U17, K_U20, K_U21]
Nabyte kompetencje społeczne:
- umie pracować w grupie [K_K03]
- umie funkcjonować w sytuacji ekspozycji społecznej [K_K09]
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie wystawiana na podstawie punktów uzyskanych za (a) zadania wykonywane przez studentów w pierwszej połowie semestru na platformie internetowej kursu (25% możliwych do uzyskania punktów), (b) terminową i zgodną z wytycznymi realizację kolejnych etapów planowania i przeprowadzenia badania eksperymentalnego (25%) oraz (c) raport końcowy z przeprowadzonego badania (50%).
5! (cel.) – 95% lub najlepsza osoba w grupie
5 (bdb.) – od 90%
4+ (db. plus) – od 82%
4 (db.) – od 75%
3+ (dst. plus) - od 68%
3 – (dst.) od 60%
2 – (ndst.) mniej niż 60%
Wyróżniająca się aktywność studenta podczas zajęć może być podstawą do podwyższenia oceny końcowej o pół punktu.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Brzeziński, Jerzy. „Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
Hock, R., „40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.
Shaughnessy J., Zechmeister J., „Metody badawcze w psychologii”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002.
Strelau, J., „Psychologia: Podręcznik akademicki”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: