Ethics of new technologies 3501-ENT20-S
Seminarium na temat etycznych aspektów nowych technologii ma za zadanie zapoznać studentów z problematyką etyczną związaną ze współczesnym stadium rozwoju techniki, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu techniki na biologię i medycynę. Program realizowany będzie zasadniczo w dwóch blokach, z których jeden będzie miał charakter bardziej ogólny, z podniesieniem kwestii ogólnofilozoficznych i metodologicznych, podczas gdy drugi będzie stanowił przegląd kwestii i stanowisk dotyczących konkretnych problemów moralnych. Problematyka ogólna dotyczyć będzie kwestii relacji między techniką a sferą aksjologiczną (pytanie o aksjologiczną neutralność techniki), odpowiedzialności i jej zakresu w kontekście rozumowania instrumentalnego i działania technicznego oraz postaw, jakie można zaobserwować w chwili obecnej wobec techniki (entuzjastycznych lub sceptycznych). Problematyka specjalistyczna koncentrować się będzie na konkretnych sposobach oddziaływania techniki na życie człowieka (problemy moralne i społeczne) w odniesieniu do różnych form techniki, w tym tych, które mają wpływ na kwestie związane z życiem i leczeniem (biologia i medycyna). Problemy te dotyczą: kwestii prywatności, odpowiedzialności zawodowej w profesjach technicznych, moralnych problemów techniki komputerowej, nanoetyki, neuroetyki, roboetyki, techniki autonomicznej (w tym wojskowej), techniki w kosmosie (w tym terraformacji) oraz idei transhumanizmu. Oprócz wiedzy student powinien w trakcie zajęć rozwijać umiejętności argumentacyjne związane z omawianymi tematami oraz zdobyć ogólny pogląd odnośnie wagi roli techniki we współczesnym świecie i jej wielorakiego wpływu na indywidualne i społeczne życie współczesnych ludzi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
K_W02 absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę bioetyki w praktyce i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk, w szczególności w odniesieniu do postępu technicznego i technologicznego;
K_W03 absolwent zna i rozumie zaawansowaną terminologię bioetyczną w języku polskim oraz w języku angielskim, który jest podstawowym językiem tej dyscypliny;
K_W09 absolwent zna i rozumie w sposób pogłębiony, prowadzący do specjalizacji, zagadnienia, problemy oraz bieżący stan dyskusji i badań z zakresu etyki nowych technologii
Nabyte umiejętności:
K_U01 absolwent potrafi identyfikować problemy i konflikty etyczne występujące w praktyce i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk oraz w praktyce życia codziennego i społecznego, w szczególności te powstające w ramach rozwoju technicznego i technologicznego;
K_U02 absolwent potrafi krytycznie analizować wypowiedzi ustne i pisemne innych autorów z zakresu etyki i bioetyki – rekonstruować tezy, identyfikować założenia faktyczne oraz normatywne,
krytycznie oceniać poprawność i siłę argumentacji;
K_U13 absolwent potrafi przygotować pracę pisemną, w szczególności z zakresu bioetyki lub powiązanych z nią dyscyplin i subdyscyplin nauki, zgodnie z zasadami techniki pisania prac danego rodzaju – poprawnie językowo i redakcyjne sformułować wypowiedź na piśmie, opracować
bibliografię i odsyłacze;
K_U14 absolwent potrafi przygotować i wygłosić wystąpienie ustne (referat) z zakresu etyki nowych technologii;
K_U15 absolwent potrafi posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2+ ESOKJ oraz specjalistyczną terminologią z zakresu bioetyki i powiązanych z nią dyscyplin i subdyscyplin nauki, w szczególności z zakresu etycznych problemów rozwoju technicznego i technologicznego
Nabyte kompetencje społeczne:
K_K01 absolwent jest gotów do krytycznego oceniania posiadanej wiedzy, pozyskiwanych informacji i odbieranych treści;
K_K02 absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki oraz edukacji bioetycznej w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka i rozwój nauk biomedycznych i innych bionauk, oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym
rozwiązywaniem tych problemów;
K_K06 absolwent jest gotów do rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku bioetyki jako dziedziny teoretycznej i praktyki społecznej;
K_K07 absolwent jest gotów do dostrzegania problemów i wyzwań etycznych związanych z własną pracą badawczą i zawodową, w szczególności przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów pracy dla konsultantów klinicznych, członków komisji bioetycznych/etycznych
oraz edukatorów etyki i bioetyki
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w seminarium, w tym praca w grupie (Akt), referat – wprowadzenie do lektury (Ref), Esej – case study na temat etycznych aspektów nowoczesnych technologii (E).
Procentowy udział w ocenie (Impact on final grade):
Akt – 50 % (w tym praca w grupie – including groupwork 10 %)
Ref – 25 %
E – 25 %
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 3
Literatura
Neil Postman, “Technopoly”, ch. 2 i 3.
Hans Jonas, „Technology as a Subject for Ethics”, “Social Research” Vol. 49, No. 4 (Winter 1982), pp. 891-898.
Hans Jonas, “Principle of responsibility”, ch. 1
Michael Davies, “Thinking Like an Engineer: Studies in the Ethics of a Profession”, ch. 4, „Code of Ethics and the Challenger”
J. Angelo Corlett, „The Nature and Value of the Moral Right to Privacy”, “Public Affairs Quarterly”, Vol. 16, No. 4 (Oct., 2002), pp. 329-350
Charles Nesson, „Threats to Privacy”, “Social Research”, Vol. 68, No. 1 (Spring 2001)
Anita L. Allen, „Privacy”, in: “The Oxford Handbook of Practical Ethics”, ed. H. LaFollette, part 4
Walter Maner „Is Computer Ethics Unique?”
F. Kraemer, K. van Overveld, M. Peterson, „Is there an ethics of algorithms?”
Neil M. Richards, Jonathan H. King, “Big Data Ethics”, “Wake Forest Law Review”, 2014, Vol. 49, pp. 393-432
Patrick Lin, Fritz Allhoff, “Nanoscience and Nanoethics: Defining the Disciplines”
James Moor, John Weckert, “Nanoethics: Assessing the Nanoscale from an Ethical Point of View”
M. Williamson, “Space ethics and protection of the space environment”, “Space Policy” 19 (2003).
Peter M. Asaro: „What Should We Want from a Robot Ethic?”
John P. Sullins: „When Is a Robot a Moral Agent?”
Jean-François Bonnefon, Azim Shariff, and Iyad Rahwan, “The social dilemma of autonomous vehicles” “Science” 2016
Maria Radziejowska, „Remote and Autonomous: From Dro¬nes to 'Killer Robots'”, Strategic Life, No. 24 (60), October 2014
Bradley Jay Strawser, “Moral Predators: The Duty to Employ Uninhabited Aerial Vehicles”
George R . Lucas Jr . “Engineering, Ethics, and Industry: The Moral Challenges of Lethal Autonomy”, w: Bradley Jay Strawser (red.) “Killing by Remote Control. The Ethics of an Unmanned Military”
Martha J. Farah „Emerging Ethical Issues in Neuroscience”
Françoise Baylis, „'I Am Who I Am': On the Perceived Threats to Personal Identity from Deep Brain Stimulation”
Nick Bostrom, „Transhumanist Ethics”, http://www.nickbostrom.com/ethics/transhumanist.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: